Superbike på LagunaSeca

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Superbike på LagunaSeca+TV Tider

Nu i helgen går ju ett WSB race som kommer att säga en del om framtiden..
På Laguna kör ju även AMA's Superbike och Superstock, och det finns en del roliga jämförelser att gör i varvtider.
Fram tills nu (fredagskval):
WSB... 1: 1.27,396. Steve Martin Ducati 999RS
AMASB 1: 1.26,325 Miguel Duhamel Honda CBR1000RR
AMAST 1: 1.26,382 Tommy Hayden Kawasaki ZX10R

Nu skiljer det ju i reglemente mellan superbikarna och däck mm mm,
men en superstockhoj sekunden snabbare än en WSB Ducce... :arsele
 

Bifogat

  • tommy.jpg
    tommy.jpg
    20.1 KB · Visningar: 87
Last edited:
R2 skrev:
Nu i helgen går ju ett WSB race som kommer att säga en del om framtiden..
På Laguna kör ju även AMA's Superbike och Superstock, och det finns en del roliga jämförelser att gör i varvtider.
Fram tills nu (fredagskval):
WSB... 1: 1.27,396. Steve Martin Ducati 999RS
AMASB 1: 1.26,325 Miguel Duhamel Honda CBR1000RR
AMAST 1: 1.26,382 Tommy Hayden Kawasaki ZX10R

Nu skiljer det ju i reglemente mellan superbikarna och däck mm mm,
men en superstockhoj sekunden snabbare än en WSB Ducce... :arsele

Det är Pirellis skitdäck som gör det.
 
Chris Ash skrev:
Det är Pirellis skitdäck som gör det.
I Superstock åker första sju förarna på Dunlop, åttonde killen Jacob Holden's GSXR1000 har Pirelli på, hans tid är 1.29,297
Så ja visst spelar detta in, liksom data för hemmabana osv..
 
valmers skrev:
Och italienarnars jävla protektionismreglemente.
Huvet på spiken, dör serien ut kan dom bara ha det, den kommer att återfödas så inga problem för oss som gillande det när det ja bra racing..
 
Superbike kval i USA, Ben i form igen och tider som får WSB på skam...
AMA: Ben Bostrom American Honda Honda CBR1000RR 1:24.906
WSB: Steve Martin DFXtreme Sterilgarda Ducati 999RS 1:26.912
 
R1an gör inte vidare bra ifrån sig? Hur är Yamahas tider i AMA?

Den hondan eller hondor som kör därborta är inte lite preppade med typ alla HRC's möjliga prestandaprylar.
 
Yamaha är inte med (officielt/fabriks) i AMA Superbike men dock i Superstock.
Aaron Gobert kom tre i racet, Jason Disalva 5a och Jamie hacking 6a..
Hacking dock med inte helt återställt nyckelbensbrott.
Disalvo körde på 1.26,670 på Superstock kvalet.
Yamahan är omtalad får att gå mkt fort i standardutförande i unesa..
 

Bifogat

  • yr104.jpg
    yr104.jpg
    32.7 KB · Visningar: 51
Last edited:
Den amerikanska marknaden är ju så stor så det är inte omöjligt att det läggs mer pengar på hojarna i AMA SB än i WSB. Så är det i alla fall i motocross, AMA har högre status än VM. Bättre förare och material. Superstock är ju mer intressant då, på namnet i alla fall då jag inte är insatt i reglementet.
 
Tänkte bara tipsa de som inte vet om det att Eurosport sänder flera timmar från LagunaSeca ikväll :tummenupp

Superbike-VM från Laguna Seca
Idag sänder Eurosport från den 7:e deltävlingen i Superbike-VM som körs på Laguna Seca i Monterey, USA. Förs kommer ett sammandrag från morgonens Superpole följt av båda loppen live. VM-serien leds för närvarande av fransmannen Régis Laconi före James Toseland från Storbritannien. Sandy Berlin kommenterar kvällens sändningar.


20:30 Superbike VM från Laguna Seca, USA
7:e deltävlingen - Superpole

21:00 Superbike VM från Laguna Seca, USA
7:e deltävlingen - 1:a loppet

00:30 Superbike VM från Laguna Seca, USA
7:e deltävlingen - 2:a loppet
 
aahh, strålande Sandstream, by the way,snygg hoj du har :tummenupp
 
Ninjaboy skrev:
Den amerikanska marknaden är ju så stor så det är inte omöjligt att det läggs mer pengar på hojarna i AMA SB än i WSB. Så är det i alla fall i motocross, AMA har högre status än VM. Bättre förare och material. Superstock är ju mer intressant då, på namnet i alla fall då jag inte är insatt i reglementet.

AMA har bättre däck och mer preppade hojar, det är skillnaden. Bättre förarmaterial har de definitivt inte.
 
Problemet är väl alltid att reglemente måste man ha
och hur man än vänder sig har man ändan bak.

WSBK kan inte bli MotoGP2 så reglementet ska vara
serietillverkade hojar som liknar det vi kan köpa.
Frågan är var man ska dra gränsen.. det blir alltid
en massa kattrakande.

Det finns faktiskt ett par fördelar med enhetsdäcken:
- inga experimentdäck - minskar riskerna och farterna
- fast kostnad för däcksbudgeten - och samma kostnad för alla team.

Ett strikt reglemente och enhetsdäck gynnar faktiskt de små teamen
utan stor plånbok. Det har faktiskt inte varit den dominans av Fila-teamet
som förra året i år så det kanske funkar. Låga varvtider är ju ingen garanti
för bra racing, ETCC är ju mycket roligare att se än F1, t.ex.
 
nej men det tråkiga med däcks regeln är ju att japanerna vägrade vara med, vilket jag har full förståelse för.
Vad jag vet så är blir det inga fabriktsteam nästa år heller, förutom ducati då som alltid ska skriva in några kryphål i reglerna.
Men troligen blir det flera team som tenkate, starkt fabriksbackade.
Honda ligger ju i ett slagläge som är mkt starkt, ett team i WSB med de reglerna och däcken, ett team i BSB.........., ett i AMA.
Samtliga regler och däck testade i år.

ps: gthyni, sugen som fan på att köpa dina stövlar,,,,, hmmm...
 
R2 skrev:
nej men det tråkiga med däcks regeln är ju att japanerna vägrade vara med, vilket jag har full förståelse för.

Ska man vara elak så kan man ju säga att de inte törs
eftersom det inte är lika lätt att nå framgång genom att
ösa in pengar. Vore lite pinsamt att ställa upp med fullt
fabriksteam och få stryk av en Ducce från ett privatstall.
:banana
 
Chris Ash skrev:
AMA har bättre däck och mer preppade hojar, det är skillnaden. Bättre förarmaterial har de definitivt inte.

Jag menade motocross. Där är det så att de bästa förarna i världen kommer för att köra AMA supercross och nationals, de skiter i VM. Pichon floppade i USA och Everts blev frånåkt av Carmichael i MXDN. Synd att inte jänkarna kommer till VM så man vet vem som egentligen är bäst. Nu blir det bara en massa spekulation.
 
Ninjaboy skrev:
Jag menade motocross. Där är det så att de bästa förarna i världen kommer för att köra AMA supercross och nationals, de skiter i VM. Pichon floppade i USA och Everts blev frånåkt av Carmichael i MXDN. Synd att inte jänkarna kommer till VM så man vet vem som egentligen är bäst. Nu blir det bara en massa spekulation.

När det gäller RR så verkar de försöka komma till VM. Jag var inte så värst imponerad över AMA när jag var där och körde förra året på Daytona. Visst håller det mycket högre nivå än SM och även EM. Men ljusår från MotoGP-cirkusen.
De jag har pratat med däröver har sagt att AMA har problem, det är både mindre förare och mindre puplik i år.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top