Super corsa 180/55 -17 på R1?

Grannen min kör en Retta med Supercorsa 180/55 R17.
Skillnaden mellan 190 och 180 är att däcket gör cykeln med lätthanterad vid kurvtagning. Skall du köra bana är detta en stor fördel.
Kör du uteslutande gata så kan däcket kännas spetsigt och inte riktigt lika stabil som originalbredden.
 
Funkar

Det funkar utmärkt med 180 däck även på gata!
 
Garpe skrev:
Super corsa 180/55 -17 på R1... Funkar de eller blir de knasig form? :confused:

kan inte bli bättre! helt stabilt!!! :fakta
fördel att ha lågt lufttryck dock, för att få upp värmen i däcken då de har högre arbetstemp => maximalt! fäste
 
En sak kan jag säga är att ett 180,mätter 174 så prova ett 190, kör de på bladen å de funkar bra.... :notme
 
gunnar harr inte tänkt logist ..tänck att åka me ett för lågt luft tyryck,inerbär,högre omkostnader,plus sämre istaabilitet ,så funkar däck vare de är bilar eller bågar... :tummenupp
 
sno_pro skrev:
gunnar harr inte tänkt logist ..tänck att åka me ett för lågt luft tyryck,inerbär,högre omkostnader,plus sämre istaabilitet ,så funkar däck vare de är bilar eller bågar... :tummenupp

vill man köra på max, så kostar det = logiskt:fakta och inte blir däcken instabila av att sänka lufttrycket :fakta
men om man kör "vanligt" behövs inte lägre lufttryck =>mindre slitage

kort sagt däcken (och rennsport) är :bow :tummenupp :D :rock
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top