Sugen på twin, vilken ska man ha?!

Buellen var :zpy , ful som stryk så ska du köra omkring i en sån så måste du väl ha en brun plastpåse med 2 hål i att trä över huvudet när du ska poosa utan hjälm utanför Scan-grillen. Det såg ut som lykthuset kom från någon gammal Java eller nåt, nej fy och usch för den.

Varför inte en Suzuki SV 1000S? :yoparty
 
Honda vtr sp1 om man vill ha en smal twin

Honda vtr sp1 om man vill ha en smal twin

Suzuki Sv 650/1000 om man vill ha susska
 
Last edited:
funderar själv på vad jag vill ha efter sv650... OM jag vill ha twin förstås...

- Buells vanliga modeller har trista motorer. "All show, no go" som någon sade. Kommer som sagt en "rr"-variant nästa år med Rotax-motor.
- Honda SP1/2 känns inte så upphetsande, har bekanta med såna.
- SV1000 är ful som... ja, en japansk plastraket
- TL1000 är snygg men gammal
- Ducati har många trevliga hojar, MEN representationen i sverige är undermålig enligt vissa, servicekostnaderna höga... synd på så rara ärter som 1098 och hypermotard

Det finns fler tvinnar, men, för mej återstår i princip bara Aprilia Mille eller Touno. Om jag som sagt ska ha twin...
Kanske försvinner aprilia-spåret också när jag gjort närmare efterforskningar om kvalitet och ägandekostnader.
 
Last edited:
Har haft tl1000r + s superduke å sp1 å jag skulle ta en sp1 igen el sp2:tummenupp
 
Mille så klart

Kart att du ska ha en mille.
Jag stod i samma val och kval jag provade båda men satt bäst på Millen och kände att det var jag som körde hoj inte satt ovanpå och åkte med.

Försäkring betalar ca 500 kr månaden halv/helår. Gällande service är millen väldigt enkel att serva byta olja/filter på själv.

Sen tycker jag att man tjatar väldigt mycket om effekt hit och dit. Jag har hängt av flera effekt starkare hojar. Men vart avhängd av en snubbe på en kawasaki 400 cc på en bankörning :gnissla. Så vart jag vill komma är att det hänger mer på hur man karar av att köra än antal hk. Gällande kvaliteten så är den ypperlig på millen i mitt tycke. Sen finns det många skrönor om italienska hojar men dom sprids mest av dom som inte har ägt någon själv utan har hört av någon kusins mamma föredetta moster .... o.s.v

så ut och provkör en Mille :tummenupp

Har du vägarna förbi danmark får du gärna prova min.

/Magnus
 
Har du redan tröttnat på Bladen?

Jag är väldigt nöjd med min Aprilia. Jag hade iofs lite krångel med att motorn inte gick riktigt rent när jag var på Gotland Ring, misstänker att det hade med värmen att göra. Efter det har den funkat som den ska men jag har inte haft möjlighet att prova under samma förutsättnignar (bankörning+varmt väder). Annars brukar motorn få beröm för sin driftsäkerhet. Utöver detta är det en helt underbar cykel att köra. Väghållning, stabilitet, bromsar, fjädring, allting funkar perfekt.

Tänkte ta med cykeln till Uppsala för att köra på Rörken vid något tillfälle, kan höra av mig då så kan du ta en provtur.

/Mats
 
Dessutom: Jag tror (observera: tror) att Aprilia har bättre chassi.

Vad får dig att TRO det??? (Troende hör hemma i kyrkan..)

Chassiet i Spettan är bergstadigt, så många tycker den är trögstyrd..
Men fixar man lite med fjädring så blir det kanon. Min e sänkt fram och höjd bak, samt 180-däck istället för 190 bak gör den väldigt kvickstyrd.

Men till trådskaparen: Sök lite, det fanns en tråd för inte så länge sen i ämnet SP1 aka Mille. :tummenupp
 
3069706 Vad får dig att TRO det??? (Troende hör hemma i kyrkan..)

Chassiet i Spettan är bergstadigt, så många tycker den är trögstyrd..
Men fixar man lite med fjädring så blir det kanon. Min e sänkt fram och höjd bak, samt 180-däck istället för 190 bak gör den väldigt kvickstyrd.

Men till trådskaparen: Sök lite, det fanns en tråd för inte så länge sen i ämnet SP1 aka Mille. :tummenupp
SP1 also known as Mille? :hihi

Förlåt...
 
Vad får dig att TRO det??? (Troende hör hemma i kyrkan..)

Chassiet i Spettan är bergstadigt, så många tycker den är trögstyrd..
Men fixar man lite med fjädring så blir det kanon. Min e sänkt fram och höjd bak, samt 180-däck istället för 190 bak gör den väldigt kvickstyrd.

Men till trådskaparen: Sök lite, det fanns en tråd för inte så länge sen i ämnet SP1 aka Mille. :tummenupp

Det var baserat på upplevelser från folk som kört båda hojarna. Många brukar tycka att just deras egen hoj är det bästa valet...
 
Som gammal Milleägare så känner jag att jag måste komma med ett inlägg i debatten...
Hade en RSV Mille -99, enda problemet jag hade med hojen under mina 3 år var kopplingen vilket var ett känt problem på den årsmodellen, annars var det bara normalservice och byte av slitdelar, så jag förstår inte alla som gnäller på kvalitén hos Aprilia, vet inte om nyare hojar har problem med det?
Körmässsigt var det en mycket trevlig hoj, lättsvängd och bra respons i motorn. Har tyvärr inte haft möjligheten att provköra Honda Sp1/2, men vad gäller Aprilia så är det en väldigt trevlig hoj och vad jag upplevt inga problem med kvalitén..
 
funderar själv på vad jag vill ha efter sv650... OM jag vill ha twin förstås...

- Buells vanliga modeller har trista motorer. "All show, no go" som någon sade. Kommer som sagt en "rr"-variant nästa år med Rotax-motor.
- Honda SP1/2 känns inte så upphetsande, har bekanta med såna.
- SV1000 är ful som... ja, en japansk plastraket
- TL1000 är snygg men gammal
- Ducati har många trevliga hojar, MEN representationen i sverige är undermålig enligt vissa, servicekostnaderna höga... synd på så rara ärter som 1098 och hypermotard

Det finns fler tvinnar, men, för mej återstår i princip bara Aprilia Mille eller Touno. Om jag som sagt ska ha twin...
Kanske försvinner aprilia-spåret också när jag gjort närmare efterforskningar om kvalitet och ägandekostnader.


Du kan sluta leta, åk och provkör KTM 990 Super Duke

SP1 also known as Mille? :hihi

Förlåt...

Honda = Aprilia det vet väl alla :tummenupp
 
Last edited:
Hej;

Måste också skriva lite om mina erfarenheter...

Har haft ett antal hojar genom åren, bla 954RR, VTR Firestorm och nu RSV Factory -04. Utan tvekan har RSV:n varit (och är) den roligaste och snyggaste hojen jag ägt! Har inte haft några som helst problem med kvalitén. Hojen går som den ska och är jättenöjd med den. Blir kär mer och mer i designen för varje gång jag tittar på den.

Italienare kan verkligen konsten att designa, och i detta fall har de lyckats med allt annat också!

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/86/aprilia_rsv_1000_1.jpg


Mvh
 
Last edited:
Som gammal Milleägare så känner jag att jag måste komma med ett inlägg i debatten...
Hade en RSV Mille -99, enda problemet jag hade med hojen under mina 3 år var kopplingen vilket var ett känt problem på den årsmodellen, annars var det bara normalservice och byte av slitdelar, så jag förstår inte alla som gnäller på kvalitén hos Aprilia, vet inte om nyare hojar har problem med det?
Körmässsigt var det en mycket trevlig hoj, lättsvängd och bra respons i motorn. Har tyvärr inte haft möjligheten att provköra Honda Sp1/2, men vad gäller Aprilia så är det en väldigt trevlig hoj och vad jag upplevt inga problem med kvalitén..

Har också haft en 99:a. Var bara nöjd med min också förutom att kopplingen tog lite dåligt ibland (antagligen luft i systemet). Kan kännas ryckig av/påslag med gasen men det var inget som störde egentligen. Det är ju inget effektmonster och jag har sett i forumen att många verkar lägga ner oerhört mycket tid och pengar på att höja effekten med 10-20hkr Varför inte köpa en hoj med 150 hkr från början då?

Har provkört Fireblade och R1 av samma årsmodell och Millen känns då mycket roligare, råare och starkare från botten medans det roliga börjar på r1:an när det är dags att växla på Millen.
 
Baserat på mina upplevelser:

SP1

Men det beror nog på att jag endast kört "gamla" millen. Och för mig kändes den hög, hård och allmännt sågbockig.
Jag vet att den är snabb, och att vissa chaufförer kör den fort.
Men den passade lixom inte mig iaf. jag vill ha en hoj där man sitter "i" hojen inte "uppepå" som millen.
Sen att millen hade en underbar motor osv är en annan sak ;)
Och enligt de som har millen med nya chassiet så är just de grejerna jag irriterade mig på borta.
 
- Ducati har många trevliga hojar, MEN representationen i sverige är undermålig enligt vissa, servicekostnaderna höga... synd på så rara ärter som 1098 och hypermotard.

Det är väl så att servicekostnaden numera är förhållandevis låg, i vissa fall billigare än motsvarande japs..
Tar man med värdeminskning mm i beräkningarna så är ju 1098:an billig att äga.:tummenupp
 
60k?! Bara?! Jag är fanemej grymt sugen på den! Har redan börjat dagdrömma :rolleyes:

Nån som vet prisuppgift och när den kommer till sverige?

Tror jag läste det i bike eller liknande, dock i sverige skulle den gå på 80k. Som i och för sig inte är så dyrt heller när man tittar på vilken motor osv man får.

men vi får köra en gruppbeställning när den kommer :tummenupp :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top