Kriss
Ny medlem
Hoj köper man med hjärtat och självklart plonkan! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Japan hojar har en gemensam fart spärr vid 300 k/h. som någon skrev. Stor vet jag inte om jag tyckte att den var snarare låg & tajt byggd. Ställde den bredvid en Ninja ZX-10R & det var storleksmässigt ingen större skillnad förutom att 1400 var biffigare/bredare mellan sidokåporna med lägre tyngdpunkt. Snygg är den definitivt. Är du normalbyggd & över 160cm borde det inte vara några problem.
Sedan till frågan hur fort den går, har du kör en hoj i över 250 kh? Det är ingen behaglig upplevelse fartvinden är djävulsk, du får tunnel seende 3 filer smälter ihopp till en dvs. inget man orkar någon längre sträcka. För att inte blås av måste du strömlinje forma dig bakom vindrutan, runt/bakom tanken.
Fråga varför är topp hastigheten så viktig? Om du är kort finns det bättre val av hoj.
Kawan är bara byggd som en Busa killer & har lagt krutet på hk, vrid & fart/acc i sport toure segmentet.
Men steget från en Street Triple R med <110 hästar ( ev. lite mer med original slip on) är stort, varför inte mellanlanda på en Kawa ER-6f eller något liknande?
Trajan är ingen sporthoj utan en rolig engelsk tre cylindrig leksak, jag vet att jag kommer att få skit för detta uttalande men det är min åsikt, och jag har kört alla tjajans sk. värstingar. Ingen av dom levererar kraft eller vrid nog för att klassas som en sport hoj. Tröskeln idag ligger på > 200 hk & < 200 kg.
Jag tycker ZZR 1400 är grym att köra långt & fort med. Och lättsvängd för sin storlek. En av dom bästa allroundmaskinerna. Jäkla tryck i motorn men tråkig. Bekväm överkroppskörställning men inte mycket bättre benutrymme än en superbike. Konstigt knägrepp mot tanken?. ZZR är stor och ser ut som en typisk japan-transformer. Hayabusa är mindre, morrar mer och ser ut som en guldfiskDen första som lyckas göra en snygg hyperbike tror jag kommer lyckas. Jag väntar fortfarande på en uppskalad bekväm superbike som inte ser för jävlig ut
bmw k1300s är min favorit. Snälla gör den snygg
Ursäkta men vad babblar du om? TS frågar om ZZR 1400 och du landar på ER6 samtidigt som du delar med dig av dina +250 km/h erfarenheter (eller våta drömmar...) och Triumphs modellutbud....???
Nyfiken då jag inte kört Kawan ZZR 1400, har du liksom jag du kört Busan gen 2 fr. 2008 så vi har något att jämföra med? Då det är den hojen den liknar mest. Alt. en nyare literhoj typ. ninja ZX 10 R, R1, GSXR 1000, BMW 1000 RR osv.?
Frågor: du säger lättsvängd - hur står den sig mot Busan
Motorn har som du säger "ett jäkla tryck men är tråkig" utveckla ?
Utseendet är en smaksak personligen tyckte jag Kawan var snygg i grönt/svart.
Busans problem är den långa hjulbasen & vinkeln på framgaffeln vilket gör den svårsvängd men stabil rakt fram. Du skriver att ZZR 1400 är lättsvängd.
Vad har du för erfarenhet?
View attachment 352678 Ful ??
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |