Sugen på nya ZZR1400

Japan hojar har en gemensam fart spärr vid 300 k/h. som någon skrev. Stor vet jag inte om jag tyckte att den var snarare låg & tajt byggd. Ställde den bredvid en Ninja ZX-10R & det var storleksmässigt ingen större skillnad förutom att 1400 var biffigare/bredare mellan sidokåporna med lägre tyngdpunkt. Snygg är den definitivt. Är du normalbyggd & över 160cm borde det inte vara några problem.
Sedan till frågan hur fort den går, har du kör en hoj i över 250 kh? Det är ingen behaglig upplevelse fartvinden är djävulsk, du får tunnel seende 3 filer smälter ihopp till en dvs. inget man orkar någon längre sträcka. För att inte blås av måste du strömlinje forma dig bakom vindrutan, runt/bakom tanken.
Fråga varför är topp hastigheten så viktig? Om du är kort finns det bättre val av hoj.
Kawan är bara byggd som en Busa killer & har lagt krutet på hk, vrid & fart/acc i sport toure segmentet.
Men steget från en Street Triple R med <110 hästar ( ev. lite mer med original slip on) är stort, varför inte mellanlanda på en Kawa ER-6f eller något liknande?
Trajan är ingen sporthoj utan en rolig engelsk tre cylindrig leksak, jag vet att jag kommer att få skit för detta uttalande men det är min åsikt, och jag har kört alla tjajans sk. värstingar. Ingen av dom levererar kraft eller vrid nog för att klassas som en sport hoj. Tröskeln idag ligger på > 200 hk & < 200 kg.

Ursäkta men vad babblar du om? TS frågar om ZZR 1400 och du landar på ER6 samtidigt som du delar med dig av dina +250 km/h erfarenheter (eller våta drömmar...) och Triumphs modellutbud....???
 
Jag tycker ZZR 1400 är grym att köra långt & fort med. Och lättsvängd för sin storlek. En av dom bästa allroundmaskinerna. Jäkla tryck i motorn men tråkig. Bekväm överkroppskörställning men inte mycket bättre benutrymme än en superbike. Konstigt knägrepp mot tanken?. ZZR är stor och ser ut som en typisk japan-transformer. Hayabusa är mindre, morrar mer och ser ut som en guldfisk :lol Den första som lyckas göra en snygg hyperbike tror jag kommer lyckas. Jag väntar fortfarande på en uppskalad bekväm superbike som inte ser för jävlig ut :)

bmw k1300s är min favorit. Snälla gör den snygg

Nyfiken då jag inte kört Kawan ZZR 1400, har du liksom jag du kört Busan gen 2 fr. 2008 så vi har något att jämföra med? Då det är den hojen den liknar mest. Alt. en nyare literhoj typ. ninja ZX 10 R, R1, GSXR 1000, BMW 1000 RR osv.?
Frågor: du säger lättsvängd - hur står den sig mot Busan
Motorn har som du säger "ett jäkla tryck men är tråkig" utveckla ?
Utseendet är en smaksak personligen tyckte jag Kawan var snygg i grönt/svart.
Busans problem är den långa hjulbasen & vinkeln på framgaffeln vilket gör den svårsvängd men stabil rakt fram. Du skriver att ZZR 1400 är lättsvängd.
Vad har du för erfarenhet?

bmw.jpg Ful ??
 
Ursäkta men vad babblar du om? TS frågar om ZZR 1400 och du landar på ER6 samtidigt som du delar med dig av dina +250 km/h erfarenheter (eller våta drömmar...) och Triumphs modellutbud....???

Hon frågade om två saker dels om hennes ben skulle räcka ned till backen på en ZZR1400 samt hur fort den gick. Så här efteråt kan man fråga sig hur seriös T.S. var. Hojen hon körde nu var en traja Street Tripel R.
Diskussionen som följde handlade om man kunde spränga 300kh gränsen eller inte. Vi var många som rådde henne att provsitta Kawan innan köp, vilket jag inte tycke är ett orimligt råd.
Jag försökte förklara att det är påfrestande att köra i dessa hastigheter & tyckte att hon skulle mellanlanda på en mindre kawa ( då hon tydligen gillade Kawans utseende) jag föreslog här av misstag ER-6f men menade såklart Kawa ZX-6R; ber så hemskt mycket om ursäkt för felskrivningen & hoppas att du inte fått några bestående men.....
Sen tycker jag personligen att Trajan är en skit hoj, men det är min åsikt & inget jag tänker debattera.
 
Nyfiken då jag inte kört Kawan ZZR 1400, har du liksom jag du kört Busan gen 2 fr. 2008 så vi har något att jämföra med? Då det är den hojen den liknar mest. Alt. en nyare literhoj typ. ninja ZX 10 R, R1, GSXR 1000, BMW 1000 RR osv.?
Frågor: du säger lättsvängd - hur står den sig mot Busan
Motorn har som du säger "ett jäkla tryck men är tråkig" utveckla ?
Utseendet är en smaksak personligen tyckte jag Kawan var snygg i grönt/svart.
Busans problem är den långa hjulbasen & vinkeln på framgaffeln vilket gör den svårsvängd men stabil rakt fram. Du skriver att ZZR 1400 är lättsvängd.
Vad har du för erfarenhet?

View attachment 352678 Ful ??

TS ville väl veta hur fort en ZZR gick. Diskussionen kanske börjar spåra ur...?

Jag har kört 2009-2010or av ZZR, Hayabusa och k1300s. Vill inte jämföra ngn av dom med en superbike men kawan tycker jag känns lättast. suzuki bäst morr och bmw bekvämast & modernast. Ungefär lika bra tryck i alla 3. Utseende är upp till var & en men ingen av dom är speciellt linjeskön. Bmw med dtc, quickshifter, värmehandtag samt bäst försäkring vinner lätt enl mig.
 
Den lilla erfarenhet jag har av ZZR 1400 är att den är mer hanterbar i lägre hastigheter än min GSXR 750.
Den är faktiskt smalare över midjan så jag fick bättre kontakt med marken på den. Motorn är som flera sagt urstark men lite tråkig i registret. Ingen effektpuckel någonstans. Otroligt stabil i hög fart och i inbromsningar. Man måste titta på mätaren för att se att det faktiskt bär iväg så sinnessjukt som det gör! :D

Jag är 184cm men har relativt korta ben. dock inte så korta som TS. Jag tror inte det blir några större problem. Man kan tippa den rätt långt i sidled innan den blir tung. Detta är mina erfarenheter så ingen garanti att någon tycker lika ofc!
 
ZZR kör du runt 300km/h om du drar rullen fullt på 6:e växeln!
Men att 3 filer skulle flyta ihop till en och att det blåser orkan bakom kåpglaset är nog on/offroads personliga åsikter :va
Och blir en väg så smal i ditt seende när du kör hoj rekommenderar jag dig ett besök till optikern innan du snurrar ut igen!
 
Nya ZZR toppar över 300, trots begränsningen. Fin hoj som jag skulle kunna rekommendera till de flesta, lättkörd och snäll men ändå helt vild - bra kombo :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top