Sugen på nya ZZR1400

Det var en märklig fråga? Det står ju vid klippet du länkade till 300+.
 
Den är strypt till 299 km/h men det är säkert enkelt att få bort rpm limitern på 6an så att den gör i storleksordningen 310 km/h.
 
Och vad skulle det göra för skillnad på 300km/h eller 304km/h? Det är förmodligen fullt tillräckligt och i de flesta fall av rent hypotetiskt intresse för dig och alla andra.
Ursäkta om jag verkar som en surgubbe:tungan
 
Den är ju rätt stor (jag har inte så långa ben) men väldigt snygg. Jag undrar hur fort den går, någon som vet? På filmen verkar det gå undan.
http://www.bike.se/nyheter/video-vi-kor-kawasaki-zzr1400-93233

Japan hojar har en gemensam fart spärr vid 300 k/h. som någon skrev. Stor vet jag inte om jag tyckte att den var snarare låg & tajt byggd. Ställde den bredvid en Ninja ZX-10R & det var storleksmässigt ingen större skillnad förutom att 1400 var biffigare/bredare mellan sidokåporna med lägre tyngdpunkt. Snygg är den definitivt. Är du normalbyggd & över 160cm borde det inte vara några problem.
Sedan till frågan hur fort den går, har du kör en hoj i över 250 kh? Det är ingen behaglig upplevelse fartvinden är djävulsk, du får tunnel seende 3 filer smälter ihopp till en dvs. inget man orkar någon längre sträcka. För att inte blås av måste du strömlinje forma dig bakom vindrutan, runt/bakom tanken.
Fråga varför är topp hastigheten så viktig? Om du är kort finns det bättre val av hoj.
Kawan är bara byggd som en Busa killer & har lagt krutet på hk, vrid & fart/acc i sport toure segmentet.
Men steget från en Street Triple R med <110 hästar ( ev. lite mer med original slip on) är stort, varför inte mellanlanda på en Kawa ER-6f eller något liknande?
Trajan är ingen sporthoj utan en rolig engelsk tre cylindrig leksak, jag vet att jag kommer att få skit för detta uttalande men det är min åsikt, och jag har kört alla tjajans sk. värstingar. Ingen av dom levererar kraft eller vrid nog för att klassas som en sport hoj. Tröskeln idag ligger på > 200 hk & < 200 kg.
 
Japan hojar har en gemensam fart spärr vid 300 k/h. som någon skrev. Stor vet jag inte om jag tyckte att den var snarare låg & tajt byggd. Ställde den bredvid en Ninja ZX-10R & det var storleksmässigt ingen större skillnad förutom att 1400 var biffigare/bredare mellan sidokåporna med lägre tyngdpunkt. Snygg är den definitivt. Är du normalbyggd & över 160cm borde det inte vara några problem.
Sedan till frågan hur fort den går, har du kör en hoj i över 250 kh? Det är ingen behaglig upplevelse fartvinden är djävulsk, du får tunnel seende 3 filer smälter ihopp till en dvs. inget man orkar någon längre sträcka. För att inte blås av måste du strömlinje forma dig bakom vindrutan, runt/bakom tanken.
Fråga varför är topp hastigheten så viktig? Om du är kort finns det bättre val av hoj.
Kawan är bara byggd som en Busa killer & har lagt krutet på hk, vrid & fart/acc i sport toure segmentet.
Men steget från en Street Triple R med <110 hästar ( ev. lite mer med original slip on) är stort, varför inte mellanlanda på en Kawa ER-6f eller något liknande?
Trajan är ingen sporthoj utan en rolig engelsk tre cylindrig leksak, jag vet att jag kommer att få skit för detta uttalande men det är min åsikt, och jag har kört alla tjajans sk. värstingar. Ingen av dom levererar kraft eller vrid nog för att klassas som en sport hoj. Tröskeln idag ligger på > 200 hk & < 200 kg.

Varför tycker du att hon ska mellanlanda på en ER6-F?
 
Varför tycker du att hon ska mellanlanda på en ER6-F?[/QUO

Det är en snyggare hoj, har mer pulver dvs. en bra hoj för en tjej som vill ha fart & gillar kawans utseende, men det finns givetvis andra att välja. Att gå direkt till kawa 1400 tror jag blir ett för stort steg, men vem vet det kanske funkar.
 
Last edited:
:3freak
Japan hojar har en gemensam fart spärr vid 300 k/h. som någon skrev. Stor vet jag inte om jag tyckte att den var snarare låg & tajt byggd. Ställde den bredvid en Ninja ZX-10R & det var storleksmässigt ingen större skillnad förutom att 1400 var biffigare/bredare mellan sidokåporna med lägre tyngdpunkt. Snygg är den definitivt. Är du normalbyggd & över 160cm borde det inte vara några problem.
Sedan till frågan hur fort den går, har du kör en hoj i över 250 kh? Det är ingen behaglig upplevelse fartvinden är djävulsk, du får tunnel seende 3 filer smälter ihopp till en dvs. inget man orkar någon längre sträcka. För att inte blås av måste du strömlinje forma dig bakom vindrutan, runt/bakom tanken.
Fråga varför är topp hastigheten så viktig? Om du är kort finns det bättre val av hoj.
Kawan är bara byggd som en Busa killer & har lagt krutet på hk, vrid & fart/acc i sport toure segmentet.
Men steget från en Street Triple R med <110 hästar ( ev. lite mer med original slip on) är stort, varför inte mellanlanda på en Kawa ER-6f eller något liknande?
Trajan är ingen sporthoj utan en rolig engelsk tre cylindrig leksak, jag vet att jag kommer att få skit för detta uttalande men det är min åsikt, och jag har kört alla tjajans sk. värstingar. Ingen av dom levererar kraft eller vrid nog för att klassas som en sport hoj. Tröskeln idag ligger på > 200 hk & < 200 kg.

??? :3freak:va
 
Varför tycker du att hon ska mellanlanda på en ER6-F?[/QUO

Det är en snyggare hoj, har mer pulver dvs. en bra hoj för en tjej som vill ha fart & gillar kawans utseende, men det finns givetvis andra att välja. Att gå direkt till kawa 1400 tror jag blir ett för stort steg, men vem vet det kanske funkar.

Hadde hon vart kille däremot så ...? :rolleyes:

Spelar väll ingen roll vad man kört innan,allt sitter i gasrullen endå , jag gick från 75hk till 185 och lägre vikt utan några somhelst problem , möjligen träningsvärk i smilbanden :tummenupp

//Edit , jorå det går att köra 250+ utan kåpor å "strömlinjeform" , de e bara hålla i sig , inte behagligt men "doable
 
Varför tycker du att hon ska mellanlanda på en ER6-F?[/QUO

Det är en snyggare hoj, har mer pulver dvs. en bra hoj för en tjej som vill ha fart & gillar kawans utseende, men det finns givetvis andra att välja. Att gå direkt till kawa 1400 tror jag blir ett för stort steg, men vem vet det kanske funkar.

Precis detta jag misstänkte! Du vet inte vad du pratar om. Du ordbajsar mest.

ER6 har INTE mer kräm än en Triple. Sen om den är snyggare eller ej går väll att diskutera.
 
Va konstigt det blev...

Det är väl bara att besöka en handlare alternativt MC-mässan nästa helg och provsitta? Japanska hojar brukar ju inte vara gjorda för jättar direkt och tror inte denna är högre än en vanlig sporthoj. Men visst är den jäkla snygg, Kawas designteam har gjort många rätt det senaste, bara man väljen rätt färg, dvs grön.

Hastigheten maskinen kan prestera är nog ganska oviktig iom att den är högre än de flesta av oss ens klarar att framföra ett fordon i. Om den sedan på pappret gör 301 eller 314 km/h är väl bara viktigt om man är i yngre tonåren?
 
Jag tycker ZZR 1400 är grym att köra långt & fort med. Och lättsvängd för sin storlek. En av dom bästa allroundmaskinerna. Jäkla tryck i motorn men tråkig. Bekväm överkroppskörställning men inte mycket bättre benutrymme än en superbike. Konstigt knägrepp mot tanken?. ZZR är stor och ser ut som en typisk japan-transformer. Hayabusa är mindre, morrar mer och ser ut som en guldfisk :lol Den första som lyckas göra en snygg hyperbike tror jag kommer lyckas. Jag väntar fortfarande på en uppskalad bekväm superbike som inte ser för jävlig ut :)

bmw k1300s är min favorit. Snälla gör den snygg
 
Last edited:
Precis detta jag misstänkte! Du vet inte vad du pratar om. Du ordbajsar mest.

ER6 har INTE mer kräm än en Triple. Sen om den är snyggare eller ej går väll att diskutera.

Nej du har rätt trajan har några fler hästar. Sorry, dåligt påläst på småhojar. Street Triple R - 105 hk, 68 Nm
Kawasaki ER-6 - 72,06 hk, 64Nm.
Hojen jag tänkte på var Kawa ZX-6R såklart.
Men inte så mycket att hetsa upp sig över.
MVH Ordbajsaren
 
Last edited:
Original precis under 300 knyck, avstrypt en bit över och med rejäl turbo (motorn lär tydligen gå bra ihop med sådana :) ) så är den god för 400 enligt de som provat... men, det är nog mer intressant hur snabbt man kommer upp till 200 och därikring - det är farter som fortfarande är hyfsat hanterbara på svenska vägar. Och hur bra den är som touringlok - för den är mer designad åt det hållet, än som ren sportmaskin (för där finns redan liter-segmentet och gott om potenta och lättstyrda hojar).
 
köp en du,du kommer inte att bli missnöjd....o som ja brukar säga...SÅ stor är den inte../dajjen.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top