Sugen på en zx9r!

matti83

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
i hus
Hoj
suzuki bandit 1200
Har just nu en yamaha tdm och ska ev byta den mot en zx9r 1998:a vad bör jag kolla på?hur funkar den och åka 2 på? lite allmän info vore bra. vet att det finns en tråd men blir mycket att läsa igenom.
 
ska jag kolla på nyare än 98:a varför?

ZX9R från 1998 är en ganska touringbetonad hoj. Tung och svajig. Är det det du är ute efter så är du helt rätt ute. Kolla då efter standardsaker:

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok
Allmänt skick (lager, märken som tyder på vurpor osv...)

Är du ute efter en sportigare hoj så handla en R1 98-01 istället. Kostar inte så mycket mer men är en hel generation "mer sporthoj"...

/ Jens
 
ZX9R från 1998 är en ganska touringbetonad hoj. Tung och svajig. Är det det du är ute efter så är du helt rätt ute. Kolla då efter standardsaker:

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok
Allmänt skick (lager, märken som tyder på vurpor osv...)

Är du ute efter en sportigare hoj så handla en R1 98-01 istället. Kostar inte så mycket mer men är en hel generation "mer sporthoj"...

/ Jens

zx9r slog ju R1an i bikes Masterbiketest mm det året de båda var nya. Har du kört båda?
 
zx9r slog ju R1an i bikes Masterbiketest mm det året de båda var nya. Har du kört båda?

Jepp, japp och jepp igen.

R1an är en helt annan typ av maskin. Det går att åka jättefort med en ZX9R, men den är en mer touringinriktad hoj än dom senare 1000-kubikarna.

/ Jens
 
Trams, om killen vill ha en 9:a så ska han köpa en 9:a det är en riktigt bra hoj som piskar dom flesta. För bankörning så är fotpinnarna lite väl låga och skrapar i om man man inte hänger ordentligt och slarvar med gaskontrollen. Både jag och polarn med 98:or fick problem med motorn vid 5 tusen mil, med byte av insugsventiler. iof hade det nog slarvats lite med ventiljusteringarna under tiden... :rodnar
 
tjenna!!! jag har en zx9r 95:a som går bra i motor och låda allt ok och har rullat 4700mil och kan säga att detta är den ultimata hojen enligt mig....duger till all sorts körning...samt mkt billigare i drift än dom flesta sporthojar som är runt 900cc.
 
Jag hade en 99 som hade gått runt 2500 när jag köpte den, var helnöjd med den. Hade den 2 år å det enda som strula var att p-boxarna behövde bytas i framgaffeln. Funka fint att åka långt på oxå. Hur den är att åka 2 på längre sträckor vet jag inte.

Slå till på en sån, är bra köp nu. Sett många fina strax över 30000.
 
tjenna!!! jag har en zx9r 95:a som går bra i motor och låda allt ok och har rullat 4700mil och kan säga att detta är den ultimata hojen enligt mig....duger till all sorts körning...samt mkt billigare i drift än dom flesta sporthojar som är runt 900cc.

såja nu får vi ta det lite soft här:D
 
ZX9R från 1998 är en ganska touringbetonad hoj. Tung och svajig. Är det det du är ute efter så är du helt rätt ute. Kolla då efter standardsaker:

Koppling
Bromsar
Missljud
Drivpaket
Servicebok
Allmänt skick (lager, märken som tyder på vurpor osv...)

Är du ute efter en sportigare hoj så handla en R1 98-01 istället. Kostar inte så mycket mer men är en hel generation "mer sporthoj"...

/ Jens

98:an är mer sportig än 1994-97:orna ändå, 00 kom den sista uppdaterade versionen.
 
Modellen 1998-99 är sportigare än de föregående 1994-97, det är rätt. Sedan gjordes en uppdatering och modellen fick "ram-air" 00-01. (Annan instrumentering etc.) Till 2002 ändrades hojen på mängder av punkter. Ramen fick nya vinklar, framför allt bakre delen av hojen uppdaterades med ny sving, annan bakram, annat utseende på kåpor etc.

Kan instämma i att ZX9'or är förbaskat bra hojar. Har själv haft 3 st och så länge man inte är ute efter en hoj enbart för bandagar så funkar en ZX9'a utmärkt till det mesta. Snabb och stabil motorvägssmiskare som är ljusår bekvämare än allt som det står ett R och en etta på ;p
 
Last edited:
zx-9

Jag har en -99 den har gått 5413 mil du får den för 35 000kr.
Den är nyservad och fin inför vintern.Har haft den i 4 år den går som en klocka.Har kollat över i princip allt.
/ payton
 
Har en grön 99:à som blir din för 30. Många mil men fin
och mycket bytt. Gått 5500
mil
 
tjena, har också en 9:a -01 och är jävligt nöjd, går som ett skott och är bekvämare att sitta på än t.ex en r1. men r1:an känns faktiskt sportigare. men jag tänker inte byta bort min än på ett tag. så jag kan gott råda dig till att inte tveka. slå till bara. lycka till
 
Sedan gjordes en uppdatering och modellen fick "ram-air" 00-01. (Annan instrumentering etc.)

Trycksatt luftburk hade de redan -94. Annars kan jag inte annat än instämma, en jävligt kompetent allroundcykel. Bra på det mesta, bekväm och snabb. Har åkt sträckåkt Gävle-Hamburg utan att tycka att det var förjävligt, snarare tvärtom. Kan du, välj en -00 och framåt, den ger ett mycket modernare intryck jämfört med 98-99. Uppdaterad på en mängd punkter.
 
ZX9R äldre än 98 hade problem med topplockspackningen tydligen.
 
hade en 00:a som rullat ca 4000mil..kanoncykel enligt mig..
har ägt r1 03,gixxer 750,mm och kan med handen på hjärtat säga att att om du vill ha:
en bekväm hoj att köra långt på
en hoj som har fartresurser
en hoj som e skön för båda när man åker 2 på den
mm mm mm
skaffa dig en ZX9R!!!
 
Av alla bågar jag har haft så är det bara min pärla zx9r´n som jag riktigt saknar, men tyvärr så klarar inte min nacke av körställningen längre pga diskbråck förra året.
Sen vet väl alla att det är den gröna zx9r som är snabbast av den modellen ;)
 
Av alla bågar jag har haft så är det bara min pärla zx9r´n som jag riktigt saknar, men tyvärr så klarar inte min nacke av körställningen längre pga diskbråck förra året.
Sen vet väl alla att det är den gröna zx9r som är snabbast av den modellen ;)

Kan bara instämma! :yoparty :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top