Sugen på en "gårdsmoppe"

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tjena bullen!

Har gått å blivit sugen på en gårdsmoppe... Kommer i huvudsak användas som transportmedel ute på vischan men även som ismaskin när isen tillåter...

Prio ett e minimal service, har redan Husan å pyssla med, prio 2 e att den e smidig... Kommer inte användas så värst ofta, kanske 15-20h sommartid å troligen samma vintertid då de finns is...

Pristak e 30k... En gammal XT/XR/DR borde ju klara mina krav på service, men lär va klumpiga som få... Nu ska ja inte syssla me enduro men de händer att ja tar en tur rakt ut i spenaten ibland... Kawa har ju KLX 250 å den känns ganska rätt... Troligen åt helsike för klen på isen dock...

Har även kikat lite smått på Gasgas ec 300 å klarar man 100h på kolven på en sån så klarar ja mej länge... Fast antar att den kanske tar stryk på isen?

Va säger folket? Snäll 250 4t offroad eller stor 2t enduro? Bottendrag e prioriterat då de mest blir å puttra runt lugnt på traktorstigar...

För tillfället brukar ja låna farsans gamla offroad kawa 250 från runt -80 som e sopslut å gungar som en gammal cadilac... Den duger fint egentligen men vill ha nåt eget me liiite mer mos i...

Å juste, brukar inte dra på mej utrustningen så kör oftast i vanliga dojor vilket gör att cykeln bör va lättkickad eller ha elstart (där föll GG känner ja :P)...

XR600 är utmärkta skogs/grus/ishojjar.

Hur e en sån å få igång? Husan e ju inga problem å sparka igång i gympadojor sålänge man slipper bakslag :gnissla...

Edit: Nåt speciellt å tänka på me XR 600 eller e de traktor rakt igenom som ja fått uppfattningen om? Årsmodeller me brister eller e de i princip samma cykel från start te mål?

Last edited:
Hur e en sån å få igång? Husan e ju inga problem å sparka igång i gympadojor sålänge man slipper bakslag :gnissla...

Edit: Nåt speciellt å tänka på me XR 600 eller e de traktor rakt igenom som ja fått uppfattningen om? Årsmodeller me brister eller e de i princip samma cykel från start te mål?

2-3 kick på min iaf.
1 kick när den va varm.
92 och uppåt är väl mest för slantarna.
köp inte för gammal med dubbelförgasare bara.

Kolven på gasgas håller länge. Själv åkte jag både skog, stubb, is och gata med en 300:a och böt aldrig kolven under tiden som jag hade den. Har hört folk som åkt över 300 h med samma kolv.

Edit: Men jag håller med föregående talare. En XR600 måste va den ultimata "stughojen".

Last edited:
Än finns nog parkeringsutrymme för nåt mer :D... Eller ta tag i saker å ting å sälja nåt innan :gnissla...

:eek: Aldrig sälja..... gör plats för mera ist. Bygg större garage.

En XR skulle jag ha köpt, den går ju på ett lätt sät att banta några kg om man vill. Husan är som gjord att köra is med. Funkar den bra för dig?

:eek: Aldrig sälja..... gör plats för mera ist. Bygg större garage.

En XR skulle jag ha köpt, den går ju på ett lätt sät att banta några kg om man vill. Husan är som gjord att köra is med. Funkar den bra för dig?

Ja man får väl börja bygga ut då :P... 4 hojar å 5 bilar + lite moppar å fiddys käkar plats :D... Husan går som en dröm men har blivit lite tjurig me elstarten... Startmotorn vispar på bra men den bara baktänder å har sej, på kicken startar den på första :confused:... Nyställda ventiler e de oxå... Funderar på om lågfarten kan ha bäckat igen för ja kör me lite för mycket olja i å när ja drog ur den senast å lämnade ja en fin blå lützendimma efter mej å första starten efter de va redigt tjurig, men blev bättre för å strula nu istället...

Edit: Hur mycke bör ja bestycka upp me nu när de e lite kallare än mitt i sommaren? Stiftet e inte vitt men definitivt ljusare än ideal... Hojen går dock klanderfritt å polaren bänkade sin me samma bestyckning å lambda såg bra ut på den i somras... Kör me 190/42 å OBDTR me clipset ett hack under mitten...

Last edited:
Har aldrig kört en Xr 600 men köpte själv en TTR 600. Var själv först ute efter en Xr men tycker andrahandsvärdet ligger löjligt högt. Man får mer för pengarna med en TTR.

\Masonit

Får man inte tag i en xr650 för under 30k? Är inte det också en sån maskin som bara går och går? Har inte även den el-start?

Kan inget om hojarna tycker bara att xr650 ser något modernare ut en xr600an.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP