smakråd önskas, hjälp! -90ish gpz900r/1100 kortning, fighter, etc.

JohannesJ

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Kawasaki ZX1100
Obs! Ny medlem; första inlägget, be nice! :D
Första MCn utanför skogen! (ja, ja vet, hur i helvete blev jag 27 utan Mckort)

Så, jag undrar altså vad ni tycker om kortning på dessa gamla, före detta monster?
Nedan: två bilder på kortad 900r nu till försäljning ett par kvarter bort till rimlig penning! Även en äldre 1100 (billig!! snygg!) som jag skulle åkt att kolla på (köpa) nu i dagarna men någon annan jävel snodde innan jag han dit. :huvet

Kan inte bestämma mig om kortning av dessa modeller är:
1) Snygg lösning på en svårtlöslig skönhetsmiss vid "fighter"modd
2) Patetiskt försök att "förnya" en gammal sak som ändå uppenbart är föråldrad
(missuppfatta mig rätt jag älskar äldre Kawa ändå)
[Obs gillar inte lösningen av baklycktor på hojjen men det går säkert att lösa på bättre sätt]

Till kortningsproblematiken hör att jag även Är sugen på att ha touring möjligheter, funderar på om inte tankväska och en bakom ryggen torde räcka.
(även vid kortning finns fästen kvar för den lilla (vafandenukallas) pakethållaren som kan köpas till och monteras vid behov för packning.

Har för tillfället stora problem att inte köpa första bästa gpz900/1100 jag snubblar över efter att ha missat 11an nedan.
Synd bara att det är svårt att blanda touring "mad-max" kvaliterna av 11an och budget-Fighter möjligheterna med 900r.

Grant me guidance Gods of Sporthoj! :confused:

Tillägg:
Håller på att ta kortet just nu, anledningen att ja går direkt på tyngre modeller: 27 år gammal, storstadsbo sedan 9år men uppvuxen i skogen på 250 istället för moppe. kört massa cross, vet vad det är att vurpa (ok, inte på asfalt men i 90knyck iaf), fd, yrkeschafför etc. (bara för att vara på det klara att jag inte precis kommer ge mig ut och "maxa" en sådan här hojj i första taget!)

Bifogat

• 1449721487.jpg
    1449721487.jpg
    69.2 KB · Visningar: 139
  • 1447649947.jpg
    1447649947.jpg
    56.4 KB · Visningar: 100
  • 1732078734.jpg
    1732078734.jpg
    64.5 KB · Visningar: 110
Last edited:
de går o göra snyggt men jag tycker ingen av dessa va snygga iaf, så, nu har du fått min åsikt :)

bra det, tackar!

jo, var just det som var grejen, om det går att göra snyggt över huvudtaget.

ingen av dessa två:
jo, båda hade varit ofärdiga projekt i mina ögon, båda har problem jag skulle försöka rätta till innan ja skulle sätta mig på dem.

kommer inte så långt med 15papp budget så lutar åt 900r / 1100 att försöka fixa till, och ingen av dem är några skönheter.
men att rycka bort den förhatliga plasten byta framlampor / blinkers / speglar + någon sorts lösning med baklyset / änden. borde få en sådan att bli "duglig".

Och som det ser ut nu så blir det att jag får göra hela projektet själv på en 900r orörd med taskig plast (som ändå ska av) men fint drivpaket/motor.

HUR!! isf gör man en bakände snygg på en sådan här?!

obs, har inte någon tanke på att verkligen göra ngn sorts Streetfighter bygge av en sådan här gamal hulk, snarare kanske lite inspirerad åt de hållet endast.
( dubbla låga framlampor mikroblinkers + någon lösning av bakänden, omlackering; det är allt )
Cross-styre och plastics "alien" frontkåpa hade sett förjävligt ut på en tidig nittiotalare.
notera! att jag knappast är glad i tribal stickers på tanken som på bilden ovan heller.

Men ozeo, bilder på hur det skulle kunna göras snyggt eller en förklaring?

Jag hade nog försökt hitta en Gpz 900 i orginalskick.. Tycker fortfarande att de är rätt snygga..
Men då kanske du hamnar utanför budget?

Hej, tack för respons wannagofast!!

Jo funderat över det, bara, men.. har nog kanske mer med mig personligen att göra.
Har en historia av skruvande, finns inte en pryl jag äger som inte är modifierad på något sätt.

har t.ex. svetsat en taklampa av 3meter grov kätting när jag inte hitta någon annan användning för den. Och säng av Byggnadsställning (alu+svartlackstål). :yoparty
Nu sålda till andra galna metal/industri/mad max -tokar.

så plast+mc blir väldig fel.. kanske köra korrigerad plåt som fairing istället..... :D

men back on topic.
som du säger lägger en fin 900r mig på 20k strecket. visst möjligt för mig att skrapa ihop det. och fina i den prisklassen finns att få tag på

Men.... Byggarnerven är jobbig.
inte gjort något i motorväg på några år och efter att ha slitit ut motor /växellåda/elsystem/topp/lackerat byggt inredning etc. på bilar. skulle nog vilken MC som hellst inte överleva länge i orginalskick i mina händer..
(nej! är inte raggare....)

problemet e väll att jag behöver guidning för att inte förstöra hojjen i processen
(utseende mässigt då)

Så tråden kasnske skulle hetat, "rädda mig från att förstöra en klassiker"

Kavazaki GPZ 900 R -90 Nedan.

Bifogat

• 6950861180.jpg
    6950861180.jpg
    62.2 KB · Visningar: 76
Last edited:
Jag tycker att den på dom översta bilderna var riktigt jävla cool.

Hade jag hittat en sån hade jag lätt köpt den bara för att äga den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT