suck och stön

Bara för er att se till att fixa kortet innan 2008 eller ev 2012 beroende på näör sverige inför de nya reglerna. Så för er är det ju lugnt! :pannkyss

Det är de små liven som kör runt på mt5:or mm på gatorna idag och som drömmer om att få köra mc när de blivit 18 det är synd om.

Enligt ett tidigare förslag fanns ett kryphål där man fick ta A kort tidigare om man sedan innan hade A1. Men spekulera kan man ju göra i oändlighet, bara att vänta på att de publicerar hur det kommer att vara.

Amplifier skrev:
Om man har fixat körkortstillstånd så måste det vara lungt :confused:
Troligtvis införs det nya EU-körkortet 2008.
Bli klar innan dess ;)

Jo som du säger så betyder 24 års ålder-gränsen om du inte haft lätt hoj innan. Fan vilken tur att man skaffade det då. Alla polarna säger att det är helt onödigt men nu ser jag en VÄLDIGT bra anledning.

Jag har hört att dom nya reglerna börjar gälla redan imorgon samt att de som tog körkortet under -05 kommer att få det indraget :skrämd

Det är ju bara ett förslag står det!!!!

Däremot så är direktivet för eu-mopeder spikat på måndag, men det andra är bara ett "Enligt det nuvarande förslaget kommer det nya direktivet att påverka regler så här:"

Däremot börjar jag fundera på hur mitt körkort gäller, där är det "loggan" för mellan-hojen på baksidan....

"Definitionerna på lätt, mellan och tung motorcykel ändras och varje gång föraren byter upp sig mellan klasserna måste körkortet bytas. För den som vill ta tungt körkort med en gång krävs att föraren fyllt 24 år."

Dee_cati skrev:
Det är ju bara ett förslag står det!!!!

Däremot så är direktivet för eu-mopeder spikat på måndag, men det andra är bara ett "Enligt det nuvarande förslaget kommer det nya direktivet att påverka regler så här:"

Däremot börjar jag fundera på hur mitt körkort gäller, där är det "loggan" för mellan-hojen på baksidan....

"Definitionerna på lätt, mellan och tung motorcykel ändras och varje gång föraren byter upp sig mellan klasserna måste körkortet bytas. För den som vill ta tungt körkort med en gång krävs att föraren fyllt 24 år."
Ber om ursäkt.

Det låter som en möjlighet för kukEU och sossestaten att tjäna extra pengar på körkortstillstånd.
jag håller på att ta a-kort, fyller 23 iår och ska köpa mc i veckan, får be till gud att det inte införs redan på måndag.

Lonsdale skrev:
Det låter som en möjlighet för kukEU och sossestaten att tjäna extra pengar på körkortstillstånd.
jag håller på att ta a-kort, fyller 23 iår och ska köpa mc i veckan, får be till gud att det inte införs redan på måndag.

du kan nog vara lugn. är nog ingen risk att det börjar gälla innan 2008...

The blade skrev:
Neeeej det är inte så. Dom kan inte komma med ett sånt förslag utan att pröva det först. Sånt tar tid i sverige. Men om det mot all förmodan skulle vara så, så kommer jag att samla ihop soldater och ta över makten i det här landet med våld. :kulspruta
jag är på....å då jävlar ska det införas lätt tung å mellan klass på bilar :D

Kokke skrev:
Bara för er att se till att fixa kortet innan 2008 eller ev 2012 beroende på näör sverige inför de nya reglerna. Så för er är det ju lugnt! :pannkyss

Det är de små liven som kör runt på mt5:or mm på gatorna idag och som drömmer om att få köra mc när de blivit 18 det är synd om.

Jag är bara 23 år 2012 :skrämd

Allvarligt talat så mognar man ju en del mellan 21 och 24, så det kanske inte är en så dum idé...
Däremot tycker jag att det borde uppmuntras att klättra genom de olika klasserna som finns idag. Att införa prov och avgifter mellan klasserna innebär nog tyvärr att många kommer vänta tills de är 24 och hoppar på en tung hoj direkt (eller kör ostrypt mellanhoj som någon nämnde tidigare).

Om 40 år kanske de nya hojåkarna blickar tillbaka mot början av århundret och skräms av 60-åringarna som glider omkring med körkort som "de fick på köpet" när de tog mellankort... (jämför "gratis" A med B för 40 år sen...)

Som kuriosa kan ju nämnas att mitt amerikanska mc-kort kostade runt femhundringen och då ingick en femdagarskurs och lån av mc. Vi bläddrade igenom lite olycksstatistik med förmaningen att vi inte skulle köra med mer än 0.8 promille i blodet. Sen underhöll vi oss med en snurra för att räkna ut hur många drinkar det krävdes för att nå gränsen... :3freak
Efter det puttrade vi runt med 125:or mellan koner på parkeringsplatsen, sen var det bara att hämta ut kortet... :hihi

En person blev underkänd - Hon körde rakt in i staketet, landade på en bilhuv och slutade med röntgen på lokala sjukan. Resten blev godkända, inklusive killen som dumpade kopplingen och voltade på parkeringsplatsen... :näsblod

tyckte jag hörde på radion att de va så gott som klart men dom trodde att de skulle ta ca 6 år...

Smart, ingen hinner reagera eller debatera, sen är det klubbat..

Hur vore det med en folkomröstning?

det var så att dom som inte har tungt mc-kort efter den 1 april 2006 får vänta med det tills dom fyller 24

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!