suck och stön

Lugn skrev:
Allvarligt talat så mognar man ju en del mellan 21 och 24, så det kanske inte är en så dum idé...
Om 40 år kanske de nya hojåkarna blickar tillbaka mot början av århundret och skräms av 60-åringarna som glider omkring med körkort som "de fick på köpet" när de tog mellankort... (jämför "gratis" A med B för 40 år sen...)

Som kuriosa kan ju nämnas att mitt amerikanska mc-kort kostade runt femhundringen och då ingick en femdagarskurs och lån av mc. Vi bläddrade igenom lite olycksstatistik med förmaningen att vi inte skulle köra med mer än 0.8 promille i blodet. Sen underhöll vi oss med en snurra för att räkna ut hur många drinkar det krävdes för att nå gränsen... :3freak
Har man överlevt till 60år på vägarna med hoj kanske man VET hur man bär sig åt..? :tummenupp
Klotade 1964 - sen bestämde jag mig att det skulle bli sista gången. och det är det, fortfarande.
Kalla mig feg - men jag lever!
(Jag HAR tagit ett äkta mc-kort, fick det INTE "på köpet" :7peta )

lejfan skrev:
Ja du jag har inget svar på din fråga men jag blev ju nyfiken
på vad du menar när du skrev det. Vart har du läst det någonstans?

Jag är inte 24 och ringde faktiskt idag och bokade kunskapsprov.
Jag tycker hon borde ha nämnt något om det ifall det hade
varit någon sanning i det.

Jag har inte hört eller läst något om det. :confused:

Edit:
Letade rätt på denna.
http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

MVH lejfan

Vägverket.se skrev:
Uppdaterad 2004-10-21

.....

Detta är ju tragiskt...

Varför inte bara låsa in alla människor i en kappsell direkt när man föds så får man käka flytande mat via ett sugrör tills man blir 50 bast.. Det skulle nog rädda skit många liv och noll visionen är nog uppnådd på ett kick..
Har man klarat sig tills dess kan man införa ett teoretiskt prov på att man har hjärna och kan tänka själv, kanske till och med ta egna beslut och kanske kanske oxå få ta en egen risk, en risk som man själv vill.. Klarar man detta prov får man ta sig fram på eget sett, men bara på torsdagar mellan halv elva och 10.30 och bara på en cykelspark med låsta hjul..

Äää orka lägga ner energi.........................

FÖRBJUD OSS ATT LEVA!!!! :4skrika

Jag hör till dem som tycker att detta är bra.
Faktum är att det inte är några speciella skillnader mot dagens. A1 kan du ta när du är 16 år, A begränsad när du är 18. ( nu höjd effekt till 35KW mot 25kw innan) och Obegränsad höjs till 24 om du inte haft kort innan mot 21 med dagens system.

Men tar du mellan när du är 18 så får du ta obegränsat vid 20 (efter 2 år) som idag.

Förhoppningsvis kan olycksstatistiken gå ner lite grann för de förstaknuttarna som kommer, de flesta inkl. mig själv är lite mer mogen vid 24 än 21.

//Daniel

frikie skrev:
2044105 Jag hör till dem som tycker att detta är bra.
Faktum är att det inte är några speciella skillnader mot dagens. A1 kan du ta när du är 16 år, A begränsad när du är 18. ( nu höjd effekt till 35KW mot 25kw innan) och Obegränsad höjs till 24 om du inte haft kort innan mot 21 med dagens system.

Men tar du mellan när du är 18 så får du ta obegränsat vid 20 (efter 2 år) som idag.

Förhoppningsvis kan olycksstatistiken gå ner lite grann för de förstaknuttarna som kommer, de flesta inkl. mig själv är lite mer mogen vid 24 än 21.

//Daniel

Jag har också fattat det så och då är det väll inga problem. Jag tror det bara är bra att inte hoppa upp på en FP hoj när man är 21 utan någon mc-vana. Förstår inte riktigt vad alla whinear om.

The blade skrev:
2032544 Neeeej det är inte så. Dom kan inte komma med ett sånt förslag utan att pröva det först. Sånt tar tid i sverige. Men om det mot all förmodan skulle vara så, så kommer jag att samla ihop soldater och ta över makten i det här landet med våld. :kulspruta

Seriöst.
Behöver man eg körkort om man åker sporthoj, redan vid 30 km/h för mycket så blir man av med det igen direkt!
Hur ofta sniglar man fram i det tempot. Möjligtvis om man ska dra husvagn med hojen (största KABE:n 11 m)
Där en hastighetsbegränsning börjar sitter det TVÅ skyltar, lägg samman dessa och du får ut summan du ska hålla dig till, sen plus 20 som vanligt förstås :)

Svenskar är som vanligt för mesiga ... Kolla hur det går i frankrike när dom inte är nöjda med nånn liten lag om arbets/anställningsregler!

Iafal, detta inför ju inte förän 2008 el ngt

Och regeringen och vägverket ser ju hellst att motorcyklar o alla annan form av nöjesåkning försvinner från vägarna! Det har dom ju sagt officielt tom !

HanneZ skrev:
2032635 Jag har hört att dom nya reglerna börjar gälla redan imorgon samt att de som tog körkortet under -05 kommer att få det indraget :skrämd
Och jag har hört att jorden är platt...

Jag har hört att dom nya reglerna börjar gälla redan imorgon samt att de som tog körkortet under -05 kommer att få det indraget

Kan ju inte stämma. Jag fyller 24 i november och tog kortet i höstas.
De kan ju inte dra in det körkort som jag blivit godkänd på.

Jag har mellankort nu, blir automatiskt tungt nästa sommar...

Kommer jag drabbas på nått sätt?

heavy skrev:
2044346 Jag har mellankort nu, blir automatiskt tungt nästa sommar...

Kommer jag drabbas på nått sätt?

Japp! Sälj hojen.... Mohahahahahahaha :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

SVAR: NeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeJ

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...