Subwoofer

du hade kunnat få köpa dessa subbar annars om du inte redan hade inhandlat nå små fjutt basar :rolleyes:

Bifogat

• sub.jpg
    sub.jpg
    133.7 KB · Visningar: 83
Jag svarade på "ett par bra frontar kräver ingen sub", vad jag kan se så specas det inte välljud, tvåkanal och skimrande rörsteg inte, således - njä, håller inte med. :D

Fin-stereo - nej till sub, fram för ett par fina monitorer.

Hembiofläsksvulst - mata på ba'!

Något åt det hållet är min åsikt. :)

/J

Ja ok då, om du tolkade det på det viset så :D Vi snackade inte finstereo här inte, bara ljud från tv-spelet och där behövs det bas har jag en känsla av...

En fråga om inställning nu...

Testade MotoGP 08 på PS3an. Ni vet avgassmällar, de är inte direkta avgassmällar i ljudet då subben tar dessa ljud och det blir liksom som korta rumlande åskdån. Booff boffff.

Sedan så känns det som att i övrigt när jag spelar musik, att det är en väldig spridning på ljudet. Det är inte att ljudet liksom kommer från mellan högtalarna likt en centrering mot t.ex TVn, utan det hörs verkligen att ljudet är brett och kommer från sidan för att fylla rummet.

Ska det vara så?

Jag kan ju vara van vid dåligt ljud iofs... :D

Det är typ som att jag hör mycket mer av hur ljudet är skapat. För och nackdelar med det kanske.

du hade kunnat få köpa dessa subbar annars om du inte redan hade inhandlat nå små fjutt basar :rolleyes:
Där börjar det likna något. :brynad
Men kanske inget man kör i vardagsrummet på radhuset. :gnissla

Ni råkar inte ha ett par passiva fullrange högtalare med sisådär 2st 15" i varje som ni vill bli av med snuskigt billigt?

Mycket handlar om placering av högtalarna och akustiken i rummet, speciellt när det gäller basen. Vill du ha mer bas så bör du flytta högtalare och sub närmare hörnen. Då får du mer köttigt ljud men risken är att det blir bullrigt och du tappar detaljer. Ta dig tid och prova dig fram till det som låter bäst genom att flytta högtalarna.

Dessutom är det ju så att en kedja aldrig blir starkare än dess svagaste länk. Så om du har en dålig CD-spelare spelar det ingen roll om du har värstinghögtalare och världens bästa stärkare.

Angående ljudbilden så kan det bero på en massa saker. I värsta fal har du kopplat någon av delarna ur fas (korsat plus/minus). Sen kan det ha att göra med perspektivet i inspelningen. Oftast bör sången höras från en central punk mitt mellan högtalarna medan instrumenten är mer utspridda i bakgrunden och mot sidorna. Här kan det också högtalarnas placering påverka oerhört mycket.

Last edited:
Nu vet jag inte hur dina prylar ser ut men normalt kan man ställa frekvensintervallen som du vill distribuera via SW vs högtalarna. Aktiva SW har ofta också ytterligare ett filter som kan hantera frekvenser.

Utan höra med egna öron är det svårt att peka på problemet, men det kan vara värt ett försök att justera ned gränsen för vilka frekvenser som skickas till SW:n.
Vidare brukar det finnas en testsignal på receivers som gör det enklare att ställa in storlek och önskad volym på varje enskild högtalare/SW.

Normalt sett är det svårt att riktningsbestämma låga frekvenser så jag förstår inte riktigt problemet med att "ljudet kommer från ena sidan". Om du nu inte placerat SW:n riktigt olämpligt och fått någon typ av eko-effekt. Prova att flytta lådan och även andra högtalare, eftersom placeringen har stor påverkan på hur ljudet sprids i rummet.

Där börjar det likna något. :brynad
Men kanske inget man kör i vardagsrummet på radhuset. :gnissla

Ni råkar inte ha ett par passiva fullrange högtalare med sisådär 2st 15" i varje som ni vill bli av med snuskigt billigt?

klart man har en festivalrigg PA i vardagsrummet. funkar utmärkt i lägenheten :D

kan höra med chefen om du är intresserad!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla