Styva upp framgaffeln, ställbara lock?

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki VX800
Min VX800 är rysligt mjuk i framgaffeln; hela hojen gungar bara man släpper gasen och motorbromsar lite lätt. Så jag skulle vilja styva upp gaffeln på något sätt. Har läst om några "ställbara lock" som kan trycka ihop fjädrarna några centimeter, någon som vet var jag kan hitta sånna?
 
Totalt meningslöst att skaffa sådana lock, mer förspänning fixar man billigare med några brickor innuti gaffeln. Första hjälpen för gungiga cruisers är styvare fjädrar och ev ett goldvalve kit till gaffeln.
 
Håller med boris
Nya Styvare fjädrar är det enda rätta.... ska du nu styva upp fjädringen ska du kapa av fjädern och sätta i en lika lång distans som den bit du kapade bort då blir fjädern styvare inte annars. Att lägga några brickor i toppen flyttar egentligen bara fjäderns arbetsområde lite grann.
Tänk dej fjädern som en lång stång istället för en spiral som du vickar på i toppen sas ju kortare desto styvare....
Byt till styvare fjädrar anpassade till hojen i en gång istället (kom bara ihåg att helst spara original) och sk. progressiva fjädrar är väl att föredra på den typen av hoj.
 
Totalt meningslöst att skaffa sådana lock, mer förspänning fixar man billigare med några brickor innuti gaffeln. Första hjälpen för gungiga cruisers är styvare fjädrar och ev ett goldvalve kit till gaffeln.
Ok, då provar jag med lite brickor! Hur mycket ska jag börja med? Kan fem cm vara en bra start?

Håller med boris
Nya Styvare fjädrar är det enda rätta.... ska du nu styva upp fjädringen ska du kapa av fjädern och sätta i en lika lång distans som den bit du kapade bort då blir fjädern styvare inte annars. Att lägga några brickor i toppen flyttar egentligen bara fjäderns arbetsområde lite grann.
Tänk dej fjädern som en lång stång istället för en spiral som du vickar på i toppen sas ju kortare desto styvare....
Byt till styvare fjädrar anpassade till hojen i en gång istället (kom bara ihåg att helst spara original) och sk. progressiva fjädrar är väl att föredra på den typen av hoj.

Är inte riktigt med på varför man måste kapa fjädern. Fjädern blir ju svårare att komprimera ju mer ihoptryckt den är, så det måste väl göra skillnad att stoppa i lite brickor?


Har kollat lite på Progressives fjädrar, men de ligger på 7-900kr på Ebay. Det finns inget billigare märke man kan kolla närmre på? Progressiva eller ej, det spelar mindre roll. Hårdare ska de vara i alla fall.
 
Last edited:
Har kollat lite på Progressives fjädrar, men de ligger på 7-900kr på Ebay. Det finns inget billigare märke man kan kolla närmre på? Progressiva eller ej, det spelar mindre roll. Hårdare ska de vara i alla fall.

7-900kr är ett högst rimligt pris, finns nog inte billigare nya. Börja med en 30mm extra förspänning.
 
Det enda du justerar med brickor är vilket häng du har, häng=skillnaden mellan obelastad fjädring och med dig på hojen.

30-40 mm ca på.en sporthoj för gata.

Fjädringen blir INTE hårdare eller mjukare för att du lägger i brickor / justerar förspänningen.

Enda sättet att få hårdare fjädring är att köpa hårdare
fjädrar.

Not sent from an iProduct...
 
7-900kr är ett högst rimligt pris, finns nog inte billigare nya. Börja med en 30mm extra förspänning.
Det är väl ingen hemsk summa, men då jag köpte hojen för 3000kr så känns det lite saftigt. Fast blir den bra mycket roligare är det ju värt det!

Det är körförbud på den pga. dåligt bakdäck, så jag har bara kört ca. fem mil, och vet därmed inte om jag behöver styva upp den. Gör det stor skillnad för våghållningen (instyrning, stabilitet etc.), eller kommer den bara sluta niga så mycket?
 
Om du bara gett 3000 för den så har du ju så mycket mer över att lägga på saker som riktig fjädring och ett nytt bakdäck. Ja, det gör stor skilllnad om däcken är så slitet att det inte är godkänt jämfört med ett nytt.
 
Det är väl ingen hemsk summa, men då jag köpte hojen för 3000kr så känns det lite saftigt. Fast blir den bra mycket roligare är det ju värt det!

Det är körförbud på den pga. dåligt bakdäck, så jag har bara kört ca. fem mil, och vet därmed inte om jag behöver styva upp den. Gör det stor skillnad för våghållningen (instyrning, stabilitet etc.), eller kommer den bara sluta niga så mycket?

Börja med en uppsättning fräscha däck och kör in dig på cykeln. Därefter kan det vara dags för att byta olja i gaffeln och se över styr/sving lager och andra servicepunkter.
 
Om du bara gett 3000 för den så har du ju så mycket mer över att lägga på saker som riktig fjädring och ett nytt bakdäck. Ja, det gör stor skilllnad om däcken är så slitet att det inte är godkänt jämfört med ett nytt.

Så kan man ju också resonera, men jag tänkte att jag skulle tjäna så mycket som möjligt på köpet. Men visst, får jag 15-20k (köptes för 25k -09) för den så kan jag kosta på mig ett par nya fjädrar :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top