Styrvobbel deluxe!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tyvärr går det inte att vända på hjulet då bromsskiva endast finns på 1 sida.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har nu testat nästan allt som går gällande detta styrvobbel:
- Bytt olja i framgaffeln.
- Bytt fjädrar till styvare fram.
- Lagt på nytt däck fram.
- Bytt till org. fjädring bak.
- Inget glapp i sving, eller i styrlager fram.
- Inget glapp i hjullager fram eller bak.

Ingen skillnad alls med ovanstående.

Nytt framdäck pålagt idag - Metzeler Roadtec.
Blev ingen som helst skillnad gällande vobblet tyvärr..

Testade att släppa upp org. bakfjädrarna max, ingen skillnad.
Testade att släppa upp förspänningen fram max, ingen skillnad.
Flyttade bak röven max på dynan, nu började det hända grejjor. Mycket stabilare och vobblet slutade. Frågan är bara, vad kan detta ha för betydelse alls?

Börjar få ont om idéer :död
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Testade att släppa upp org. bakfjädrarna max, ingen skillnad.
Testade att släppa upp förspänningen fram max, ingen skillnad.
Flyttade bak röven max på dynan, nu började det hända grejjor. Mycket stabilare och vobblet slutade. Frågan är bara, vad kan detta ha för betydelse alls?
Flyttar du bak på hojen och den blir bättre/bra av det så låter det som att den är för hård/styv bak. Går det inte att släppa mer på fjäderförspänningen så skulle jag prova med mjukare fjädrar. Kan du skruva på kompressionen bak?

Du har ingen kompis som kan hjälpa dig mäta häng/sag på hojen?
Kan det vara så att den är sänkt fram?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Provat utan kåpa? När jag hade modifierat en orginal styrkåpa till rd350 så blev den väldigt wobblig
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett riktigt långskott, men har du kollat så du inte har några sprickor i ramen?

Har letat som en galning överallt med ficklampa och lupp, men jag hittar ingenting tyvärr :(

Flyttar du bak på hojen och den blir bättre/bra av det så låter det som att den är för hård/styv bak. Går det inte att släppa mer på fjäderförspänningen så skulle jag prova med mjukare fjädrar. Kan du skruva på kompressionen bak?

Du har ingen kompis som kan hjälpa dig mäta häng/sag på hojen?
Kan det vara så att den är sänkt fram?

Bytte som sagt till originaldämpare bak och satte dessa på lägsta inställningen, dvs svampig som fan. Ingen skillnad.
Har testat att laborera fullt ut med förspänning fram och bak, men det gör ingen skillnad alls.

Provat utan kåpa? När jag hade modifierat en orginal styrkåpa till rd350 så blev den väldigt wobblig

Yes, testat med och utan kåpa men det gör ingen skillnad heller.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jepp skall kolla det, men borde man inte känna ngt när man körde långsammare då?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Jepp skall kolla det, men borde man inte känna ngt när man körde långsammare då?

Inte nödvändigtvis:
Wobbel beror ju på att hojjen uppnår egenfrekvensen.
Slitage påverkar när denna egenfrekvens inträffar.
Genom att flytta bak kroppen avlastar du framaxeln (eller vad som nu orsakar wobblet) och egenfrekvensen flyttas lite.

Som kuriosa: Förr i tiden såg man till att egenfrekvensen låg över maximal hastighet, när cykeln blev sliten sjönk hastigheten där egenfrekvensen inträffade med wobbel som resultat. Modernare konstruktioner har egenfrekvensen vid betydligt lägre hastighet där effekten av egenfrekvensen inte märks så mycket, typiskt 30-70 km/h (har jag fått berättat för mig)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det var som fasen!

Rev svingen idag och kunde bara konstatera att allt var som det skulle.
Lager och bussningar ser kanon ut...

Hjulaxlarna ser perfekta och raka ut, men helt 100 kan man ju inte vara. Jag börjar fasiken ge upp snart.

Gick för övrigt igenom ramen helt och hållet, drog åt bultar och letade efter sprickor, inga problem alls.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Glapp i gaffeln? Alltså mellan inner/ytterben. Eller tvärt om inget som trögar?
Annars får du prova hederligt vobbelstag. Mer cafe kan det ju inte bli:D
Skumt annars verkar ju som du gått igenom allt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Rev ned gaffeln helt i helgen och fann att oljan i det vänstra benet var betydligt mkt mörkare än det i den högra. Hällde i ny olja pumpade och hällde ur det som blev.

Fyllt på ny olja och petat i hårdare fjädrar, men ingen skillnad. Jag tyckte inte att det kändes som att det glappade ngt, ingen olja har iaf läckt.

En styrdämpare känns lite som att lägga plåster på ett blödande sår, frågan är om det verkligen blir bra? Handlar ju om 3 papp ändå. :5sure
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
[
En styrdämpare känns lite som att lägga plåster på ett blödande sår, frågan är om det verkligen blir bra? Handlar ju om 3 papp ändå. :5sure[/QUOTE]

Inte styr dämp. Wobbelstag som sitter mellan gaffelbenen å förhindrar flexning.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu greppar jag :)

Iofs så visst kan det bli bättre, men fasiken vet om det verkligen har med framänden att göra. Torde det inte kunna härledas bak då jag flyttar vikten bakåt så upphör vobblandet?
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Nu greppar jag :)

Iofs så visst kan det bli bättre, men fasiken vet om det verkligen har med framänden att göra. Torde det inte kunna härledas bak då jag flyttar vikten bakåt så upphör vobblandet?

Är det original gaffeln?
Om inte kanske den är för kort.

Funderar på om ditt försprång är för litet vilket gör den mer instabil.
När du sätter dig längre bak sjunker baken ned och fronten upp vilket ger flackare styrvinkel vilket ger mer försprång.

Om du kan flytta upp kronan mer på gaffeln så gör det.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Styrlagret är det kollat? För hårt åtdragna ger fladder spec vid utgång
ur kurvor.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är det original gaffeln?
Om inte kanske den är för kort.

Funderar på om ditt försprång är för litet vilket gör den mer instabil.
När du sätter dig längre bak sjunker baken ned och fronten upp vilket ger flackare styrvinkel vilket ger mer försprång.

Om du kan flytta upp kronan mer på gaffeln så gör det.

Yes det är originalgaffel som sitter på plats.
Testade att byta bakfjädringen enligt tidigare, detta gjorde att hojjen blev högre bak då dessa dämpare är längre, blev dock ingen skillnad alls. Har testat precis som du skrev att sänka gaffelbenen ngt i kronan, men detta hjälpa tyvärr inte :död

Tack för tipset ändock!

Styrlagret är det kollat? För hårt åtdragna ger fladder spec vid utgång
ur kurvor.

Har haft av kronan tidigare och då såg jag inga problem alls.
Vobblet uppträder inte vid kurvutgång, utan på raksträckor vid hastighet av runt 120 och uppåt. Som om hojjen börjar självsvänga.
Först ålning, därefter kraftigt vobbel.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Låter som en gammal GSX åla som faen ända tills jätte vobbel. Gick stadigt som tåget med skjuts. Släppte fjädrarna bak max och distanser på förspänningen fram. Blev bättre men bra vette f-n
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Precis det syndromet jag har, men detta är ju för fasen en modern hoj (kan man tycka)..
Testat just det du säger med att styva upp max fram och sedan släppa upp max bak, ingen skillnad alls :(
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top