Styrström till extraljusrelä, Ford Focus.

Eller så kan man reagera på att man överhuvudtaget funderar på att ta signal under huven och därtill med scotchlock. Vilket i sig innebär att man kommer att ta drivning och sätta relät där också.

Det är bara du som har missförstått trådskaparen så ofattbart.

Men visst, vart ska man ta styrströmmen om inte under huven?

Vad ska man använda för att ta styrströmmen?

Vart ska man placera reläet?

Jag har väl ett hundratal extraljusmonteringar bakom mig, men upplys mig gärna o store mästare.
 
Eller så kan man reagera på att man överhuvudtaget funderar på att ta signal under huven och därtill med scotchlock. Vilket i sig innebär att man kommer att ta drivning och sätta relät där också.

Var tycker du att man ska ta drivström till extraljus?
 
Det är bara du som har missförstått trådskaparen så ofattbart.

Men visst, vart ska man ta styrströmmen om inte under huven?

Vad ska man använda för att ta styrströmmen?

Vart ska man placera reläet?

Jag har väl ett hundratal extraljusmonteringar bakom mig, men upplys mig gärna o store mästare.

Vad är det för fel med under i-brädan? Slipper allt vad väta heter och så finns allt som behövs inom räckhåll.

Tror jag rivit ut något hundratal extraljusmonteringar monterade enligt den praxis du tydligen arbetar efter.

Men visst kan man klabba, har gjort det själv, dock på gammalt skit med kanske max ett par år kvar på vägarna och då enbart för att spara en halvtimme.
 
Kan du inte informera hur man skall göra på bästa sätt istället då?

Kolla om det finns en ledig reläplats i en av säkringslådorna, finns det så köp stift och relä av ford. Kolla om det finns en ledig säkringsplats i samma låda och köp stift till den på ford till matningen. Sen letar du efter säkringen till heljuset som om du har tur sitter i samma låda och löder på en kabel på stiftet som du drar ditt nya relä med. Leta upp jordpunkten i lådan. Sen tar du x antar siameskablar och går direkt till dina extraljus, dra dessa i en pvc-slang som finns i olika dimensioner beroende på hur många lampor du nu skall ha. Men först måste du kolla så att du kan belasta inkommande + och jordpunkt med dina extralampor, något som kanske inte är så lätt att ta ställning till utan erfarenheten av tidigare installationer, men är bilen inte maxutrustad brukar där finnas socklar och matningar i överflöd. Sen så finns det gånger som det inte går att få plats med och du måste sätta det under ratten eller någon annanstans i kupen. Men försök hålla allt i lådan eller kupen.

På detta viset har du inga kopplingar som utsätts för väta och salt exponerade och så slipper du eller näste ägare att skiten krånglar.
 
Hur sitter fram lamporna på en -09? På en -06 sitter de med en skruv uppifrån som man tar bort sen lyfter du ur hela lampan.
Där är gott om plats bakom/under lamporna på en-06 iallafall.
Jag hade tagit strömmen från batteriet till extraljusen och så hade jag skarvat in styrströmmen till relät från helljuslampans kontakt.
Om det är enl vete spaken vet jag inte men så hade jag gjort.

Hur gör man för att koppla in ett extra backljus smidigast?
Jag vill inte klippa i kablarna.
 
Vad är det för fel med under i-brädan? Slipper allt vad väta heter och så finns allt som behövs inom räckhåll.

Tror jag rivit ut något hundratal extraljusmonteringar monterade enligt den praxis du tydligen arbetar efter.

Men visst kan man klabba, har gjort det själv, dock på gammalt skit med kanske max ett par år kvar på vägarna och då enbart för att spara en halvtimme.

Ska du montera allt under instrumentbrädan?

Var hittar du en kabel som har ström enbart när helljuset är på?

Var sätter du reläet?

Var tar du drivströmmen till extraljusen?
 
Ska du montera allt under instrumentbrädan?

Var hittar du en kabel som har ström enbart när helljuset är på?

Var sätter du reläet?

Var tar du drivströmmen till extraljusen?

1. Ja, om det inte finns plats i en eventuell säkrings/relä-box under huven.

2. Var tror du den kommer ifrån, jo spaken som sitter på ratten, eller har du heljusreglaget i motorrummet?

3. Brevid resterande relän, alt i ledig sockel.

4. På samma plats som allt annat på bilen matas, i relä/säkrings-hållaren.
 
1. Ja, om det inte finns plats i en eventuell säkrings/relä-box under huven.

2. Var tror du den kommer ifrån, jo spaken som sitter på ratten, eller har du heljusreglaget i motorrummet?

3. Brevid resterande relän, alt i ledig sockel.

4. På samma plats som allt annat på bilen matas, i relä/säkrings-hållaren.

Själva vitsen med att reläa ström är att slippa dra den grova kaben med drivström fram och tillbaka in i kupen.

På spaken på dom allra flesta bilar har du ingen kabel som ger kontinuerlig ström, utan endast en puls till det växlande reläet som ofta sitter under huven

Reläet sätts emellan batteri och förbrukare för att undvika långa kabeldragningar och spänningsfall, dvs så långt fram som möjligt.
Det finns fullt med annan elektronik i motorrummet som är betydligt känsligare än ett relä, så det är inte alls en dum monteringsplats för reläet.

Den enda kabel som då blir lång är manövern, som ska frakta någon milliampére, eller om man så väljer jordkabeln till reläet (vilket jag föredrar) somm ska dras in tilll knappen i instrumentbrädan.

Ström till stora förbrukare tas direkt från batteriet, med en säkring så nära batteriet som möjligt, att börja ta ström till extraljus eller rejäla stereobyggen ut ur befintligt elsystem är fullständigt idiotiskt.

Det är idioter som börjar gräva i orginal elsystemet och koppla in stora förbrukare som orsakar kabelbränder.
 
Hur sitter fram lamporna på en -09? På en -06 sitter de med en skruv uppifrån som man tar bort sen lyfter du ur hela lampan.
Där är gott om plats bakom/under lamporna på en-06 iallafall.
Jag hade tagit strömmen från batteriet till extraljusen och så hade jag skarvat in styrströmmen till relät från helljuslampans kontakt.
Om det är enl vete spaken vet jag inte men så hade jag gjort.

Hur gör man för att koppla in ett extra backljus smidigast?
Jag vill inte klippa i kablarna.

Ja jag upptäckte att man lossade lamporna så =)

Ta från släpvagnskontakten =)
 
Själva vitsen med att reläa ström är att slippa dra den grova kaben med drivström fram och tillbaka in i kupen.

På spaken på dom allra flesta bilar har du ingen kabel som ger kontinuerlig ström, utan endast en puls till det växlande reläet som ofta sitter under huven

Reläet sätts emellan batteri och förbrukare för att undvika långa kabeldragningar och spänningsfall, dvs så långt fram som möjligt.
Det finns fullt med annan elektronik i motorrummet som är betydligt känsligare än ett relä, så det är inte alls en dum monteringsplats för reläet.

Den enda kabel som då blir lång är manövern, som ska frakta någon milliampére, eller om man så väljer jordkabeln till reläet (vilket jag föredrar) somm ska dras in tilll knappen i instrumentbrädan.

Ström till stora förbrukare tas direkt från batteriet, med en säkring så nära batteriet som möjligt, att börja ta ström till extraljus eller rejäla stereobyggen ut ur befintligt elsystem är fullständigt idiotiskt.

Det är idioter som börjar gräva i orginal elsystemet och koppla in stora förbrukare som orsakar kabelbränder.

Impuslstyrda hel/halvljusrelän försvann från fordon många, många år sedan.

Här är en utmaning, se om du kan hitta ett enda relä, oavsett användning, på ett fordon yngre än sig 25år som är impulsstyrt.

Längden på kablar är inget problem, därimot är amatörer med kabeldojjor från biltema en större felkälla.

Att det finns känslig elektronik i motorrummet är ovidkommande då den är utvecklad och tätad för att fungera där. Tror du ditt relä med kabelskor på anslutningarna håller samma klass som bilfabrikantens?

Men nu var det inte tal om att överlasta befintliga system om du hade läst ordentligt, var stereo biten du refererar till kommer ifrån är en gåta då mig veterligen ingen pratat stereo innan.

Men fråga dig istället, hur hade ford löst det om det satt extraljus original, din klabbmetod eller min?
 
Att det finns känslig elektronik i motorrummet är ovidkommande då den är utvecklad och tätad för att fungera där. Tror du ditt relä med kabelskor på anslutningarna håller samma klass som bilfabrikantens?

Jag har under alla mina år haft ett enda relähaveri, men då mest troligt på grund av överbelastning, då det först sattes två extraljus på bilen, sedan adderades två till på samma relä utan min vetskap.

Jag har gjort hundratals extraljusmonteringar, rätt stor del av dom på fordon som kostar väl över en miljon.
Andra på rallybilar som utsätts för betydligt vidrigare stänk och smutsmiljö än något standardfordon.

Jag har inte fått några klagomål.

Vad biltillverkarna har gjort från fabrik är tämmeligen ointressant, då dom inte ens drar adekvat kabelarea för dom 55w orginalhelljus på bilen.
VW har ju på många av sina bilar envisats med att dra utan relä vilket har lett till åtskilliga kabelbränder och uppbrunna ljusomkopplare genom tiderna.

Ofta får man mycket bättre lyse i orginallysena om man reläar upp dom enligt min metod, för då försvinner spänningsfallet i orginalkablaget.
Det säljs till och med färdiga kit för det till skyhöga överpriser.

Ska man reläa ska reläet sitta mellan batteri och förbrukare utan att addera kabellängd, signalkabel kan man ha några meter exta av utan att det gör något.

Du blir salig på din tro, men jag har ALDRIG sett en bilelektriker göra på ditt sätt, ALDRIG!
 
Jag har under alla mina år haft ett enda relähaveri, men då mest troligt på grund av överbelastning, då det först sattes två extraljus på bilen, sedan adderades två till på samma relä utan min vetskap.

Jag har gjort hundratals extraljusmonteringar, rätt stor del av dom på fordon som kostar väl över en miljon.
Andra på rallybilar som utsätts för betydligt vidrigare stänk och smutsmiljö än något standardfordon.

Jag har inte fått några klagomål.

Vad biltillverkarna har gjort från fabrik är tämmeligen ointressant, då dom inte ens drar adekvat kabelarea för dom 55w orginalhelljus på bilen.
VW har ju på många av sina bilar envisats med att dra utan relä vilket har lett till åtskilliga kabelbränder och uppbrunna ljusomkopplare genom tiderna.

Ofta får man mycket bättre lyse i orginallysena om man reläar upp dom enligt min metod, för då försvinner spänningsfallet i orginalkablaget.
Det säljs till och med färdiga kit för det till skyhöga överpriser.

Ska man reläa ska reläet sitta mellan batteri och förbrukare utan att addera kabellängd, signalkabel kan man ha några meter exta av utan att det gör något.

Du blir salig på din tro, men jag har ALDRIG sett en bilelektriker göra på ditt sätt, ALDRIG!

Nu var det inte användandet av reläer som diskutterades. Har jag någonstans hävdat något annat än att reläer skall nyttjas?

Att bilfabrikanterna snålar är ju knappast ett försvar av din metod och att jämföra med rallycrossbilar, som kanske ser något hundratal drifttimmar under sin livstid och varit nedrivda x antal gånger under den, är knappast relevant.

Det du vill är att sätta ett relä i mottorrummet med öppna anslutningar, dra en kabel via en hängsäkring, även den öppen. Gå på signal på originalstammen genom att skada isoleringen och även lämna den öppen.

Låt mig gissa, du jordar genom att använda självborrande skruv?
 
Så här gjorde jag senast, när jag monterade extraljus på morsans Skoda (själv vägrar jag extraljus).

1. Skala en 1 mm av en av strömkablarna till ett helljus

2 Löd på en kabelsnutt (20-30 mm) på den skalade kabeln

3. Isolera det lödda stället med självvulkande eltejp (bra kvalitet så att den verkligen vulkar som den ska)

4. Sätt isolerad rundkabelhona på den pålödda "blindtarmen"

5. Sätt ett relä på bra, skyddat ställe under huven. Hittade ett bra ställe nära batteriet, vilket gjorde att den kabel som belastas hårdast (matningsströmmen) blev exemplariskt kort. Kom ihåg att sätta hängsäkring på kabeln, beräknat på hur många lampor/effekt du har.

6. Dra kabel från rätt stift på relät, sätt rundstifthanne i änden på kabeln och sätt ihop med rundkabelhonan. För extra säkerhet/skydd satte jag krympslang över denna koppling (liksom på alla andra stift i systemet). Behöver man plocka isär senare är det bara att snitta lite i krympslangen med en mattkniv el dyl.

7. Två separata kablar från relät till ljusen. Själv använder jag dubbelisolerad tvåledare (2,5 mm2) vilket gör att jag automatiskt får en jordkabel från varje ljus som jag se'n jordar i batteriets minuspol. Kan tyckas som överkurs, men att jorda i lamphuset brukar kunna innebära kass jord efter en vinter eller två med slask- och saltsprut.
 
Last edited:
Nu var det inte användandet av reläer som diskutterades. Har jag någonstans hävdat något annat än att reläer skall nyttjas?

Att bilfabrikanterna snålar är ju knappast ett försvar av din metod och att jämföra med rallycrossbilar, som kanske ser något hundratal drifttimmar under sin livstid och varit nedrivda x antal gånger under den, är knappast relevant.

Det du vill är att sätta ett relä i mottorrummet med öppna anslutningar, dra en kabel via en hängsäkring, även den öppen. Gå på signal på originalstammen genom att skada isoleringen och även lämna den öppen.

Låt mig gissa, du jordar genom att använda självborrande skruv?

Du inser inte att du står ensammen här?
Du målar och målar men hörnet blir bara mindre.

Hur många extraljus har du monterat?

Ja, jag jordar reläet med självborrande skruv ibland, samma som håller reläet, det har hittils aldrig fallerat.
Vid andra montage drar jag in reläets jordanslutning i bilen via en brytare så att jag kan slå av extraljusen, då jordar jag i lämlig jordpunkt inne i bilen, eller med en självborrande om det saknas bra jordpunkt...



Rally (inte rallycross, dom brukar sällan ha lysen) bilar må se få timmars bruk, men värre förhållanden än någonting annat, så jag tycker att det är ett ganska bra mått på en hållbar installation.

Till exempel brukar man behöva klammra och dragavlasta alla kablar till reläet betydligt bättre än i en standardbil, rallyförare blir så lätt griniga om dom blir utan lyse efter ett hopp på en fullfartsraka, dessutom brukade jag åka kartläsare i en av bilarna så det var lite egen överlevnadsinstinkt bakom.

Extraljusen jordar jag direkt på batteriet eller på jordflätans karosserinfästning, med lika grov kabel som jag matar dom med, då jag vill undvika spänningsfall på returen likväl.
 
Du inser inte att du står ensammen här?
Du målar och målar men hörnet blir bara mindre.

Hur många extraljus har du monterat?

Ja, jag jordar reläet med självborrande skruv ibland, samma som håller reläet, det har hittils aldrig fallerat.
Vid andra montage drar jag in reläets jordanslutning i bilen via en brytare så att jag kan slå av extraljusen, då jordar jag i lämlig jordpunkt inne i bilen, eller med en självborrande om det saknas bra jordpunkt...



Rally (inte rallycross, dom brukar sällan ha lysen) bilar må se få timmars bruk, men värre förhållanden än någonting annat, så jag tycker att det är ett ganska bra mått på en hållbar installation.

Till exempel brukar man behöva klammra och dragavlasta alla kablar till reläet betydligt bättre än i en standardbil, rallyförare blir så lätt griniga om dom blir utan lyse efter ett hopp på en fullfartsraka, dessutom brukade jag åka kartläsare i en av bilarna så det var lite egen överlevnadsinstinkt bakom.

Extraljusen jordar jag direkt på batteriet eller på jordflätans karosserinfästning, med lika grov kabel som jag matar dom med, då jag vill undvika spänningsfall på returen likväl.

Sällan jag kopplar/kopplade in extraljus, men det har hänt kanske 100-150ggr oftast på nya, alt. ett par år gamla bilar och lastfordon. Gör du det rätt håller det bilen ut och ser ut som om det satt från början. Gör du det på ditt sätt kanske 3-4år, i vårat klimat på västkusten oftast kortare. Vanligtvis blir det oxidation i en kabelsko antingen vid säkringen eller relät med påföljden att värmen smälter eventuell reläsockel eller säkringshållare. Sen är det bara en tidsfråga när det lägger av.

Den självborrande skruven rostar och ger okontakt efter ungefär samma tid, varvid relät slutar dra, iof. enklare att åtgärda men oftast endast temporärt.

Att du har några som tycker som du gör det inte mindre fel, snarare mer skrattretande att du tror att det betyder något.

Rally, steget efter folkrace, jo men visst, det ger dig ju rätt att tro dig vara expert.:rolleyes: Men att du kopplar in på motsvarande i dessa fordon må vara ok, då det i regel inte finns något original elsystem kvar.
 
Den enda bilen jag haft extraljus på var en Peugeot 406 -00 (sålde den för 5-6 år se'n), där funkade extraljusen till i somras när nuvarande ägare krockade.

På den kopplade jag som jag tidigare beskrivit och den har gått runt 35 000 mil, så att allt skulle smälta ner och bli en härdsmälta pga korrosion för att man inte lirkar in relän under instrumentpanelen är ju lätt överdrivet.

Efter krocken skaffade nuvarande ägare 3 nya extraljus och kopplade in med mina befintliga, livsfarligt felkopplade kablar och relän.
 
Jag får helt enkelt koppla de som de flesta brukar göra o se hur länge de håller.
 
Den enda bilen jag haft extraljus på var en Peugeot 406 -00 (sålde den för 5-6 år se'n), där funkade extraljusen till i somras när nuvarande ägare krockade.

På den kopplade jag som jag tidigare beskrivit och den har gått runt 35 000 mil, så att allt skulle smälta ner och bli en härdsmälta pga korrosion för att man inte lirkar in relän under instrumentpanelen är ju lätt överdrivet.

Efter krocken skaffade nuvarande ägare 3 nya extraljus och kopplade in med mina befintliga, livsfarligt felkopplade kablar och relän.

Näe, det är ingen annan än skäggo som har hört talas om det, ingen annan i hela världen, men han vet nog bäst ändå.

Han vet precis vad han pratar om, för han vet att Rally är steget efter folkrace...

Här är en folkrace-delux bil, varsamt framförd under bästa möjliga förhållanden:
WRC+Rally+Ireland+2009+CpDYXGuUc9vl.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top