Styrström till extraljusrelä, Ford Focus.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ford-forumet är smått värdelöst så hör efter här istället om det är nån som kopplat in extraljus på Ford Focus och har nåt tips på nåt extra bra ställe att ta styrströmmen ifrån?
Gäller en 09a i detta fall.

Menar du manöverström för tillslag av reläet?
På kontakten till stråkastaren kan du tjyva ström.
Fatta jag rätt?

Menar du manöverström för tillslag av reläet?
På kontakten till stråkastaren kan du tjyva ström.
Fatta jag rätt?

Ja du fattar rätt.
Tänkte om nån har nåt bra tips på ställe där det är relativt enkelt att komma åt och att få till en bra snygg installation av det hela.

Ja du fattar rätt.
Tänkte om nån har nåt bra tips på ställe där det är relativt enkelt att komma åt och att få till en bra snygg installation av det hela.

Om det finns en separat säkring för helljuset så kan du kolla där, borde ju bara vara belastad vid helljus.

Jag brukar alltid sätta extraljusrelät i motorutrymmet och ta en skarvklämma över kabeln till extraljuset och sedan dra det till relät. Oftast räcker det med att skära lite i kabelstrumpan om det finns en sådan annars drar man det nya kablaget i en sådan och går ut med styrströmmen just vid lampan och resterande till extraljusen.
På det viset slipper du att gå in och klydda i några säkringsboxar och liknande, om det nu ens skulle gå att ta därifrån på ett ENKELT sätt då styrströmmen går via spaken och vidare :va

Tycker det är så jävla tråkigt att ta strömtjuvar eller skarvklämmor på nya bilar :gnissla

Ja i så fall så... Då får du öppna reläboxen under huven och tjuva därifrån, har svårt att tänka mig att det finns förberett för extraljus på något vis.
Och som sagt, om det ändå ligger i en strumpa så syns det ju inte och man kan enkelt ta bort det utan att det syns något.

Tycker det är så jävla tråkigt att ta strömtjuvar eller skarvklämmor på nya bilar :gnissla

Man kan göra ett kort mellanstycke mellan lampan och orginal lampkontakten där man plockar ut strömmen.

Men för reläströmmen funkar en "klämmåtviköver" precis hur bra som helst.

Rätt applicerad skadar den inte orginalkabeln utom lite i höljet som går att smälta igen sen, och det är ju bara styrström såm ska gå i den, en milliampére kanske?

Man kan göra ett kort mellanstycke mellan lampan och orginal lampkontakten där man plockar ut strömmen.

Men för reläströmmen funkar en "klämmåtviköver" precis hur bra som helst.

Rätt applicerad skadar den inte orginalkabeln utom lite i höljet som går att smälta igen sen, och det är ju bara styrström såm ska gå i den, en milliampére kanske?

Ja nåt sånt jag funderade på att göra faktiskt, ett litet mellanstycke.
Hur som så är väl egentligen största anledningen till min fråga just den att det är så förbannat trångt som på många andra bilar där man nästan måste lämna in bilen till verkstad för att byta lampa, med andra ord samma procedur för att ta styrström, så det var väl just om nån visste nåt redigt smidigt o bra ställe runt reläboxen eller så som ju sitter väldigt mkt bättre till.

Jag har fixat det vid något tillfälle genom att trycka ner kabeln under en säkring i säkringsboxen. Skala kabeln 1 cm och vik den under säkringen och tryck ner den. Använd tunn kabel typ 0.5mm2.

Ta en skarvklämma och sätt på kabeln till extraljuset men ta för allt i livet inte någon billig skit utan köp en skarvklämma som faktiskt sitter kvar utan glapp. Hör t.ex med ett företag som installerar alkolås, dom har bra skarvklämmor.

Ska du sen sälja bilen så är det ganska lätt att återställa genom att använda lite krympslang på den "skadade" kabeln.

Vet man inte hur man skall få dit ett simpelt relä till extraljus så kan det vara värt att lämna in.

Ta en skarvklämma och sätt på kabeln till extraljuset men ta för allt i livet inte någon billig skit utan köp en skarvklämma som faktiskt sitter kvar utan glapp. Hör t.ex med ett företag som installerar alkolås, dom har bra skarvklämmor.

Ska du sen sälja bilen så är det ganska lätt att återställa genom att använda lite krympslang på den "skadade" kabeln.

Jau, får bli nåt sånt, bara te o montera bort allt skit så man kommer åt då.

Vet man inte hur man skall få dit ett simpelt relä till extraljus så kan det vara värt att lämna in.

Ja då kan det vara bra att lämna in ja.

Last edited:
Inget illa ment, men tvekar man på något sådant så skall man kolla med någon som kan.

Ja de bör man ju, men om du läser tråden så ser du att jag ine tvekar på nåt, undrar bara om det finns nåt extra smidigt ställe att ta strömmen ifrån då det som sagt är jävligt tight på nya bilar, går som sagt knappt byta lampa utan att lämna till verkstad.

Inget illa ment, men tvekar man på vad trådskaparen frågar om så skall man kolla med någon som kan läsa innan man postar.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Inget illa ment, men tvekar man på vad trådskaparen frågar om så skall man kolla med någon som kan läsa innan man postar.

Eller så kan man reagera på att man överhuvudtaget funderar på att ta signal under huven och därtill med scotchlock. Vilket i sig innebär att man kommer att ta drivning och sätta relät där också.

Eller så kan man reagera på att man överhuvudtaget funderar på att ta signal under huven och därtill med scotchlock. Vilket i sig innebär att man kommer att ta drivning och sätta relät där också.

Kan du inte informera hur man skall göra på bästa sätt istället då?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT