Styrlager

Berra Bula skrev:
2690160 Men styrlagrena är ju koniska:va eller?

Ja det får man hoppas att även en husa har ;)
Det enda som kan vara småkörigt att få bort är väl nedre lagerbanan som är pressad på styrröret.

Jag plockade bort styrlagrena på min hoj i förrgår tror jag att det var, bara att ta bort dom nedre lagrena lite försiktigt med en mejsel (knacka)

Berra Bula skrev:
2690204 Jag plockade bort styrlagrena på min hoj i förrgår tror jag att det var, bara att ta bort dom nedre lagrena lite försiktigt med en mejsel (knacka)

Ja just...lagret sitter ju där och lagerbanan i ramen ffs. Tänkte fel :)

japp det övre va inga problem, men det undre sitter som fan, går det inte att värma på skiten

Berra Bula skrev:
2690204 Jag plockade bort styrlagrena på min hoj i förrgår tror jag att det var, bara att ta bort dom nedre lagrena lite försiktigt med en mejsel (knacka)

knacka:va hur menar du då:va :va

Last edited:
TERMINATOR skrev:
2690582 japp det övre va inga problem, men det undre sitter som fan, går det inte att värma på skiten

knacka:va hur menar du då:va :va
Stoppa in en mejsel uppifrån i styrhuvudet och knacka på det nedre lagret utan att knacka på lagerbanan så ploppar det ut. Sen stoppar du in mejseln underifrån och knackar ut det övre lagret. ;) mycket smidigt.

Bekymret brukar vara nedre inre lagerbanan som sitter fast på nedre kronan/styrstolpen.
Jag tar normalt vinkelslip och slipar ner/av den, helst utan att kapa styrstolpen. :D
Tätningen under 'ryker' normalt, men den bör normalt bytas ändå. (Iaf om man inte har smörjnipplar
till styrlagret.)

Lagerbanorna i 'ramen' brukar gå att knacka ut. Mejsel kanske, dragskaft till 1/2" hylsnyckelsatsen,
lämpligt tillslipat i ena änden, bättre. Nån gång redigt plattjärn, bockat o slipat i änden
för att komma åt lagerbanan. Knacka korsvis så lagerbanan inte sätter sig på tvären.
/u

jag vill ha bort den hel, men det verkar inte gå, jag ska ta bort det för styrkronorna ska få lite ny pulverlack, men det verkar va omöjligt

Last edited:
Hm, går det inte att maska lagerbanan på nåt sätt ? Eller får bort pulverlacken efteråt ?

En tänkbar variant är att värma lite på lagerbanan och samtidigt knacka in 2 knivblad mellan banan
och kronan, ett från varje sida sas.
Får man tag m rörtång om banan utan att sabba lagerytan, så kan det vara värt
ett försök oxå. Sas vrida upp lagerbanan.

Eller resignera och köp nytt lager. Det gamla kanske hängt med ett tag nu.
/u

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back