Styrkeövningar, förstår ingenting, hjälp!

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Sitter här med ett alldeles nytt 8 veckors träningsschema, äntligen lite struktur på träningen, hurra! :banana

De flesta är självklara hur det går till och som jag stött på tidigare men har lite problem med att förstå mig på hur vissa övningar ska utföras och frågar därför här om det finns någon som kan hjälpa mig? Min Google-fu har hittills svikit mig gällande dessa :huvet

Ställer mig frågande till:

Knäböj med kabel till armsträck över huvudet
och
Latsdrag till tricepspress

Om någon kan hjälpa mig med en beskrivning vore jag väldigt tacksam! :Bugar

Knäböj med kabel är jag lite osäker på, men förmodligen är det benböj upp till raka ben och därefter armsträck över huvudet.

Latsdrag till tricepspress är latsdrag ner till bröstnivå och därefter tricepspress.

Förslagsvis gör du övningarna var för sig istället med tanke på hur stor skillnad det är på vikt (på t.ex. latsdrag och tricepspress).

Det var några udda kombon.
Det skiljer väl i runda slängar 100kg eller mera på knäböj och armpress(streck)

Latsdrag gjorde jag åtminstone med rätt brett grepp, tricepspress var ett mycket smalare grepp, så förutom skillnaden i styrka mellan muskelgrupperna är det även svårt att byta grepp mitt i en övning.

Bästa är antagligen att du frågar den som satte upp ditt schema, han/hon borde ha en ide om utförandet.

Det var några udda kombon.
Det skiljer väl i runda slängar 100kg eller mera på knäböj och armpress(streck)

Latsdrag gjorde jag åtminstone med rätt brett grepp, tricepspress var ett mycket smalare grepp, så förutom skillnaden i styrka mellan muskelgrupperna är det även svårt att byta grepp mitt i en övning.

Bästa är antagligen att du frågar den som satte upp ditt schema, han/hon borde ha en ide om utförandet.

Och förmodligen i runda slängar 50-60 kg mellan latsdrag och tricepspress. Mina tankar precis.

Kombinationsdrag tenderar vara bra recept för att förstöra armbågarna. Känns lite Friskis & Svettis över det hela.

Vad är det, "funktionell träning" som nån storstads-PT slängt ihop åt dig?

Släng upp hela schemat?

Vad är det, "funktionell träning" som nån storstads-PT slängt ihop åt dig?

Släng upp hela schemat?

Är en kompis som pluggar till idrottslärare och tränar väldigt mycket själv som gjort det.

Har inte det på datorn men kan skriva ut de första veckorna iaf.

M = måndag, O = onsdag och F = fredag
Alla pass inleds med 10min uppvärmning, typ crosstrainer, rodd, löpband eller cykel.
V.1
M: Cykel, 45min
O: Kubansk press 2 * 12, Knäböj med hantlar 2 * 12, "Hitlers hund" 2 * 20, Sidplankan 2 * 30 sek per sida
F: Knäböj med kabel till armsträck över huvudet 2 * 12, plankan 2 * 30 sek, latsdrag till tricepspress 2 * 12, höftlyft 2 * 12

V.2
M: Rodd 30 min
O: Inverterad rodd 2 * 12, situps 3 * 20, gående utfall 2 * 20, lutande armhävningar 2 * 12
F: Axelpress hantlar 2 * 14-16. knäböj med ett ben 2 * 12 på varje ben, bicepscurl 2 * 14-16, kabeldrag med en arm 2 * 12-15

V.3
M: Löpning 45 min
O: Stepups med hantlar 2 * 12-15, enhandsarmhävningar mot vägg 2 * 12-15 på varje arm, hantellyft framåt/sidan 2 * 15, plankan 3 * 30 sek
F: Hantellpress 2 * 12-15, stepup åt sidan 2 * 15 på varje ben, diagonalt kabellyft 2 * 15 på varje arm, sneda situps 2 * 25

Kan lägga upp mer senare om så önskas.

Tja.. Löpningen/rodden/cykeln lär ju förbättra din uthållighet/kondition/syreupptagningsförmåga, men träningen i övrigt lämnar en del att önska om du vill bli starkare/öka muskelmassan.

Rent fysiologiskt måste du ligga närmare ditt max för att få en gynnsam muskelutveckling, åtminstone om vi talar styrka och inte uthållighet. För att inte göra det hela alltför invecklat ligger förklaringen i olika typer av muskelfibrer.

Förlåt, men latsdrag till tricepspress låter fruktansvärt dumt. Iofs gjorde båda övningarna det :rolleyes:

Om du bara vill hålla dig i form, öka grundfysiken en aning så fokusera på att träna med din egna kropp som motstånd och kombinera med vikter. Shins, dips, situps, armhävningar etc.

Löpning alternativt simning (eller båda) för konditionen. Om du med uthållighet menar mjölksyraresistens så kör pass med många repetitioner och lättare vikter.

Styrketräning är 90% teknik och kost; att alltid lägga fokus på de muskelgrupper du vill träna och inte "fuska" och att få i sig rätt näring i rätt tid.

Jag spyr på det där schemat, rakt av .. Försöker han slå rekord i max antal flumövningar per pass?

T ex, Enarmsarmhävningar, när man har tillgång till gym?
Ingen träning för ländryggen?

Vad jag har lärt mig från min träning är att lyssna inte på instruktörerna såvida du inte ska ha hjälp med övningar, och fråga gärna folk på gymmet om hjälp,

Och sen det viktigaste av allt är att du gör ditt eget schema något som passar dig som du kan följa, jag körde på lame schema dom första veckorna men märkte ingen direkt skillnad, började träna med min brors kompisar, visst dom va osså lite nya och nu insåg man att man gjorde fel på vissa övningar, men nu efter mer än ett år är träna som att cykla, de e kosten och att se till så du får i rätt grejer som är de svåra med att få muskler,

Om de e seriös muskelbyggning de så e inte jag proffs, jag kör ett schema ja satt ihop med många variernade övningar, det har gett mig resultaten ja hoppats på, har kört på detta i ett år nu med vissa perioder där ja fått gå ner i vikt så fort som , så från 97 kg ner till 85 kg över sommaren (profilbild och avatar=85 kilo) nu har ja större muskler och mycket tydligare o väger 81 kilo,

Men som sagt, detta är vad ja hunnit lära mig på 1 år änsålänge, jag körde nästan hela året utan protein tillskott , börjat nu i sommar med det för de va lättare än att sätta ihop måltider att äta efter träningne eller stressa hem,

är 17 nu och satsar på att få iaf samma muskelmassa som under vid 19-21 nångång

http://www.ab-core-and-stomach-exercises.com/images/ripped-abs-13.jpg

o de e inte helt omöjligt skulle ja tro!

EDIT:

Någon som har koll på rekomenderade reps till ben?

Har hört allting från 18-20x2 till 10-12x4

Last edited:
Som i allt annat så är det bra att börja bygga grunden, basen.

Ben:
Knäböj (inga halvor utan kroppens naturliga rörelse, dvs hela vägen ner, ass to the grass som man brukar säga)
Benspark (Dock sparka inte upp utan dra upp)
Lårcurl (även här, tryck höften mot underlaget om du kör liggande och dra upp)

Rygg:
Marklyft (inga bälten etc. Håll magen istället. Sug in naveln mot ryggraden)
Latsdrag (ryck inte)

Bröst:
Bänkpress (variera med raka och snea, gärna fria)

Axlar:
Axelpress (gärna med hantlar för att få bra stabilitet)

Triceps:
Tricepspress

Biceps:
Bicepscurl

Börja med lättare så du får in tekniken. Blunda och känn efter. Känns det rätt? Känns det där du vill att det ska ta? Bra. Om inte, gör om och gör rätt. Googla på youtube eller fråga en byggare på gymmet när denne verkar vara klar med sitt set eller sin övning, inte mitt i! :tummenupp

Eller gå till ett gym där du vet att det finns byggfolk. Dvs killar och tjejer som lever för sin träning och har mångårig erfarenhet. Kika på hur de gör. :) De flesta blir bara smickrade om du tex frågar om det är okej om du kikar lite för du vill lära dig.

Lägg ner alla konstlade knasövningar. Börja med grunden istället. När du behärskar den så kan du lattja med fjantövningar som diverse så kallade pt:s (efter några dagars kurs) lär ut.

Får lov att tacka alla för feedbacken, inte trodde jag ett träningsschema kunde uppröra så. Senare veckor verkar gå över i mer basövningar så jag antar att kontentan är att ersätta "flumövningarna" med annat så är jag en bit på vägen iaf :tummenupp men vilken jävla jungel alltså, fy fan :näsblod

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!