Styret vobblar när man släpper det. Varför?

Moderna motorcyklar är konstruerade så att egensvängningen uppstår i låg hastighet där den inte orsakar några problem.

Förr i tiden konstruerades motorcyklarna så att egensvängningen uppstod i högre fart än den maxfart som kunde uppnås.

Problemet med dessa gamla hojar uppstår sedan med tiden när lager osv blir slitna och egensvängning uppstår istället uppstår i hastigheter lägre än maxhastigheten.

Det där måste du ha läst dig till nånstans :) VAR?? Tala om snälla!!:D

Farsan hade samma fenomen på sin XJ900 men på den berodde det på packväskorna, blev tydligen nån turbulens. Utan packväskor va det inga problem.
Vet iofs inte om du kör med packväskor på 600:an :)

Jag är förvisso förtjust i sådana här ändlöstkäbbelkvasiteorispånandetrådar men det viktiga är väl ändå om tjejen som ställde frågan -07 fortfarande brottas med sin ålande lilla XJ.

Jag är förvisso förtjust i sådana här ändlöstkäbbelkvasiteorispånandetrådar men det viktiga är väl ändå om tjejen som ställde frågan -07 fortfarande brottas med sin ålande lilla XJ.

Well, om du läser det första inlägget i "modern tid" så ser du att det är ett nytt fall i en gammal tråd ..

Det lär vi nog aldrig få reda på (speciellt inte eftersom hon inte varit inloggad sen juni 2007...) men hon kanske sålde hojen till någon som sedan dess får ta nacksving på hojen så fort h*n släpper styret... :)

Den personen är säkert evigt tacksam för att vi kämpar så hårt med att lösa problemen! :tummenupp

Mina hojar gör bara sånt när dom är trasiga, felaktigt inställda eller om jag själv gör nåt misstag.
Sprillans nya hojar brukar jag också få justera fjädringen på innan jag är nöjd.

Och styrdämpare monterar jag inte före jag är nöjd med hojens inställningar utan. Detta eftersom jag tycker styrdämparen döljer de signaler jag vill känna för att kunna ställa in hojen bra.

EDIT: Fast nu har TS en XJ600 och på en sådan så ska inga inga finjusteringar av fjädringen behövas för att den ska gå stadigt.

..anledningen till att i princip alla supersport-mc/rr-hojar har styrdämpare är:

A. Dom är trasiga ?
B. Dom är felaktigt inställda ?
C. Dom får styrfladder om, & endast när, föraren gör missstag ?
D. För att stävja deras egensvängningseffekter ?

Omkring -90 när det inte fanns styrdämpare orginalmonterat på superbikearna, och därfär inte fick eftermonteras i t.ex. superbike-klassen, ..då överdrog man styrlagerna för att få dämpande effekt och då kunna slå på mer ut på rakorna. Knappast en korrekt inställning av hojen enl bok, men uppenbart att önska framför att ha en fritt "egensvängande" korrekt inställd hoj.

Last edited:
..anledningen till att i princip alla supersport-mc/rr-hojar har styrdämpare är:

A. Dom är trasiga ?
B. Dom är felaktigt inställda ?
C. Dom får styrfladder om, & endast när, föraren gör missstag ?
D. För att stävja deras egensvängningseffekter ?

Omkring -90 när det inte fanns styrdämpare orginalmonterat på superbikearna, och därfär inte fick eftermonteras i t.ex. superbike-klassen, ..då överdrog man styrlagerna för att få dämpande effekt och då kunna slå på mer ut på rakorna. Knappast en korrekt inställning av hojen enl bok, men uppenbart att önska framför att ha en fritt "egensvängande" korrekt inställd hoj.

Tror vi får dela upp hojjarna lite här. Vissa är redan från början konstruerade för att ha en styrdämpare och det gäller ju en stor andel av sporthojssegmentet.
Andra hojar är konstruerade för att fungera bra utan styrdämpare.

A: Inte så ofta
B: Ja, de flesta hojjar är felaktigt inställda
C: Ja, du får bara styrfladder när du gjort ett misstag. Sedan är misstag någon vi alla gör hela tiden så visst är styrdämpare djäkligt bra att ha. Bara att titta på youtube hur alla hojar som vobblar slutar vobbla och går spikrakt direkt föraren tappar styret eller ramlar av.
D: Naturligtvis ja. Men det krävs fortfarande ett misstag för att starta upp egensvängningen hos en väl fungerande hoj.

Vet att vissa som åker cross drar styrlaret som du beskriver än idag. Jag ogillar skarpt känslan som det ger.

Är man avslappnad i armarna, vilket kräver att man sitter rätt och väl förankrad med ärschle, knän, fötter, whatever som är lämpligt för hojtyp och personlig anatomi, så är styrdämpare sällan nödvändigt.

Sitter man och håller styret så knogarna vitnar och är spänd i kroppen så fortplantas de naturliga rörelserna som framdäcket orsakar i sitt sökande efter grepp och riktning till resten av hojen pga förarens stelhet.

Jag monterade en styrdämpare på min gamla r1 inför säsongen, bara för att jag råkade få en mer eller mindre till skänks. Kan inte säga att jag känner någon större skillnad, men jag kör väl för mesigt fortfarande eller nåt.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...