Styret låser sig i mittläget

zxr2k7

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Hoj
Yamaha XT660X
Hur förklarar man detta? Styret låser sig i mittläget. Står jag still och vrider styret så är det inga problem, kan ej känna något hugg. Inte heller när man kör på större vägar 50kmh och uppåt. Men när man har släppt gas eller bromsat inför en kurva i lite lägre hastigheter så hugger styret i mittläget och jag måste ta i lite för att komma ur låsningen, samma om jag rullar in mot ett stopp, då låser det sig också. Jag gissar att det är styrlagret som är dåligt men jag har haft den på verkstad och dom kunde inte hitta något fel, än mindre känna att styret låste sig när dom provkörde. Någon som känner igen sympomen? Hojjen är en Yamaha xt660x om det skulle ha någon betydelse.

Mvh

Styrlagret, hade en cbr 900 innan som det kändes som det satt en styrdämpare på, det satt ingen styrdämpare på den...

Edit: den uppförde sig som du beskriver.

Last edited:
Styrlagret, hade en cbr 900 innan som det kändes som det satt en styrdämpare på, det satt ingen styrdämpare på den...

Edit: den uppförde sig som du beskriver.

Tack, kan det vara lagerbanan som är skadad eller är det skräp som kommit in tro? Det känns inte som det är glappt ivarjefall, och verkstan har "kollat" på styrlagret och inte hittat något fel.

Tack, kan det vara lagerbanan som är skadad eller är det skräp som kommit in tro? Det känns inte som det är glappt ivarjefall, och verkstan har "kollat" på styrlagret och inte hittat något fel.
Har dom tagit upp o kikat på det utan o byta?!

Har dom tagit upp o kikat på det utan o byta?!

Jag bad dem kolla varför hojjen betedde sig som beskrivet samtidigt som de skulle packa om framgaffeln. Jag frågade om det kunde vara styrlagret men de trodde dom inte men skulle kolla. Tydligen har 2 personer provkört men inte känt att att det högg.

Kan du rekomendera någon i Sthlms trakten?

Last edited:
Verkstaden har garanterat bara känt på det stillastående och möjligtvis i lägre hastigheter, och jag har otroligt svårt att tänka mig att de haft isär det och kontrollerat lagerbanorna. Om hojen är mindre än två år gammal är det bara att kräva byte. Är den äldre än två men yngre än fem år gammal borde du kunna gnälla till dig ett lagerbyte (även om du eventuellt får stå för en del av arbetskostnaden själv i sådant fall). Äldre än fem år är det nog lindrigast att göra det själv eller be någon bekant som kan (om du inte kan själv) göra det.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back