Styre centrerar automatiskt (scooter)

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Styret på min scooter centrerar automatiskt när man släpper det om man höjer upp framhjulet.
Man kan känna ett distinkt ”hack” i mitten som den går mot.
Känner någon till denna funktion? Går sådant att justera? Jag gillar det inte..
 
Funktionen heter skadat styrlager, och justeringen heter nytt styrlager:D

Fast jag är inte säker egentligen, jag hade en TMAX 500 med samma distinkta känsla i mittläget, så jag bytte styrlager under mycket stånk & stön, och det nya kändes exakt likadant:va
 
Funktionen heter skadat styrlager, och justeringen heter nytt styrlager:D

Fast jag är inte säker egentligen, jag hade en TMAX 500 med samma distinkta känsla i mittläget, så jag bytte styrlager under mycket stånk & stön, och det nya kändes exakt likadant:va
Hade liknande fenomen på ena XTn och det var bilprovningen som snällt och försiktigt påpekade att det "kanske" var något fel på styrlagret och det var det såklart.

Hittade dock inget fel på lagret däremot hade någon tidigare ägare satt an lagren på tok för hårt, efter justering blev det en mycket bättre hoj :tummenupp
 
Styre centrerar automatiskt

Styret glider väldigt mjukt till center-läget utan något knarr. Men får kolla upp hur man justerat eller byter detta. Skotern är bara två år gammal, men Kina-kvalitet..
 
Last edited:
det kan vara ett hack i styrlagret , kanske för att det har varit för hårt draget + ett gupp ....
Man kan vrida undre styrlagret 90 grader så märker man inte hacket.
 
Behåll det. "It's a feature"

Du lär dig vikten av att hålla kursen med vikthjälper, fattar detta med styra med fotpinnarna (nåja) och kan tillochmed komma att förfina tekniken med kursändringar genom hur du låter överkroppen arbeta med fartvinden.

Man blir en bättre motorcyklist ned kass styrlager - testify!

Tillochmed körning rakt fram blir ett äventyr.




Disclaimer:
Jag menar faktiskt allvar med det jag skriver, MEN! man skall veta att åttkantiga styrlager gärna bidrar till högfartspendlingar och fishtailing - sådant som en del lite vårdslöst sammanfattar som "wobbel".

Icke förty - köra en hoj med sådan brist är danande.
 
Icke förty - köra en hoj med sådan brist är danande.
Varför inte hjullager som medger att hjulen kan vickas 10 grader i sidled, ett halvkilo obalans i däcken och en gaffel och bakdämpare som har tappat all uppmätbar förmåga till dämpning, då borde en runda på valfri tjälskottsberikad krokväg lyfta dig till skyarna i förarförmåga :hihi
 
Budgetvarianten är att knacka ut och vrida lagren 45 grader så du får hacket på ett annat ställe.

Men det görs nog bara på kinamopeder och trampcyklar från Biltema
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top