Styrdämpare???

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Har undrat lite om jag behöver styrdämpare till min blade eller inte men igår tror jag jag blev övertygad.

hade ett helt ok nedlägg igenom en kurva (hastigheten var väl inte låg heller)
när det kom en ganska kraftig kastvind från sidan. Det krängde till bra som fan i styret och va nästan lite otäckt fick hålla i bra och kom ju igenom helskinnad men de känndes nära en sväng där!

Så nu blir frågan till er erfarna...
Hade det hjälpt med en strydämpare där?
Och vart kan man köpa en till ett vettigt pris till en blade 98? behöver ju inte vara den dyraste ölins dämparen då jag inte e nått proffs (inte än i alla fall.)

Tack

Japp, styrdämpare hade kunnat dämpa dina rörelser i styret och därmed kanske ge dig lite större förtroende för situationen.

MEN frågan är kanske vad grundorsaken var till att det krängde till i styret? Naturligtvis omöjligt för mig att svara på här utan att dels kunna ställa ett antal frågor till dig men också legat bakom och sett vad som hände.

Rent generellt behövs dock INTE styrdämpare på en gathoj och man KAN köpa sig till falsk säkerhetskänsla i stället för att lägga krutet och pengarna också för den delen där det KANSKE gör större nytta/glädje. Nämligen på körteknik!

Om så är fallet för dig låter jag dock vara osagt men mitt generella råd är att lägga pengarna på annat än på styrdämpare! Kort och gott! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Japp, styrdämpare hade kunnat dämpa dina rörelser i styret och därmed kanske ge dig lite större förtroende för situationen.

MEN frågan är kanske vad grundorsaken var till att det krängde till i styret? Naturligtvis omöjligt för mig att svara på här utan att dels kunna ställa ett antal frågor till dig men också legat bakom och sett vad som hände.

Rent generellt behövs dock INTE styrdämpare på en gathoj och man KAN köpa sig till falsk säkerhetskänsla i stället för att lägga krutet och pengarna också för den delen där det KANSKE gör större nytta/glädje. Nämligen på körteknik!

Om så är fallet för dig låter jag dock vara osagt men mitt generella råd är att lägga pengarna på annat än på styrdämpare! Kort och gott! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

tack!
krängningarna kom när vinden tog tag i mig å hojen från sidan.
tänkte ju även försöka komma iväg å köra en del bana med hojen så då kanske styrdämpare e bra att ha?
vet du vart man får tag i en till vettigt pris?

På min 01,a sitter det en öhlinare på o jag tycker det är as bra "svarar" mycket bättre när det går fort o inge tendenser till wobbel om man tex går över ett krön o framhjulet lyfter lite. den satt på hojjen när jag bytte min husa mot den. Men kan tillägga att när jag låg i typ 45-50 o inte tänkte på att den stod på trögast så höll jag på o vällta när jag skulle skoja lite mellan sådana här målade pilar på vägen JÄKLAR vad det svängde tvärt snabbt.
Men jag är sjukt nöjd med den =P Men håller även med avarage han har en bra påäng där, men har du tänkt o köra bana så kommer det ju säkert komma väl till pass =P jag kör som det är nu endast gata men har väll tänkt o vill extremt mycket komma iväg på en ban dag (bara ekonomin rättar tills sig lite =/ )

tack!
krängningarna kom när vinden tog tag i mig å hojen från sidan.

Så det var inte du som blev rädd/osäker och stelnade till vilket gjorde att du omedvetet ryckte till i styret mer än vad som behövdes för att kompensera för den lutning (lutande mc svänger) som vinden var upphov till?

tänkte ju även försöka komma iväg å köra en del bana med hojen så då kanske styrdämpare e bra att ha?

Skall jag tolka det som en direkt fråga till mi`?

Om så är fallet blir fortfarande mitt svar att du med 99.9% säkerhet klarar dig utan styrdämpare ÄVEN på bankörningsdagar.

Visst styrdämpare används av rr-förare men lyssnar man lite på deras kommentarer (ex. Peter Lindén som är en erfaren djäkel) så ställer han sin styrdämpare på så låg dämpning (min läge) som möjligt. Och det är förhållandevis få förare som INTE tävlar/har tävlat i rr som är lika snabb som honom. Varför man kan ifrågasätta behovet av en tingest (styrdämpare) som gör jobbet med att motstyra (ge styrinput) ännu jobbigare/svårare när den normala gatåkaren i genomsnitt ÄNDÅ behöver närmare 2 sekunder att luta sin hoj från upprätt till (för honom/henne) maximal lutningsvinkel.

Att sätta på en styrdämpare, och dessutom justera den så den blir väldigt hårt dämpad FÖRSVÅRAR bara jobbet med att styra in hojen.

Vad gäller styrchatter (litet wobbel i samband med acceleration (ex. i utgång av snabba kurvor)) minimeras det till et försummbart minimum med hjälp av rätt gaskontroll (lätt acceleration). Emedan om man i samma lägee SLÅR AV gasen kan få STORA problem. Men VARFÖR slår man av gasen om det gör det hela värre?

vet du vart man får tag i en till vettigt pris?

Kolla med vilken välsorterad mc-butik som helst. Om inte annat kan de ta hem från ex. Duells som säkert har någon billigare pirathistoria. Öhlins styrdämpare är säkert väldigt bra men om du är ute efter att hålla kostnaderna nere så kanske du skall titta på annat märke!

Råd: Om du köper och monterar en styrdämpare börja med att ställa in den på mindämpning och gör ALDRIG STORA justeringar (till mer dämpad = trögare styrning) det kan bli lifsfarligt!

Lycka till!
// Niklas

Som vanligt så håller jag med Niklas Avarage till fullo här men jag ville bara komma med ett tillägg.
I 99 fall av 100 så beror ett styrvobbel på att föraren håller för hårt i styret, en sporthoj har brant gaffelvinkel/kort försprång och är av naturen lite fladdrig på vägen. Om man har problem med att acceptera denna fladdrighet så är en styrdämpare ett bra sätt att lugna ner den där lilla rörelsen, vilket gör att föraren automatiskt håller lite lösare i styret, vilket då minskar styrvobblet mycket mer än själva styrdämparen...:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park