Styrdämpare på streetfighter

Ponta

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bålsta
Hoj
cbr900rr
Har en honda 929rr streetfighter å skulle vilja ha styrdämp på den.
Funkar det med en vanlig eller måste man bygga om för att få den att passa?är det någon som har 929 fighter med styrdämp?
 
Ponta skrev:
2085709 Har en honda 929rr streetfighter å skulle vilja ha styrdämp på den.
Funkar det med en vanlig eller måste man bygga om för att få den att passa?är det någon som har 929 fighter med styrdämp?

Bara styret är tillräckligt högt borde det funka med en sån jag har.
 

Bifogat

  • dämp.jpg
    dämp.jpg
    76.5 KB · Visningar: 249
madmagnus skrev:
2085911 den krockar nog med kronans raisers serru!

Det kanske finns att köpa sådan där styrdämpare som det sitter på TL-s bland annat, en sån som går från gaffelbenet och till ramen. Du missar ju en hel del blingfaktor med en sådan men om det är styrdämparens funktion du är ute efter kanske det funkar ändå?

//Eric
 
Jag e nästan hundra att den skulle krocka om man har som på bilden.
Det borde ju gå att ha som dom har på tl1000r,skit samma om det ser konstigt ut bara det blir lite mindre styrfladder,kan kännas riktigt obehagligt när man slår ner ibland.
Är det inte någon som har det på sin fighter?och hur har ni löst det?
 
Va o köpte en 929 fighter idag, den gick riktigt bra. Iofs nerdrevad ett kugg fram.... Stack bättre än vad jag kan minnas att min 954 fighter gjorde :va

Till saken.... Tyckte att 929:an kändes väldigt nervös i styret, mycket värre än 954:an. Så en styrdämpare känns mer eller mindre som ett måste. Nån som kommit på eller sett en lösning för hur man löser det?

Hade en Öhlinare på 954:an, men den gick inte att använda när man satte dit risers o fatbarstyre. Så man lär ha en annan lösning.....
 
Va o köpte en 929 fighter idag, den gick riktigt bra. Iofs nerdrevad ett kugg fram.... Stack bättre än vad jag kan minnas att min 954 fighter gjorde :va

Till saken.... Tyckte att 929:an kändes väldigt nervös i styret, mycket värre än 954:an. Så en styrdämpare känns mer eller mindre som ett måste. Nån som kommit på eller sett en lösning för hur man löser det?

Hade en Öhlinare på 954:an, men den gick inte att använda när man satte dit risers o fatbarstyre. Så man lär ha en annan lösning.....

Har inte Scott (eller om det var ett annat märke) en styrdämpare á la cross som kanske funkar om den får plats mellan risers?

Köpte inte du en ZX-12:a för inte så länge sedan?
 
Stämmer bra det, men kom fram till att köra buss det kan jag göra när jag blir äldre :rolleyes:

Vill ju kunna leka med hojen och ZX12:an var som att baxa runt på en finlandsfärja, men man lär sig av misstagen. Tjänade några tusen på den så det gjorde inte så mkt :)

Frågan är om en sån styrdämpare får plats mellan styre och krona, är ju inte mycket plats där direkt.
 
Stämmer bra det, men kom fram till att köra buss det kan jag göra när jag blir äldre :rolleyes:

Vill ju kunna leka med hojen och ZX12:an var som att baxa runt på en finlandsfärja, men man lär sig av misstagen. Tjänade några tusen på den så det gjorde inte så mkt :)

Frågan är om en sån styrdämpare får plats mellan styre och krona, är ju inte mycket plats där direkt.

Jag skulle nog satsa på en sådan styrdämpare som är fäst nere på gaffelbenet och ramen, då behöver du inte oroa dig att den inte ska rymmas vid styrkronana.

Sedan finns det väl en variant som likna den tvärmonterade (á la Ducati 916) men som sitter under den undre gaffelkronan istället?

Beroende på vilken slags lampa du har fram så kanske Daytona-dämparen som Bikersneed.se har funkar? Sen sitter framför styrkronan. Om det blir så snyggt på en fighter är öppet för diskussion. Kan vara värt att kolla på i alla fall kanske, kolla in på www.bikersneed.se och klicka på "Styrdämpare".
 
Last edited:
jag har styrdämpare på min men den sitter iofs där orginal, tror dock att placeringen är den bästa för fighter
 

Bifogat

  • 31.jpg
    31.jpg
    77.8 KB · Visningar: 240
Last edited:
Ja, den på bikersneed vore nog bra, om man kunde montera den längre ner. Som på plastrakets sv1000.... Som den satt på den där bilden kommer den att vara ivägen för kåpan. Vill ha kåpan så nära gaffelbenen som möjligt.

Borde väll kunna fästa den i undre gaffelkronan istället för övre?
 
...alternativt ser du till att ha justa däck och lager samt släpper styret och kommer in i matchen. Ingen modern hoj behöver styrdämpare i normal fart om man inte sabbat nån fjädringsinställning rejält, kör med dassiga däck eller har taskig körstil. Området för självsvängning (vobbel) ligger långt utanför den fart hojen klarar för egen maskin och bör inte vara ett maskinrelaterat problem.

Vill du ha en styrdämpare är det smidigt med en som fäster i gaffelbenet eftersom du kör fighter. Universalfästen för det finns till nästan varje fabrikat av dämpare och flertalet har förmodligen även specialiserade fästen för 929 :yoparty

"Besserwisser av värsta sorten"
 
...alternativt ser du till att ha justa däck och lager samt släpper styret och kommer in i matchen. Ingen modern hoj behöver styrdämpare i normal fart om man inte sabbat nån fjädringsinställning rejält, kör med dassiga däck eller har taskig körstil. Området för självsvängning (vobbel) ligger långt utanför den fart hojen klarar för egen maskin och bör inte vara ett maskinrelaterat problem.

Vill du ha en styrdämpare är det smidigt med en som fäster i gaffelbenet eftersom du kör fighter. Universalfästen för det finns till nästan varje fabrikat av dämpare och flertalet har förmodligen även specialiserade fästen för 929 :yoparty

"Besserwisser av värsta sorten"


Har ju bara provkört den ett par km, men på den biten så kändes den jäkligt nervös tyckte jag. Får väll se hur det känns efter ett par mil, men att moderna motorcyklar inte skulle behöva styrdämpare stämmer nog inte riktigt.

Att din TRX inte har tillräckligt med effekt eller är tillräckligt snabbstyrd för att ruska på styret är ju en sak :tungan , men testa en ZX10-R eller R1 på kurvig och gropig väg så får du se på annat :)


Ska precis åka o hämta hojen, så om några timmar kan jag kolla mer noggrannt vad som kan tänkas passa. Återkommer med bilder...
 
följdfråga..
nu med fighter styre så är de ju lättare o vrida i styret,
känns nästan nervöst när den lättar men den lätta ju inte så ofta innan..
hur gör man för att inte vrida nåt på styret.. de känns som om man bara nuddar styret för hårt så vill det vrida sig o de e ju inte bra när däcket får mark igen :näsblod på motarden hade jag aldrig dom problemen.
vad är bäst slappna av el hålla hårt i styret?
 
följdfråga..
nu med fighter styre så är de ju lättare o vrida i styret,
känns nästan nervöst när den lättar men den lätta ju inte så ofta innan..
hur gör man för att inte vrida nåt på styret.. de känns som om man bara nuddar styret för hårt så vill det vrida sig o de e ju inte bra när däcket får mark igen :näsblod på motarden hade jag aldrig dom problemen.
vad är bäst slappna av el hålla hårt i styret?

håller med om att det händer att man sätter ner lite snett nu med bredare styre, vet inte varför, man kanske blir modigare när man sitter mer upprätt eller också så vrider man styret till sig lite pga att man måste hålla i sig mer när man sitter mer upprätt?. Rak armar borde göra susen istället för att sitta och slappa
 
Raka armar och "lås fast" armbågarna i fast läge.

Har du böjda armar så blir det genast mycket jobbigare = ostabilt
Raka armar och du är tvungen att korrigera med kroppen för att röra styret = mycket stabilare.

ska testas :) har sutti lätt framåtlutad medböjda armbågar o alldeles för spänd.

faen med motarden kunde man slänga styret både hit o dit när man väl fick upp den en bit :)
 
följdfråga..
nu med fighter styre så är de ju lättare o vrida i styret,
känns nästan nervöst när den lättar men den lätta ju inte så ofta innan..
hur gör man för att inte vrida nåt på styret.. de känns som om man bara nuddar styret för hårt så vill det vrida sig o de e ju inte bra när däcket får mark igen :näsblod på motarden hade jag aldrig dom problemen.
vad är bäst slappna av el hålla hårt i styret?

(Ännu mera Besserwisser mode på)

Det är därför motarder bygger på crosshojar med choppervinkel på gaffeln, en sporthoj med 23-24 grader blir ganska nervös med crosstyre. Å andra sidan så får du så mycket mer moment med bredstyret så du orkar hålla emot mer. Men då kommer kruxet, precis som Jåke skrev så skall inte en schysst hoj vobbla, det är vi som förare som skapar vobblet bland annat genom dålig gaskontroll men framförallt genom att hålla hårt i styret.
När sidan på framhjuelt får en stöt som framkallar en svängning så försöker vi hålla emot men eftersom vi är så långsamma på att stötta sväningen så överför vi bara svängningen till den bakre delen av hojen och då blir en våg som går fram och tillbaka i hojen vilket vi förstärker genom att hålla ännu hårdare. Till slut börjar den tunga bakdelen att svänga, istället för den lätta framdelen och föraravkastarvobblet är ett faktum.
På min turbofighter så hade jag en lång Öhlinare som satt i ramen och i gaffeln, under styrkronan. Det funkade bra och var en nödvändighet eftersom 190 bakhjulshästar hade framhjulet i luften mer eller mindre konstant. Landningarna i 230-250 kunde bli lite jobbiga annars...:rolleyes:
 

Bifogat

  • Gixfajt.jpg
    Gixfajt.jpg
    88.5 KB · Visningar: 142
ska testas :) har sutti lätt framåtlutad medböjda armbågar o alldeles för spänd.

faen med motarden kunde man slänga styret både hit o dit när man väl fick upp den en bit :)

Framåtlutad när du kör på bakhjulet? Varför det? Luta dig bakåt istället för att flytta vikten bakåt så behöver du inte använda gasen lika mycket för att hålla hojen uppe.

Jag tror att de högre farterna vid bakhjulskörning med sporthoj/streetfighter gör att hojen upplevs som känsligare för nedslag med lite vinklat framhjul jämfört med motard.

Med den 660 jag hade tidigare körde jag aldrig snabbare på bakhjulet än kring 150 och i den farten kunde man köra hur långt som helst med den hojen. Med min nuvarande hoj hamnar jag ofta på "fel" sida av 200 innan nedslaget eftersom jag inte lyckats lära mig att hitta balanspunkten på den än vilket betyder att jag måste använda gasen för att hålla den uppe och då ökar ju farten hela tiden.

Jag brukar försöka använda styret (och framhjulet) för att styra när jag kör på bakhjulet men än så länge har jag inte lyckats ligga nog högt med fightern för att det ska ge någon riktig effekt. Motarden var mycket känsligare för det och den gick riktigt bra att styra med framhjulet. Får försöka använda mer kroppsvikt med fightern och luta mig mer åt sidorna och se om det går bättre.
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top