Styrdämpare behövs det?

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Moto Martin, Katana
Funderar ibland på att montera styrdämpare på hojen,
men hur är det, behövs en sån här dämpare eller är det bara vissa
vobbelkänsliga cyklar som behöver det och andra inte?
Eller kan dämpare rädda en situation om man tex kör på en (mindre) sten, ner
i ett potthål, dvs bra att ha på alla cyklar.
Sen finns det billiga dämpare upp till Öhlin ...
Skull vara kul att hör från som har montera styrdämpare och vilka skillnad
ni upplever för och efter monteringen.

/Kenneth

Man har inte styrdämpare för vobbel utan för styrslag. Får du styrslag ofta när du är ute å kör?

Styrdämpare

EBS skrev:
Man har inte styrdämpare för vobbel utan för styrslag. Får du styrslag ofta när du är ute å kör?

Du menar om jag inte kör på saker stup i kvarten så behöver jag ingen dämpare?

/Kenneth

ääähhh på banan känner jag alla fall att det inte är nödvändigt med sånt!.. lite vobbel e alltid härligt!..
känner att man lever när det vildas till lite! :yoparty

EBS skrev:

.. och vobbel är ... ? :huvet

Om motocykel är välbalanserad och fjädringen bra inställd så
behöver man inte styrdämpare förrän man råkar i en kritisk
situation (t.ex kör i en grop eller sätter ner snett efter slangning).
Tyvärr så lkan man inte planera sin otursstunder,
så kläm dit en styrdämpare.

(Jag har en beggad universal Öhlinare som kanske kan passa)

gthyni skrev:
instämmer bara.. om du inte får styrslag när du vobblar så är du en jävel på att hålla i styret hårt. Jag satte ner snett efter att ha slangat nån km.. jag hade en mätarfart på ca 210km/h strax innan jag satte ner ..och helvete vad det började vobbla, trodde min sista stund var kommen kunde knappt hålla mig kvar, men helt plötsligt slutade den vobbla. Lite svårt å veta om det var den originalmonteradestyrdämparn som hjälpte till eller inte så här i efterhand men det gick bra iaf. :tummenupp

Jag kommer då alltid att ha en sådan på min hoj äftersom att jag bara han köra ca 5-6 mil med min första hoj innan styrdämparen räddade mina skinkor från asfalten :Bugar

P@trik skrev:
Nu ligger man väl illa till men...

Dom flesta styrdämpare sitter på hojarna i rent posör syfte.
Oj vad du har rätt!!! Äntligen någon som säger det... Däremot om man kör mycket bana o e jävligt duktig på det så är en styrdämpare att rekomendera. Kan behövas även på gata om man kör jävligt aggressivt med betoning på AGGRESSIVT!

Jag har aldrig råkat ut för vobbel med R1an, däremot styrslag några gånger.
Det har hänt om man åkt ner med framhjulet i något litet hål i backen samtidigt som man accelererar eller när framhjulet är lätt, t,ex vid hård acceleration, det har även hänt någon gång i hög fart.

Dock har det aldrig varit svårt att häva och fråga mej inte hur jag gör
för det har jag ingen aning om, det bara rister till i styret några gånger så blir det lugnt sen.
Edit: Troligen vrider jag på gasen ännu mer så att framhjulet lättar och gör om landningen... Ska försöka komma ihåg nästa gång det händer. Slut Edit

Jag är ganska övertygad om att en bra styrdämpare skulle ta
bort det mesta av sånt, ellerhur?

Last edited:
gthyni skrev:

Om motocykel är välbalanserad och fjädringen bra inställd så
behöver man inte styrdämpare förrän man råkar i en kritisk
situation (t.ex kör i en grop eller sätter ner snett efter slangning).
Tyvärr så lkan man inte planera sin otursstunder,
så kläm dit en styrdämpare.

(Jag har en beggad universal Öhlinare som kanske kan passa)

Precis som frankof säger så är vobbel självsvängingar i ramen. Inte samma sak som styrslag. Jag har fått vobbel ett antal gånger med min FZa fast styret är still.

GixxerJensa: Du åkte rakt fram och det började vobbla. Rätt avancerat. Jag gissar att du råkade ut för styrslag, inte vobbel.

Det verkar som ni vill definiera vobbel som självsvänigngar i ramen och inget annat? :va Man har ju sett ett antal olika videoklipp där nån wheelar, sätter ner framhjul i hög hastighet och får en sån självsvängning på cykeln att han går i backen på rak och plan väg. Jag skulle vilja kalla det för vobbel, trots att det förmodligen inte beror på klen ram, utan brant gaffelvinkel och en del andra faktorer. Är jag ute och cyklar då?

P@trik skrev:
Nu ligger man väl illa till men...

Dom flesta styrdämpare sitter på hojarna i rent posör syfte.

Jag tror att du ändrar uppfattning när du har åkt på några riktiga tankslappers... :7peta

Ozzian skrev:
rister till i styret några gånger så blir det lugnt sen.
Edit: Troligen vrider jag på gasen ännu mer så att framhjulet lättar och gör om landningen... Ska försöka komma ihåg nästa gång det händer. Slut Edit
Gaspådrag häver styrslag, svar ja.
Men det är ju inte i alla lägen man kan ge mer gas.

styrdämpare

Har en gsxr -99 med styrdämpare originalmonterad....Är det någon som vet om den gör någon nytta? Har Suzuki gjort något konstruktionsfel eftersom det aldrig sitter styrdämpare original annars? Om man ska trycka dit en annan, tex en Öhlinare, ska man låta originalet sitta kvar också?
Sist men inte minst.........Är det någon som har en styrdämpare som är till salu? Måste givetvis passa min gsxr.............. :tummenupp

Greenblood skrev:
Jag tror att du ändrar uppfattning när du har åkt på några riktiga tankslappers... :7peta

Har haft ett par riktigt elaka..

En som höll på att resultera i en krach,hård acc med en 954:a vägen något ojämn.

Jag säger inte att en styrdämpare är dålig,men många köper just en styrdämpare inte för att dom behöver utan för att det är "tufft"..

GSRecycle skrev:
Funderar ibland på att montera styrdämpare på hojen,
men hur är det, behövs en sån här dämpare eller är det bara vissa
vobbelkänsliga cyklar som behöver det och andra inte?
Eller kan dämpare rädda en situation om man tex kör på en (mindre) sten, ner
i ett potthål, dvs bra att ha på alla cyklar.
Sen finns det billiga dämpare upp till Öhlin ...
Skull vara kul att hör från som har montera styrdämpare och vilka skillnad
ni upplever för och efter monteringen.

/Kenneth

Defenitivt värt att investera i . Billig livförsäkring, oavsett om du brukar få styrslag när du kör eller inte. När du väl får det såpass mycket att du behöver en styrdämpare är det försent att köpa en.
Monterade en på min förra R1:a och det är jag glad för.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show