Styrdämpare behövs det?

P@trik skrev:
Har haft ett par riktigt elaka..

En som höll på att resultera i en krach,hård acc med en 954:a vägen något ojämn.

Jag säger inte att en styrdämpare är dålig,men många köper just en styrdämpare inte för att dom behöver utan för att det är "tufft"..

Eller för att man har kraschat saftigt pga styrslag :fakta

Tycker du kan köpa en billig å känna efter själv om du tycker den gör ngn nytta..

Personligen tyckte jag att det kvittar för min egen körning..

Jag tog bort styrdämparen på min 04 R1 (temporärt) och jisses va farliga vart enda litet hål i vägen blev! Ska tillbaka igen så snart jag hittat lösning att sätta fast den på (bytt ut originalstyret, o nya har ingen fästanordning för originaldämparen).

Sen de som köper styrdämpare för utseendets skull o inte för funktionen är äkta moppedägare som hellre vill att det ska gå snabbt än att bära en hjälm nyare än 80talet.

P@trik skrev:
Har haft ett par riktigt elaka..

En som höll på att resultera i en krach,hård acc med en 954:a vägen något ojämn.

Jag säger inte att en styrdämpare är dålig,men många köper just en styrdämpare inte för att dom behöver utan för att det är "tufft"..
Har samma erfarenhet av 954 som dig, den blir rackarns nervös när man ligger på ordentligt och vägen är lite guppig (vilket alla våra svenska vägar är, tack vv) så jag kan säga att jag är glad för min fina öhlins styrdämpare även om en del säger att den bara är där i posörsyfte.

Jaa. Vad säger man.

Min styrdämpare har räddat mig MINST 2 ggr där jag riktigt kände hur den ströp till chassi o styre. Och då har jag bara den billiga orginaldämparen som man får med duccen när man köper den.

1:a Fullgas körning över krön med framhjulslyft och lite lutning. Det gillade hon inte. dum i huvet var man för att man provade.. Fick ner framhjulet och hojen vobblar till ordentligt, sen lite mindre och tillsist var den stabil igen. Då var man tvungen o svänga. Så hade den inte varit stabil igen så hade jag nog vobblat ner i diket.

2:a Kom med bra nerlägg i öppen högerkurva och kör i ett potthål som jag inte såg. Hojen flyttar sig ca 3-4 dm i sidled, men jag lyckas hämta hem den.

Man känner verkligen i vissa lägen att styrdämparen jobbar.
För de som har: visst är det skönt!
För de som inte har: Fundera på att skaffa.

Har man en stabil hoj och/eller kör försiktigt så behöver man ingen dämpare. Har man en modern sporthoj och kör aktivt på det svenska vägnätet så behöver man troligtvis en.

Äsch, jag tror att tillverkarna sätter på för att det ser coolt ut. Lika dant med bakstötdämpare och gaffel. Har hört att det är grid chicks som får välja gafflar till GP-hojarna o de flesta väljer Öhlins endast p g a den porriga färgen. (kan iofs ha fel. Inte helt säker)

#Olsson# skrev:
Har hört att det är grid chicks som får välja gafflar till GP-hojarna o de flesta väljer Öhlins endast p g a den porriga färgen. (kan iofs ha fel. Inte helt säker)

Sa han med guldfärgade gaffelben.

Det är bra impa faktor på småflickorna utanför donken va?? :lol :rofl :D :öga

Vill bara instämma i att styrdämpare behövs. Råkade idag ut för en högst obehaglig upplevelse. Förvisso ingen normal körning men skit i det.
Kommer upp emot en bilkö på fyra bilar lång högerböj där man har god sikt, plockar upp den på tvåan och kör fint förbi alla fyra bilarna och med hojen i lite vinkel samt styret kanske lite lite snett så plockar jag ner den när jag har kommit förbi håller i detta läge kanske 130-140km/h, satana, styret bara kastar, kändes som att framhjulet bara studsade på asfalten under.
Styrdämparen reder upp situationen trots en extrem belastning.
En spännande bieffekt av rejält styrslag är att frambromsarna på något höger tappar effekten och måste pumpas upp, det var en nog så spännande överraskning när man lite skärrad kom inför nästa kurva kan jag säga.

Jag hade min 3klick ifrån hårdaste, är en dämpare av "billiga" slaget. Toby heter märket.

Hade jag inte haft styrdämpare hade det garanterat gått åt helvete.

Så ni som kör inspirerat gör verkligen rätt i att köpa en dämpare...
styrdamp.jpg

:tummenupp :tummenupp
//F

Bifogat

• styrdamp2.jpg
    styrdamp2.jpg
    103.4 KB · Visningar: 452
#Olsson# skrev:
Ändå ingen idé. Så småning om måste man ju ta av sig hjälmen :gnissla

Tru dat! :rofl

Jag vill minnas att Suzuki eftermonterade styrdämpare på TL-S modellerna då den visade sig vara lite lynnig.. Stog om det i senaste Performance Bikes. Ägarna menade dock att det inte var ett jättestort problem..
EDIT: Info från MCN

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!