Styra laddtryck mha insprutningen?

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
En kompis berättade om ett pågående bygge av en vr6-motor med dubbelturbo (bil, jag vet, men principen densamma) där byggaren skulle använda sig av insprutningen för att reglera laddtrycket, och även kunna plocka ut maxtryck (dryga 1 bar) vid 2000 varv. Denna funktion skulle vara inbyggd i den nya megasquirt:en. Jag förhåll mig kritisk till hur det skulle fungera, men kompisen svor på att det var helt korrekt. Nån som kan redogöra för hur det kan fungera och gärna ge exempel på andra metoder, då jag tänke börja kolla på det här med turbobygge under vintern.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det finns en megasquirt mjukvara som har laddtrycks styrning, problemet är att ingen fått det att funka riktigt än, men det kommer nog. Om du menar att han skulle kunna får mer laddtryck vid 2000varv genom att styra det med megasquirt än vad turbon ger i vanliga fall så sker det antingen genom att wastegaten hålls stängd eller att tänding/sprut ställs så det "brinner" i turbon. Det sättet används vid dragracing för att bygga tryck med koplingen inne.
/J
Såg nu att du kanske undra hur megasquirt styr trycket? Det gör den med en solenoid/ventil på wastegate slangen.

Samuel skrev:
En kompis berättade om ett pågående bygge av en vr6-motor med dubbelturbo (bil, jag vet, men principen densamma) där byggaren skulle använda sig av insprutningen för att reglera laddtrycket, och även kunna plocka ut maxtryck (dryga 1 bar) vid 2000 varv. Denna funktion skulle vara inbyggd i den nya megasquirt:en. Jag förhåll mig kritisk till hur det skulle fungera, men kompisen svor på att det var helt korrekt. Nån som kan redogöra för hur det kan fungera och gärna ge exempel på andra metoder, då jag tänke börja kolla på det här med turbobygge under vintern.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top