Styr åt höger efter gaffelrenovering

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Bytte däck så ordnades allt. Troligen snedslitet. Pgr av fel lufttryck i däcket under en tid.
 
Last edited:
Har inget med fjädringen att göra, något sitter snett monterat. Lossa gaffeln så brukar den "sprätta" tillbaka, det blir ofta lite spänning om man monterar snett. Det kan också vara framhjulet som inte är linjerat men det borde du se på bromsarna, att de draggar på ena eller bägge sidorna...

Kolla även att den spårar ordentligt. att inte bakhjulet också sitter lite snett och förstärker det hela...
 
Sitter hjulaxeln där den ska enligt markeringarna?
På min vfr var det fullt möjligt att dra axeln på fel ställe,
vilket inte gagnade symmetrin i gaffeln.
 
oj kan väl knappast dra snett på grund av bromsarna ? Båda framskivorna sitter ju på samma "axel" och hojar med bara en framskiva drar ju inte snett.

Måste vara något som sitter snett. Antingen fjäderbenen i kronorna eller tex distanser på hjulaxeln.
 
Som redan sagt, du löser med största sannolikhet detta på tjugo minuter, lossa nedre och jucka ned gafflarna några gånger så kommer det att lajna upp :tummenupp
 
Jag har nu kikat på Ronayers microfiche och jämfört cbr900rr -99 med min gamla vfr750f -91.
På bilderna illustreras framaxeln på exakt samma sätt på dessa hojjar.
På min vfr skulle man sätta hjulaxeln enligt markeringar i gaffelbenet.
Tryckte man in axeln i botten så hamnade den ca 5mm fel så att vä gaffelben
pekade utåt så pass mycket att skivan skrapade mot oket.
Ta nu o kolla detta innan du spekulerar vidare hemma eller här.
 
Du har nu hittat felet. Du ska inte banka tillbaka skivan.

Lossa hjulaxeln lite.
Lossa bultarna som låser axeln längst ner på båda gaffelbenen.
Dra tillbaka hjulaxeln så att markeringen på axeln precis syns utanför gaffelbenet,
den ska alltså inte tryckas in så långt det går.
Dra fast låsbultarna på den sida du har passat in mot markeringen.
Dra åt hjulaxeln.
Dra fast låsbultarna på andra sidan.
Nu bör det vara klart o spåra. Kolla skivorna i förhållande till oken, de bör sitta rätt nu.
 
Om du redan ser markeringarna så vete fan vad det kan vara för fel.
Väldigt svårt att råda om man inte ser hojjen.
Men så som du beskriver det med att skivorna inte spårar riktigt i oken så håller jag en slant på att axeln är felmonterad, alternativt att distanserna är felmonterade. Kolla på e sprängskiss o se så att allt sitter som det ska.
Jag har råkat ut för att en bildäckskrängare missat sen distans bak och istället klämt ihop svingen varpå lagerna skar.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top