Sturup i helgen?

Titta på Race på SVT 2 just nu så förstår jag nu mycket väl varför förarna protesterade. Wow vilken trång bana. Och checka räcket 1 meter från banan under acceleration ut på målrakan. :skrämd
 
Kan inte mer än hålla med dig Swedie och förarna. Kul att stcc ville att någon skulle aggera försökskanin i ett "tvärstopp-test".
 
Formuleringen känns lite genomskinlig och som ett försök att försvara en eller flera personer som gjort fel. Hur fort en tusenkubikare går kan inte vara någon nyhet och skillnaden mot en sexhundra på en så liten bana borde vara försumbar.

Hur som helst, helt rätt av förarna att säga ifrån även om en del gamlingar som körde med skinnställen skrapandes mot träd och stenar tycker att det är löjligt.
Håller med om båda dina påståenden, en 600 kan troligen t.o.m. vara snabbare på SRW än en 1000 cc.
 
Titta på Race på SVT 2 just nu så förstår jag nu mycket väl varför förarna protesterade. Wow vilken trång bana. Och checka räcket 1 meter från banan under acceleration ut på målrakan. :skrämd

Akta dig nu swedie, så du inte hamnar bland läktarspecialisterna :D
 
På vilket sätt är en 125 eller 250 säkrare än en Superbike att krocka med ett armcoräcke med?

Det blir mindre skador på armcoräcket av en 125 eller 250 :fakta

Hur fort en tusenkubikare går kan inte vara någon nyhet och skillnaden mot en sexhundra på en så liten bana borde vara försumbar.

Speciellt när det egentligen bara handlar om säkerheten...

Spelar ingen roll om man kör 1.05.00 på en 600cc eller 1.04.80 på en 1000cc, varken förare eller hoj lär ju få någon skillnad på skador pga av den anledningen...

Hoppas dock att de tar tag i dessa problem omgående då banan i sig sjäv är sjukt kul att köra på och det har redan gjorts stora investeringar på säkerheten där..., det skulle vara mycket tråkigt om vi inte får se mc lopp där i framtiden...
 
Last edited:
Titta på Race på SVT 2 just nu så förstår jag nu mycket väl varför förarna protesterade. Wow vilken trång bana. Och checka räcket 1 meter från banan under acceleration ut på målrakan. :skrämd

Här i Skåne har vi inte så "långa meter" som ni tycks ha lite längre norrut.
Lite saklighet i debatten om Sturup skulle inte skada.

Här ser ni tre bilder i just högern vid utgången mot start och målrakan.
 

Bifogat

  • sh IMG_0716.jpg
    sh IMG_0716.jpg
    111.3 KB · Visningar: 163
  • sh IMG_0717.jpg
    sh IMG_0717.jpg
    137.5 KB · Visningar: 136
  • SH IMG_0718.jpg
    SH IMG_0718.jpg
    135.6 KB · Visningar: 135
Här i Skåne har vi inte så "långa meter" som ni tycks ha lite längre norrut.
Lite saklighet i debatten om Sturup skulle inte skada.

Här ser ni tre bilder i just högern vid utgången mot start och målrakan.
Var det traven med däck (bild 1 med flygledartornet i horisonten) som en hoj enligt förarna kunde studsa över och hamna i mötande trafik? Kan man inte lösa det med ett högre fångstnät á la störtlopp?
 
2905183 Här i Skåne har vi inte så "långa meter" som ni tycks ha lite längre norrut.
Lite saklighet i debatten om Sturup skulle inte skada.

Här ser ni tre bilder i just högern vid utgången mot start och målrakan.
Ursäkta, jag sa fel. Det är en annan kurva jag menar. Det är inte målgången, utan en bakraka där man såg på tv att det var acceleration ut ur en vänster ut på en mindre raka. På höger sida / på yttern ut ur svängen så var det ett räcke 1 meter från banan. Kanske 1.5 m.

Målrakan verkar ok då räcket är på innern.
 
Här i Skåne har vi inte så "långa meter" som ni tycks ha lite längre norrut.
Lite saklighet i debatten om Sturup skulle inte skada.

Här ser ni tre bilder i just högern vid utgången mot start och målrakan.

Det ser ju klart mycket bättre ut idag än det gjort innan iaf.
Innan var det väl mer eller mindre hela banan som var farlig, idag är det väl "bara " ett eller två ställen som man klagat på?
 
Ursäkta, jag sa fel. Det är en annan kurva jag menar. Det är inte målgången, utan en bakraka där man såg på tv att det var acceleration ut ur en vänster ut på en mindre raka. På höger sida / på yttern ut ur svängen så var det ett räcke 1 meter från banan. Kanske 1.5 m.

Målrakan verkar ok då räcket är på innern.

O.K. nu är jag med. Du syftar på räcket mot gamla depån, det har vi klagat på i flera år, jag trodde inte att det skulle överleva en besiktning, vilket det uppenbarligen gjorde.
 

Bifogat

  • sh IMG_0704.jpg
    sh IMG_0704.jpg
    115 KB · Visningar: 169
O.K. nu är jag med. Du syftar på räcket mot gamla depån, det har vi klagat på i flera år, jag trodde inte att det skulle överleva en besiktning, vilket det uppenbarligen gjorde.

Hmmm.... har inte varit på banan.... Hur går banan i denna bilden, alltså var kör man?
 
Ursäkta, jag sa fel. Det är en annan kurva jag menar. Det är inte målgången, utan en bakraka där man såg på tv att det var acceleration ut ur en vänster ut på en mindre raka. På höger sida / på yttern ut ur svängen så var det ett räcke 1 meter från banan. Kanske 1.5 m.

Målrakan verkar ok då räcket är på innern.
Du menar med all säkerhet utgången från Karousell, det är räcket till gamla depån som står tokigt till.
 

Bifogat

  • SRW.jpg
    SRW.jpg
    99 KB · Visningar: 135
Kan man inte vända varvet och på det sättet få störra avåkningsytor?
Jag tycker det ser ut så på skissen iaf.
 
Kan man inte vända varvet och på det sättet få störra avåkningsytor?
Jag tycker det ser ut så på skissen iaf.

Då skapar man nya och värre problem. Bland annat kommer betongmuren vid nya depån att hamna i utgången av en böj och där är det 0 meter till banan.
 
Vad exakt var det förarna vill ha åtgärdat? Räcket vid gamla depån bör vara uppenbart, men Lindéns uttalande innehåll också "fel" material i avåkningszonerna samt att man riskerade att åka in på mötande bana på något ställe. Var skulle det senare vara?
 
Det där räcket var jag nära att stifta närmare bekantskap med i sommras, skrämmande. Lite småkul iofrsig se fotograferna som stod bakom kuddarna ducka :D Heter inte karusellen bmw längre förresten?

Vad vet jag, men misstänker den där 1000 kubiks debatten handlar mest om att det måste va jäkligt mkt läskigare att köra en 1000 på sturup och därmed lättare att göra bort sig. Snarare än att varvtiderna sänks avsevärt.

Självklart kan inte förarna skylla på att de kör för stora, snabba och läskiga hojar för sturup. Istället blir det till att skylla enbart på banan vilket det ligger en hel del i. Det är ju en farlig bana.

Superbike:arna borde träna lite med oss på sydskånes. Vi kör varje söndagskväll, kostar bara 200 nånting så finns det duktiga instruktörer som visar spår, farliga partier o rent allmänt hur sturup ska köras utan att slå ihjäl sig :)
 
2905221 O.K. nu är jag med. Du syftar på räcket mot gamla depån, det har vi klagat på i flera år, jag trodde inte att det skulle överleva en besiktning, vilket det uppenbarligen gjorde.
Bilarna körde riktigt nära där varenda gång. Såg halvläskigt ut.
 
Vad exakt var det förarna vill ha åtgärdat? Räcket vid gamla depån bör vara uppenbart, men Lindéns uttalande innehåll också "fel" material i avåkningszonerna samt att man riskerade att åka in på mötande bana på något ställe. Var skulle det senare vara?
Kollade på RACE i går kväll och reagerade precis som Swedie på utgången till bakrakan där det fladdrade plast. Man fick också se en bil som körde av och var på väg över i mötande trafik, antar att det var vad Lindén SR menade. Vet tyvärr inte vart på banan det var.

Varför kör de vänstervarv när nästan alla andra banor i Sverige kör högervarv?
 
Back
Top