Hejsan,
Vi körde igår mellan kl 13 och 19. Första gången på Sturup för mig. Första körpasset upptäckte vi att det är en "lilleput" bana, och att ladda med gas och broms på banan kan man bara glömma. Man blir bara frustrerad. Efter varje sväng kommer nästan omedelbart en ny sväng. Var tvungen att tagga ner och börja lära känna banan istället. Körde 3-4 pass utan broms för att hitta den rytm som banan själv dikterar. Gick mycket bättre. Var lättare att öka farten efter det.
Men det är en gokartbana. Man kan aldrig sträcka ut. Gammal och tung 1000 kubikare är mist sagt dåligt val och långsamt. Bäst vore att köra en liten modern 600 eller kanske ännu mindre och lätare 400 kubikare. Jobbigt som tusan att flytta runt på sin egen feta röv i varje sväng hela tiden, och få hojen med sig. Man kör slut ganska fort. 6 timmar ERF vill kräva en god kondis och helst 3 förare. 2 förare med långa pass blir svårt.
Bana och säkerhet då. Tja, jag kör inte snabbast, men tyckte inte det var så många problem. Om man ger järnet så finns det ett par ställen som man helst inte vill åka av på. Men t.ex. på Mantorp att åka av precis efter högern efter depåinfarten är ju heller ingen god ide. Då krashar man in i en betongvägg med en jädrans fart.
Ok, tillbaka till Sturup. Den mest tighta hårnålen åt vänster innan depåinfarten har armco-räcke. Men där kör man så långsamt att om man trillar så är det låg fart och kanar inte långt. Tyckte inte det verkade våldsamt. Naturligtvis kan allt hända och man kan trilla framför tre andra som kör på en, med masskrash som resultat.
Nästa grej är lite mer obehaglig. Om man kör ut från depån och in i en vänstersväng, låt oss kalla den nr-1, sen kommer en ny vänster, nr-2 och sen ner för en backe och en ny vänster, nr-3. Denna nr-3 vänster kan köras rätt fort. Rakt ut i denna nr-3 är det bra avåkning med grusfålla. Men vid utgången av denna nr-3 där man laddar som mest på banan om man kör av där så är det ett armco-räcke som står nära och i dålig vinkel. Här vill jag inte gärna åka av med fart. Lika lite som i muren på Mantorp.
Sista grej är det omtalade armco-räcket vid gamla depåinfarten, precis i utgången af svängen kallad "karusellen". Utgång och highsider verkar inte som en bra kombination där. Detta räcke borde flyttas långt bort, och för att undvika att förarna använder den nya fria platsen som extra bana så borde kanske en grusfålla placeras vid utgången at "karusellen" precis innan den plats där räcket står idag. På detta vis förblir banans layout den samma, men säkrare vid utgången af "karusellen".
Ett par ställen var banan lite för ojämn och gropig. Speciellt ingången till "karusellen" och mitt i vänstern vid depåutfarten.
Jaha, det var mina observationer igår. Tycker banan är en "lilleput" bana, men att den är körbar. För tävling borde nog det omdiskuterade räcket efter "karusellen" tas bort. Trevligt vore också om man gjorde något åt räcket efter den snabba vänstern precis efter nerförsbacken. Altså: En punkt som bör åtgärdas, plus en punkt som vore bra att åtgärda. Annat tycker jag inte ger större problemer.
Tävling med många hojar kan det bli trångt och risk för krockar eftersom det svänger hela tiden och nästan inga rakor att sortera platsern mellan förarna. Man måste ha lite tålmodighet och kanske vänta ett par svängar innan man hittar en "lätt och säker" lucka att köra om en långsam förare. Om man stressar och vill förbi omedelbart så kan det bli trångt med krash som följd. Men i 6 timmer ERF så har man ju tid, om man vill. Det är mer ett resultat af en "lilleput" bana, än av att det finns några räcken.
I jämförelse med Sturup så är Knutstorp en ren högfartsbana i Anderstorp klassen. Sturup svänger myckt, mycket mera än Knutstorp. Sturup har 3-4 stk svängar med exterm låg hastighet, plus 3-4 snabbare svängar. Knutstorp har en sväng med låg hastighet, resten är snabba jämfört med Sturup. Sturup är tio gånger jobbigare att köra.
Har försökt vara objektiv. Detta är mina egna tanker efter en dag på banan. Det är inte nödvändigtvis 100% korrekt, bara min åskit här och nu.
Andra får gärna ha andra synpunkter. Och det respekterar jag. Speciellt om personen själv har provkört banan.
Vad Pro Superbike killarna sa i helgen vill jag inte kommentera. Dom kör snabbare och kan ha andra åsikter. Också bland dom själva fanns olika åsikter. Några hade åsikter utan att ha kört en enda runda på banan. Andra bland dom hade faktiskt kört banan. Det fanns mer en en åsikt också bland dessa förare.
Jag vill gärna inte munhuggas för eller emot. Ovanstående info är menat bara som upplysning av mina upplevelser igår. Tack.
.
.