Sturup deltävling?

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
R1 + 2x GRC
Är den verkligen godkänd för mc??
Där skulle inte jag vilja köra tävling, det är visserligen 2 år sedan jag var där och har dom inte byggt om något sedan dess så är det ju en rent av farlig bana... vad säger ni som ska tävla där??:va

Där skulle inte jag vilja köra tävling, det är visserligen 2 år sedan jag var där och har dom inte byggt om något sedan dess så är det ju en rent av farlig bana... vad säger ni som ska tävla där??:va

har tittat på de senaste filmerna och tycker inte vi har där att göra alls.

Vad för tävling ska köras på Sturup?
Race 4 i ERF-serien ser det ut som: http://www.erf.nu/index.asp?N=1614

ERF Kalender 2007
Race 1. Anderstorp 12-13 maj. NEC,REC,SP,BOTT (klar)
Race 2. Falkenberg 09-10 juni. NEC,REC,SP,BOTT (klar)
Race 3. Karlskoga 21 juli NEC & SP (klar)
Race 3. Karlskoga 26 juli REC & BOTT (klar)
Race 4. Sturup 11-12 augusti NEC,REC,SP,BOTT(preliminär krockar med SM på Hyllinge)
Race 5. King Knutstorp 8-9 sep NEC,REC,SP,BOTT (klar)
Race 6. Anderstorp 29-30 sep. NEC,REC,SP,BOTT (klar)

Dom byggde om ganska mycket för ett och ett halvt år sedan och enligt uppgift har det byggts om mer under höst/vinter för att göra banan säkrare (och möjliggöra fullständigt godkännande?).

Sen om det är tillräckligt överlåter jag åt andra att bedömma (om deras bedömningar bygger på mer än någon film dom har råkat se), men på din fråga så har det hänt ganska mycket på två år, banan är enligt uppgift numera både längre och bredare än Knutstorp, detta i sig gör den givetvis inte mer eller mindre lämplig för tävling.

Last edited:
Dom byggde om ganska mycket för ett och ett halvt år sedan och enligt uppgift har det byggts ut mer under höst/vinter för att göra banan säkrare (och möjliggöra godkännande?).

Sen om det är tillräckligt överlåter jag åt andra att bedömma (om deras bedömningar bygger på mer än någon film dom har råkat se), men på din fråga så har det hänt ganska mycket på två år, banan är enligt uppgift numera både längre och bredare än Knutstorp, detta i sig gör den givetvis inte mer eller mindre lämplig för tävling.

Det förklarar ju endel... när jag var där hade du inte många meter till stålräcket om du gick av på felställe...( och det är ju oftast på fel ställe man krashar)

Dom byggde om ganska mycket för ett och ett halvt år sedan och enligt uppgift har det byggts om mer under höst/vinter för att göra banan säkrare (och möjliggöra fullständigt godkännande?).

menar du mig så behöver du inte antyda det, bara att säga.
efter 11års racing och ett brinnande intresse för bansäkerhet så uttalar jag mig med förtroende efter att ha sett filmerna från sturup.
det handlar ju lixom inte om ett gränsfall här, banan är under all kritik.
och att förlägga en tävling där nu, när banan kanske byggs om och då kanske möter kraven, det är galet det också när det finns andra banor.

Last edited:
Varför väljer man bort att köra på sveriges isärklass bästa bana (Mantorp)
och istället väljer en bana som skapar en massa funderingar & snack om säkerhet?

Kan ju OMÖJLIGEN vara priset... Eller får NEC/REC ett bättre rabbaterat pris av Sturup än av Mantorp?

www.sturupraceway.se/Priser/Banhyra.aspx 43 750:- / heldag + allt annat.

Priset på Mantorp hörde jag var ca 44 500:- / heldag + allt annat.

Blir inte klok på det här:confused:
//
Benny

efter 11års racing och ett brinnande intresse för bansäkerhet så uttalar jag mig med förtroende efter att ha sett filmerna från sturup.
och att förlägga en tävling där nu, när banan kanske byggs om och då kanske möter kraven, det är galet det också när det finns andra banor.

I säkerhetsdebatten lite intressant information utklippt från Zubers hemsida. http://www.fzracing.se/Default.aspx?navid=125&pgnbr=8

"Med sina täta kurvor och många backar är Sturup Raceway en utmaning till och med för de mest härdade förarna. Banan är toppmodern och FIA-godkänd, och tack vare löpande modernisering en flexibel bana för alla typer av tävlingar och arrangemang. Säkerheten är i topp och de moderna faciliteterna för gästerna håller världsklass!"

2740287 I säkerhetsdebatten lite intressant information utklippt från Zubers hemsida. http://www.fzracing.se/Default.aspx?navid=125&pgnbr=8

"Med sina täta kurvor och många backar är Sturup Raceway en utmaning till och med för de mest härdade förarna. Banan är toppmodern och FIA-godkänd, och tack vare löpande modernisering en flexibel bana för alla typer av tävlingar och arrangemang. Säkerheten är i topp och de moderna faciliteterna för gästerna håller världsklass!"
FIA godkänd betyder ju ingenting för motorcykelracing.

I säkerhetsdebatten lite intressant information utklippt från Zubers hemsida. http://www.fzracing.se/Default.aspx?navid=125&pgnbr=8

det är kopierat rakt av från sturups hemsida... http://www.sturupraceway.se/Banan.aspx

pro superbike /stcc skaköra där och jag har snackat med flera förare som skakar på huvet åt det.
fia??? who cares..

Last edited:
Banan är skitskoj att köra på, men inte ens med huvudet fullt av adrenalin kan jag koppla bort närheten till stålräcken på de mest olämpliga ställen.

Nice catch!! Saxat rakt av från deras hemsida... kan vara lite vinklat, eller?

Har Svemo godkänt banan som den är, eller ska den byggas om?
Den ska byggas om. Stålräcken skall flyttas, grusfållor förstoras etc.

Den ska byggas om. Stålräcken skall flyttas, grusfållor förstoras etc.

Arbetet på Sturup är redan i full gång, ska bli kul att kunna ladda på ordentligt i sommar om de fixar alla ställen som är osäkra :tummenupp

Bifogat

• P1010056.jpg
    P1010056.jpg
    99.8 KB · Visningar: 103
  • P1010062.jpg
    P1010062.jpg
    115.8 KB · Visningar: 103
Snajdigt värre om det körs ERF på Sturup! Jag lär ju definitivt boka bästa fotoplatsen DiweCkT!! :D

Vilket annars är kul för då har vi 2 tillfällen ERF i Skåne. :)

Snart dax.... Hinner dom klar`?
//
B

Dom hinner säkert klart, men du får ändå bara växla 2 ggr 1:an, 2:an..... tja sen var det färdig växlat.Du kan iof dreva ner ordentligt och köra på 2-3:an hela racet:D. Hoppar ERF:et själv på SRW.

SRW är en rolig bana, men inte för ERF.

Back