Stunttävling!! Swedish freestylefestival!!

bonebreak

Bussbörnarn!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda 954
Jätte bra initiativ Patrik!! Hörde först av dig att stunttävlingen skulle avgöras genom ´vem som drog mest publikjubel!! Kanske inte så bra för den som inte har nåra kompisar där eller för dom som kör sist!!

Sen hörde jag att det var tänkt att ha 2 g 5 min som förra året!! Inte så bra det heller , alldeles för mycket tid för varje förare o tricken tar slut typ efter 5 min. Förra året drog ju publiken mitt i tävlingen!! Känndes inte så bra direkt!!

Nej så här tycker vi att vi gör!!

Beroende på hur många anmälda det blir så får vi köra kval!! Mer än 10 anmälda så kör vi ett 3 min kval till huvudtävlingen!! Där ska man köra en vanlig wheelie (stående eller sittande)!! En vanlig stoppie !! burndonuts åt bägge hållen!! Misslyckas du så gör om igen bara inom dina 3 min!!

Här har domarna sin första uppgift!! Kolla hur bra dom sätter sina basictrick !! Även om du sumpar ett av dom kan du gå vidare ändå om du har toppoäng i dom övriga två!!
Sen för dom 10-15 som gått vidare så har man 6 min på sig att köra freestyle!! Alltså stunta järnet!! Bara fantasin sätter gränsen!!

Allting ska betygsättas av 5 st opartiska domare som handplockas !! Vet nåra lämpliga redan!! Dom kommer att bedöma både basictricken i kvalen o huvudtävlingen!!
Dom kollar på hur underhållande du är!! Hur bra du sätter dina basictrick!!
Hur varierande du är( många olika trick) specialtrick( nåt du är ensam om)
Hur skicklig o säker du är!!( svårighetsgrad)

Blir ju aldrig tråkigt på det här sättet!!! Blir ett spänningsmoment också!! Vilka som kvalat vidare eller inte!! Sen när det är dags för finalen så är det dom bästa kvar o det är över på mindre än en timme!!

Apropå poängräkningen så kan man ha en skala från 1-5 där dom högsta o lägsta poängen dras bort!!

Så här var reglerna både i Finland på nordiska mästerskapet o vm i Tjeckien!!
Blir roliga tävlingar o rättvisa bedömningar!! o det vill vi väl ha!!!!!!!

Sen det här med att ha encylindriga maskiner med i en stunttävling är inte bra!! kanske i en egen freestyleklass vore nåt!! utomlands brukar dom ha 600 kubik o minst 2 cylindrar!! o en egen enstånka klass!!

Sen måste vi stuntare ha minst en timmes träning före tävlingen!! så man blir varm i kläderna!! Flygfältet är väl stort så det borde väl gå bra!!

Såhär tycker vi grabbar från stuntoholics iallafall!!

Vad tycker ni som har tänkt vara med att tävla??

OCH FRAMFÖRALLT VAD TYCKER NI SOM TYCKTE TÄVLINGEN SÖG FÖRRA ÅRET!!

www.stuntoholics.com
Björn

Last edited:
Så om man inte kvalar så har man alltså åkt dit för att göra en stoppie, en 2 burnisar och en wheelie?

Ska Stunoholics vara med? Jag hörde att ni kanske skulle köra en uppvisning norröver i landet nånstans.

Det verkar ju som att jag har fel vilket jag hoppas oxå. Annars skulle säkert inte Björne engagera sig och vilja diskutera regler osv.

Jag håller tummarna för att SOH kommer :tummenupp

No1 skrev:
Jag med flera skulle bli extremt besvikna om så var fallet...

Publiken, media och inte minst ett företag som jag blivigt kontaktade av och som söker fem förare till en välbetald reklam film skulle tycka att det var mer än tråkigt...

No1...

Så om man inte kvalar så har man alltså åkt dit för att göra en stoppie, en 2 burnisar och en wheelie?

Så var det för mig i finland iår!! klantade mig både på basicstoppin o wheelisen o kvalade inte in!!

Om det är många som vill va med så orkar inte publiken med att titta på typ 30 förare som kör 6-8 min var!! Måste ha ett utklassningssystem om det är för många!!

bonebreak skrev:

Så var det för mig i finland iår!! klantade mig både på basicstoppin o wheelisen o kvalade inte in!!

Om det är många som vill va med så orkar inte publiken med att titta på typ 30 förare som kör 6-8 min var!! Måste ha ett utklassningssystem om det är för många!!

5 minuter va det väl? Personligen tror jag att det var raktframåkningen som tog sån tid att några lessnade, dessutom var det ungefärt 120 grader varmt förra året, att stå med skinnställ då gör att vem som helst inte pallar med mera.

No1 Du har inte funderat på att kontakta killarna i V-ås (Wheeliemange,Toker m.m) för lite uppvisning av dom också,dom var ju med förra året i Tierp...

Just my 5 cents

sven666 skrev:
en liten dum fråga bara.. vart/när ska tävlingen hållas? :va
Kolla Träffar/Samåkning så finns det en tråd om detta. 28/8 på Lunda Flygfält utanför Uppsala.

I finland hade vi 3 min till basic kvalen o 6 min freestyle!!
i tjeckien tror jag dom hade 1 min till basictricken o 8min freestyle!!

Massor med folk drog mitt under stunttävlingen förra året!!
Hörde av folk efteråt att dom tyckte det var för utdraget!!

Men för att få en intressant tävling behövs riktiga regler o domare!! samt prisutdelning på plats!!!!!!

nja det här var bara min o grabbarnas syn på saken!! ska prata med patrik så får vi se!!!!
ps patrik du har pm!!

Last edited:
Bra inlägg samt så håller jag med om prisutdelningen på plats.....

bonebreak skrev:
Massor med folk drog mitt under stunttävlingen förra året!!
Hörde av folk efteråt att dom tyckte det var för utdraget!!

Men för att få en intressant tävling behövs riktiga regler o domare!! samt prisutdelning på plats!!!!!!

nja det här var bara min o grabbarnas syn på saken!! ska prata med patrik så får vi se!!!!
ps patrik du har pm!!

........

bonebreak skrev:
Jätte bra initiativ Patrik!! Hörde först av dig att stunttävlingen skulle avgöras genom ´vem som drog mest publikjubel!! Kanske inte så bra för den som inte har nåra kompisar där eller för dom som kör sist!!

Sen hörde jag att det var tänkt att ha 2 g 5 min som förra året!! Inte så bra det heller , alldeles för mycket tid för varje förare o tricken tar slut typ efter 5 min. Förra året drog ju publiken mitt i tävlingen!! Känndes inte så bra direkt!!

Nej så här tycker vi att vi gör!!

OCH FRAMFÖRALLT VAD TYCKER NI SOM TYCKTE TÄVLINGEN SÖG FÖRRA ÅRET!!

www.stuntoholics.com
Björn

Detta är som det ska se ut sedan att man kör en separat freestyle klass är as bra!!!!
Körde efter dessa regler i Finland och det funka klockrent!!! :tummenupp
Och Rigge det är inge långt ifrån Gävle och om ni inte trick filmar allt varför ska du vara orolig över kvalet?????
Dock när det blir mycket publik så spelar nerverna än ett spratt men det är ju det som är en del av kicken!!!!! :)

Fruktansvärt synd att killarna från V-ås inte kommer och förgyller tävlingen lite med Gurksans färger.....

/Crille

No1 skrev:
Har pratat med Wheeliemange och fått till svar att han inte kommer, jag med flera hoppas dock att han ändrar sig och kommer...

No1...

.......

oki kan i alla fall säga att blir det med riktiga regler och dommare så kommer jag om jag kan våran lackerare hade något på G den helgen så jag får se hur det blir...

No1 skrev:
Skall se över inputen vi fått av Björn, men ser INTE ett sk kval som ett problem då det kommer att bli aldeles lagom med killar som ställer upp i från start!!!;)

No1...

Patrik!! har du hört med magnus carlsson o sune!! finns ju en nicklas från göteborg osså!! samt nån lång gixxxerman från christianstad!!

apropå domare så har jag minst 2 klockrena namn!!

....

Räcker ju med pokal i freestyle klassen!!!!(Och äran att tex vara vassast på motard eller dyl..)
Det är ju faktiskt den riktiga klassen som räknas och det är den folk reser en bit för att köra i...

No1 skrev:
Visst kan vi ha en sepparat freestyle klass med sepparata pokaler, dock så finns det ingen budget I ÅR för dubbla prispengar då vinnaren får 1500€ (nästan 15000kr)!!!

No1...

..........

Kan meddela är jag och hojjen hela så kommer jag för den 28 funka bra för mig tydligen :)
(Får man åka moppe på området?)
No1 skrev:
Låter bra för våran del!!!

No1...

TOKER skrev:
Detta är som det ska se ut sedan att man kör en separat freestyle klass är as bra!!!!
Körde efter dessa regler i Finland och det funka klockrent!!! :tummenupp
Och Rigge det är inge långt ifrån Gävle och om ni inte trick filmar allt varför ska du vara orolig över kvalet?????
Dock när det blir mycket publik så spelar nerverna än ett spratt men det är ju det som är en del av kicken!!!!! :)

Jag vet hur långt det är från Gävle men jag tänkte på dom som kommer längre ifrån. Dessutom så finns det väl all anledning att vara "orolig" med tanke på vilka som ska vara med.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul