Stuntmotard

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Ville ta reda på ett cirka pris för att stuntkitta en motard, säg en KTM 660! Inga värstingprylar eller överfödligt utan enbart de mest väsentliga av prylar!
Tänkte nämligen ta och försöka mig på en lite stunt sommar nästa år :)

Öppen för förslag ifall det är någon av er som känner sig rutinerad nog till att ge lite råd :tummenupp
 
Vad ska du ha? Bakbroms på styret? 12a?

EDIT: 660 känns väl kanske lite fel? Skulle nog valt en mindre, typ drz400 om du vill behålla långa serviceintervaller.
 
Last edited:
Vad ska du ha? Bakbroms på styret? 12a?

EDIT: 660 känns väl kanske lite fel? Skulle nog valt en mindre, typ drz400 om du vill behålla långa serviceintervaller.

Jo det har du rätt i hem jag har för mig att dom inte är så hemska... inte var 15de h iaf! Sen vill jag gärna ha en kul hoj me lite drag iaf, asså jag är ingen hårdsatsare ännu. Vill pröva mig på lixom... men honda har ju också en 600 motard som är rätt okej va, dock dyr har ja för mig!! :/

Jag har en lämplig bromspump till bakbromsen om du behöver. :tummenupp

Det där är ju lite avancerade prylar :P Vet inte riktigt om jag håller klass för att börja trixa så :tuttar Som ja skrev innan så är ja lite i en instegsperiod :rolleyes:
 
Last edited:
:)
Jo det har du rätt i hem jag har för mig att dom inte är så hemska... inte var 15de h iaf! Sen vill jag gärna ha en kul hoj me lite drag iaf, asså jag är ingen hårdsatsare ännu. Vill pröva mig på lixom... men honda har ju också en 600 motard som är rätt okej va, dock dyr har ja för mig!! :/



Det där är ju lite avancerade prylar :P Vet inte riktigt om jag håller klass för att börja trixa så :tuttar Som ja skrev innan så är ja lite i en instegsperiod :rolleyes:

Det är ju lättare med bakbroms på styret, jag skulle dock inte ha det som nybörjare. Bättre att lära sig med foten så har man känslan med alla hojar sen
 
Ja precis, så heter den! =)´Har ju inte bestämt mig till fullo men en motard kommer det att bli :tummenupp Det finns inge motardstuntare likt lunda dit man kan komma o få lite mer tips o trix?

Sen det där med broms på styret vet jag är bra grejer när man fått kläm på saker o ting så man kan utveckla sig. Men en sak i taget, tänker skynda långsmat :tuttar
 
inte för att jag e någon stuntare men det viktigaste är ju crashpuckar av alla former,

1. stuntpegs/crashpuckar på hjulaxlarna pris: 200-500kr
2. helst bör du korta ljuddämparna för att se till att dem tar i marken så lite som möjligt pris: gör sj
3. sätt gummislangar ljuddämparna pris: 50-100kr
4. se till att du har barkbusters(musöron)
5. sliders under fotpinnarna (hjälper lite så att växelspaken inte repar sönder motorkåpan) pris: 250kr

sen så e väll lite andra grejer för att göra den lite mer till en stunthoj:

-dreva ner hojjen, orginal e på tok för högt utväxlad
-rensa den i bak, jag har svetsat på ett stag mellan ändarna längst ut på bakramen och sedan sågat ut ett hål i bakskärmen för foten.
-bygg på en bakbroms på styret
-rail
-luftnippel på tanklocket annars rinner bensinen ut när man gör stoppies

har lagt upp lite bilder på bakramen i 625 tråden men orkar inte leta... lycka till:)
 
inte för att jag e någon stuntare men det viktigaste är ju crashpuckar av alla former,

1. stuntpegs/crashpuckar på hjulaxlarna pris: 200-500kr
2. helst bör du korta ljuddämparna för att se till att dem tar i marken så lite som möjligt pris: gör sj
3. sätt gummislangar ljuddämparna pris: 50-100kr
4. se till att du har barkbusters(musöron)
5. sliders under fotpinnarna (hjälper lite så att växelspaken inte repar sönder motorkåpan) pris: 250kr

sen så e väll lite andra grejer för att göra den lite mer till en stunthoj:

-dreva ner hojjen, orginal e på tok för högt utväxlad
-rensa den i bak, jag har svetsat på ett stag mellan ändarna längst ut på bakramen och sedan sågat ut ett hål i bakskärmen för foten.
-bygg på en bakbroms på styret
-rail
-luftnippel på tanklocket annars rinner bensinen ut när man gör stoppies

har lagt upp lite bilder på bakramen i 625 tråden men orkar inte leta... lycka till:)


Perfekt, det är sånt som är grymt bra o få veta :tummenupp Ska försöka leta upp lite bilder på din hoj! Men vad är "musöron", aldrig hört talas om förut :va
 
Fast musöron är väl den modellen som bara sitter inne på styret, ingen båge och därmed mindre stadga, eller har jag fel? :confused:
 
jaja.. kunde man ju nästan listat ut! :rolleyes: Men snyggt eller ej, jäkligt skönt att ha om man åker när det blir lite kallare!! Men som inlägget ovan, när man ger sig på drevning... räcker det enbart att öka kuggar bak eller blir det bättre om man justerar fram me? :va

Öka bak är oftast det bästa, om man minskar fram kan man på vissa få lite strul med att det börjar gnaga i svingen då diametern på framdrevet blir mindre och kedjan hasar i mer.
 
Just drevningen som ställer till det med en motard som stunthoj. Lämplig drevning brukar ligga på ungefär 13/57 och då blir ju hojen helt obrukbar på gatan med sin låga topphastighet. En fördel är om man väljer hoj med lite mindre cc så får man snällare motor som inte slår stopp lika lätt, typ en 250. http://www.youtube.com/watch?v=3TWhUqYCVAQ
 
Är det inte svårt att säga en drevning som brukar passa bra då växellådans utväxling kan skilja rätt mycket från hoj till hoj? :confused:
 
Är det inte svårt att säga en drevning som brukar passa bra då växellådans utväxling kan skilja rätt mycket från hoj till hoj? :confused:
Jo visst är det så. Skrev "på ungefär", men lämplig stuntdrevning på en stånka kommer alltid bli långsamt på vägen. ;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top