Stuntkungar se hit!

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Hejsan alla RR...

Det går flera rykten på stan om att det finns folk på detta forum som kan göra både wheelie och stopisar i sömnen. Kan inte ni lyckliga människor dela med er av era kunskaper till oss (läs mig) mindre lyckligt lottade och lära ut tekniken som krävs??

Alltså lärjunge söker mästare, svara via PM eller i tråden... :)

Nu är jag knappast någon stuntkung men häng gärna på ut nån gång när vi ska leka på någon gammal flygplats eller liknande.
Borde kunna hjälpa till lite iaf! Om inte annat så finns ju de andra som jag åker med som är en hel del vassare på slangen.
Med lite motivation och jävlar anamma så är du själv en stuntkung innan året är slut :tummenupp

M:et skrev:
Nu är jag knappast någon stuntkung men häng gärna på ut nån gång när vi ska leka på någon gammal flygplats eller liknande.
Borde kunna hjälpa till lite iaf! Om inte annat så finns ju de andra som jag åker med som är en hel del vassare på slangen.
Med lite motivation och jävlar anamma så är du själv en stuntkung innan året är slut :tummenupp

:tummenupp Roligt! men finns det några bra ställen kring u-a? Tycker att jag har kollat runt och lyssnat men ingen verkar veta någor bra ställe :va (eller så vill ingen ge bort sitt smultronställe). Men jag hänger gärna med dig någon gång... antingen ringer vi (vi har juh telefonlistan) eller så lägger vi någon tråd på forumet. Ser fram emot detta som fan...

Efter kvällens körning på stan av mig å Puffy lär ryktena spridas ytterligare lite :D

Jag ska åka hoj imorn så ring mig så ska jag lära dig! Tio minuters instruktioner så är du också stuntkung!! :rolleyes:

Nja, krävs lite talang och sen en jävla massa övning men med lite tips å så kanske det går lite fortare att få kläm på det hela.

/Kreuger (Skickar PM med nummer)

Edit:
Jaha, nu hann du skriva lite till. Eftersom du verkar ha tillgång till mitt nummer skiter jag i det där PM:et.

Jag kör på bakhjulet konstant, överallt, hela tiden så några speciellt platser handlar det inte om. Samma med stoppies, en sån blir det varje gång man ska stanna eller bromsa in för en korsning, överallt, hela tiden.

Har du tid att köra imorn?

Last edited:
Lycka till Jonas! :tummenupp Synd som faen bara att jag inte kan komma med :va :hihi Måste få igång hojen snart, abstinensen börjar komma krypande :rolleyes:

RR_Jonas skrev:
Hejsan alla RR...

Det går flera rykten på stan om att det finns folk på detta forum som kan göra både wheelie och stopisar i sömnen. Kan inte ni lyckliga människor dela med er av era kunskaper till oss (läs mig) mindre lyckligt lottade och lära ut tekniken som krävs??

Alltså lärjunge söker mästare, svara via PM eller i tråden... :)

Hitta ett ställe utan trafik, bra avåkningszoner och jämn fin asfalt. Skräck exempel är ju när man ser 08:ora träna på nån raka med massa lyktstolpar på båda sidorna om vägen. Fördelen är ju ifs att man garanterat dör om man vurpar så slipper man lida. :fatta! Jämn och fin asfalt är för att du ska slippa balansera i sidled när du har fullt upp med att lära dig slanga.

Kanon om du kan få tips av nån duktig som Kreuger. Sen är det bara att träna i lung och ro (helst tillsammans med nån som kan ringa efter hjälp om nått händer)

Tålamod är nog A och O. Dom som är duktiga har oftast åkt cross sen dom slutade med blöja och sen har dom åkt div sporthojar i 5-10år.

Kreuger skrev:
Jag kör på bakhjulet konstant, överallt, hela tiden så några speciellt platser handlar det inte om. Samma med stoppies, en sån blir det varje gång man ska stanna eller bromsa in för en korsning, överallt, hela tiden.

Du har inte haft några incidenter vid rödlösen när du gjort stoppies?
Det brukar ju vara snorhalt från allt som rinner ur bilar när dom står still eller drar iväg :brinnerup

WestW:
Enda faran vid rödljusen i mitt tycke är dålig asfalt.
Är det dåligt fäste så blir det bara lite framhjulskana, inget värre än så. Det hör dessutom till ovanligheterna att framhjulet tappar fästet med rätt däck.
De riktigt mjuka däcken greppar på i stort vad som helst!!

RR_Jonas:
Det finns gott om ställen att åka på.
Tex är det gott om vägar norrut som man kan åka på mil efter mil med många raksträckor och få bilar! Då är det bara att rycka hejdlöst i styret :yoparty
När du känner att du börjar få kläm på det så kan du börja rycka i styret överallt!
Bakhjulskörning tillför en ny dimension till hojåkandet!!! :banana

När jag hade SV:n så var det betydligt lättare att komma upp på bakhjulet än nu med Daytonan. Jag rullade på tomgång och bara gasade samtidigt som jag flyttade tillbaka kroppen lite så kom den upp. Varje gång blev jag dock livrädd och släppte av så hastigt att jag slog pungen i tanken. :4skrika

Taz sade att "Daytonan kommer upp så fint och mjukt när du gasar på 1:an...". Pyttsan! Jag har gasat och gasat men i h-e att den går upp på bakhjulet. :gnissla Den är väl för tung?? Däremot har den börjat klättra när jag inte ville det och blivit livrädd :skrämd och slagit pungen i tanken. :4skrika Jag fattar inte riktigt vad jag gjorde annorlunda då...

Fia lär inte vilja ha mig om jag misshandlar mig själv med tanken för mycket så det är nog bara att inse att bakhjulsåka inte är något för mig. :(

Det är farligt att stunta!!! :mattias

(men jävligt skoj att leka av sig lite :) )

n'Lasse skrev:
När jag hade SV:n så var det betydligt lättare att komma upp på bakhjulet än nu med Daytonan. Jag rullade på tomgång och bara gasade samtidigt som jag flyttade tillbaka kroppen lite så kom den upp. Varje gång blev jag dock livrädd och släppte av så hastigt att jag slog pungen i tanken. :4skrika

Taz sade att "Daytonan kommer upp så fint och mjukt när du gasar på 1:an...". Pyttsan! Jag har gasat och gasat men i h-e att den går upp på bakhjulet. :gnissla Den är väl för tung?? Däremot har den börjat klättra när jag inte ville det och blivit livrädd :skrämd och slagit pungen i tanken. :4skrika Jag fattar inte riktigt vad jag gjorde annorlunda då...

Fia lär inte vilja ha mig om jag misshandlar mig själv med tanken för mycket så det är nog bara att inse att bakhjulsåka inte är något för mig. :(

Det låter som om det är skit bakom styret... :hihi :hihi

Kreuger skrev:

Har du tid att köra imorn?

Då kanske du är en av de skyldiga... Har ett par ggr fått frågan om jag vet vilken klubb det är som tokkör i stan (Uppsala), med en beskrivning av Urr:s tröjor :gnissla , (har inte varit fråga om fortkörningar, bara fel saker på fel ställe). Trist om Urr får dåligt rykte...

Jag har inget emot att se stunt på rätt ställen, impar på mig eftersom jag inte ens skulle försöka lära mig (alldeles för feg o klumpig) :död .

Pissmyran skrev:
Då kanske du är en av de skyldiga...
Det är nog tyvärr mig och Ugluk dom menar. Vi brukar stunta titt om tätt inne i stan. :yoparty

JoS skrev:
Det är nog tyvärr mig och Ugluk dom menar. Vi brukar stunta titt om tätt inne i stan. :yoparty

Så det var så det var! Trodde en av dem som sa det hade ätit några färgglada svampar, när han sa att han sett en galen groda, ridandes en tiger som vilt stegrade sig i korsningarna... :jisses

WestW skrev:
Hitta ett ställe utan trafik, bra avåkningszoner och jämn fin asfalt. Skräck exempel är ju när man ser 08:ora träna på nån raka med massa lyktstolpar på båda sidorna om vägen. Fördelen är ju ifs att man garanterat dör om man vurpar så slipper man lida. :fatta! Jämn och fin asfalt är för att du ska slippa balansera i sidled när du har fullt upp med att lära dig slanga.

Kanon om du kan få tips av nån duktig som Kreuger. Sen är det bara att träna i lung och ro (helst tillsammans med nån som kan ringa efter hjälp om nått händer)

Tålamod är nog A och O. Dom som är duktiga har oftast åkt cross sen dom slutade med blöja och sen har dom åkt div sporthojar i 5-10år.

Du har inte haft några incidenter vid rödlösen när du gjort stoppies?
Det brukar ju vara snorhalt från allt som rinner ur bilar när dom står still eller drar iväg :brinnerup

Många sanningar där, sådär resonerar en förståndig kille. För att bli riktigt duktig på att stunta tror jag dock att man måste försaka lite förstånd. Man gör galna livsfarliga saker hela tiden och lär sig å blir bättre. Skulle jag bara träna på idiotsäkra ställen och inte göra några dårgrejer skulle jag antagligen vara betydligt sämre. Nu är det inte så att jag förespråkar att köra som en galning, jag bara talar om hur det är. När jag sitter på hojen och är ute å buskör så är det inte mycket förstånd med i bilden, men det är fan så skoj :yoparty

Hittills har jag aldrig slagit runt en stoppie, men jag har kommit så högt att jag rullat några meter på framhjulet helt utan broms och då är man på gränsen kan jag lova.

Att köra på racedäck elliminerar framhjulssläpp, de greppar fan jämt. Sen är det klart att ibland låter man bli pga grus, misstänkt olja, vatten eller ojämn asfalt. Om man bromsar upp på framhjulet där det är bra fäste är det inget problem att rulla över en grusfläck pga att man bromsar nästan ingenting i så hög vinkel.

Nu har ju redan JoS och Ugluk tagit på sig ansvaret men:
Till Pissmyran och andra som oroar sig, jag äger inte nån URR tröja.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8