Stulen Suzuki RMZ 250F. Märsta/Sigtuna

Cross hojar är inte landsvägs reggade... Som första ägare av en ny cross kan man på sin höjd enduro regga den..
 
Att det nu är en "gatreggad cross" kan ju lika gärna betyda att det är en endurocykel, registrerad som en sådan eller vara en vägreggad "endurocykel".
Dock visar tyvärr bilden inget av det så jag kan förstå reaktionen.

Hur man uttrycker sig skiljer sig mellan folk.
Jag har själv en vägreggad endurocykel. Hva wr300 med blinkers osv, inga dispenser osv.
Vissa skulle kalla den för endurocykel, andra crosss, för den ser ut som en cross med lampor.
Hur är det då med min gamla Hva cr250 från -79 som var vägreggad? Ursprungligen är det en cross som var registrerad, inte enduroregistrerad, inga dispenser precis som min modernare wr300.
Vad ska man kalla en sån?
Är det en cross som är vägreggad eller vanlig mc?
Om man vill syssla med hårklyverier är upp till var och en men personligen tror jag det antingen handlar om ens okunskap eller ens sätt att beskriva något och hur noga man är i sitt uttryckssätt eller en kombination.
För att belysa det så kan jag dra historien om mannen som skickade iväg sin fru till bilverkstaden för att byta luftfilter.
Frun frågade om det var den där grejen som såg ut som en stekpanna uppe på motorn?
Mannen svarar att hon kommer framstå som dum om hon säger så.
Väl hos bilverkstäder säger hon att hon vill att de byter luftfilter varpå bilmekanikern säger:
- "Du menar den där som det ut som en stekpanna?"

Så man väljer om man vill krångla till det eller inte.....
 
Ser 2 troliga alternativ; Den rullar i någon närförort och "vaktar orten" eller så står den på en skåpbil vid valfri hamn på väg österut. Ystad brukar vara en bra utfartsort även om tullen/polisen börjat med hårdare kontroller just där.
 
Ser 2 troliga alternativ; Den rullar i någon närförort och "vaktar orten" eller så står den på en skåpbil vid valfri hamn på väg österut. Ystad brukar vara en bra utfartsort även om tullen/polisen börjat med hårdare kontroller just där.

Skåpbil räcker inte. Men tanke på antalet crosshojar som försvann i samma område under bara ett par dagar så handlar det om fullpackade långtradare med anhalt Baltikum. Och inte vilka crosshojar som helst utan bara de nyaste. Kollegan som fick garaget länsat hittade sedan sin halvgamla XR dumpad i ett dike femhundra meter bort. Tjuvarna tömde garaget, men de ville bara behålla 2022- och 2023'orna...
 
Det finns indikationer på att det som hände runt Stockholm för dryga månaden sedan var ett beställningsjobb som utfördes av professionella tjuvar. Bara nya eller nästan nya hojar av vissa modeller. Tillräckligt många för att vara för många för den normala öststats-Sprintern. Proffsigt stulna ur garage där folk låg och sov bara några meter bort, utan att vakna. Sedan spårlöst försvunna. Det finns till och med vittnesuppgifter om vem, när och var kring biten med att fota folks regskyltar på crossbanan. Ändå tycker den svenska polisen att man har ”brist på spaningsuppslag”…
 
Skåpbil räcker inte. Men tanke på antalet crosshojar som försvann i samma område under bara ett par dagar så handlar det om fullpackade långtradare med anhalt Baltikum. Och inte vilka crosshojar som helst utan bara de nyaste. Kollegan som fick garaget länsat hittade sedan sin halvgamla XR dumpad i ett dike femhundra meter bort. Tjuvarna tömde garaget, men de ville bara behålla 2022- och 2023'orna...


Skall jag berätta hur sjukt det är?

Varken polis eller tull har något egentligt mandat att öppna trailers som är på väg ut ur Sverige till annat land inom gemenskapen.
Det måste till mycket goda misstankar - alltså rent konkreta tips och specifierat vilken trailer det handlar om för att det skall vara kosher att inspektera trailer på väg ut - annars våldför man sig på den heliga fria rörligheten.


Det är faktiskt Kustbevakningen som ligger bakom de ytterst få beslag av stöldgods på väg ut ur landet.
Dom har nämligen rätten att slumpmässigt kontrollera lastsäkring hos fordon på väg ombord på färja.

Hittar dom en trave röjsågar så finns det plötsligt misstanke nog att ringa polisen som får ta det vidare.

...om dessa nu finns i närheten och hinner åka ut och kolla. Kustbevakningen får inte hålla kvar en transport. Allt som kan göra är att beordra chauffören att banda stöldgodset lite bättre om inte polisen svarar på 11414.

Det lilla stöldgods som tas i beslag lämnas dock oftast tillbaka till tjuven efter ett halvår eller så.

Detta beror främst på tre saker:

1. Alltför många bestulna struntar i att polisanmäla det dom råkat ut för.
Tilltron till myndigheters förmåga att åstadkomma något är så stukad att det bara upplevs som slöseri med tid att göra en anmälan.

2. Polisens förmåga att matcha beslagtaget gods med registrerade anmälningar om stulet gods är... ...begränsad, för att hålla det milt.
Systemet suger.

3. Beslagtagna prylar är alltför sällan märkta. Polisen UV-belyser alla beslag, men ytterst sällan hittar man något gods som sprayats med DNA-vätska.
Det finns andra metoder: etsa, gravera - eller bara kladda på personnummer med tuschpenna - vilken märkning som helst hjälper polisen att matcha bitar i ett beslag.

Så sjukt är det.
Tullen fick utökade befogenheter för två år sedan - något som man hoppades skulle hjälpa, men våra idiotpolitiker missade två viktiga grejer:

1. Tullen fick inget uppdrag att jobba vidare på temat.

2. Tullen fick ingen budget för att jobba vidare på temat.

Precis så sjukt är det.

Så lock up you daughters och märk upp det ni vill ha tillbaka.

Ja, och sov på en tältsäng i garaget.
Den ende som verkligen bryr sig om dina grejer är du.
 
Enligt rykten får man plats med 5 crossar och några tvättmaskiner, gräsklippare samt en djävla massa Makita & Festools lådor med verktyg i en vanlig Crafter.
Alla ni som åker på bandagar har nått att lära er av öststatspackning i skåpbil.



Eller 3 crossar, en RD350 och en pall med tysköl i en hög VW transporter och ändå god plats att sova.

Småverktygen och sånt går ju alltid slänga in under, imellan och ovanpå, det blir mycket luft när man lastat in hojar i ett skåp.
Men nu verkar det ju stjälas betydligt fler hojar än så.

Folk har ju sett sina crosshojar annonseras ut i Ryssland några månader efter dom stulits.
 
Vilket gnäll om huravida den är laglig eller inte ni, känns som man är på ett forum fullt med gnällkärringar. Surt att hojen blev stulen hoppas du får tillbaka den helskinnad!
 
Oavsett så lär den ju inte vara påställd när den saknar lyse mm.

Batterilyse gör nästan så jag undrar om det kanske ser ut som på denna RMZ, bara förreggad.

RMZ.png
 
Oavsett så lär den ju inte vara påställd när den saknar lyse mm.

Batterilyse gör nästan så jag undrar om det kanske ser ut som på denna RMZ, bara förreggad.

View attachment 484879
Man fick juh skruva en vecka på bilen inför besiktningen och sen en vecka till för att få den race ready igen.... :bladder
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top