Stulen skruv mitt i styrhuvudet.

Verkstan på senare tid?

Styrlagren brukar väl justeras om det finns behov vid service, en slarvig mekaniker som inte dragit åt tillräckligt??

Hojen kommer inte att falla i bitar om du kör utan skruven. Se till att klämskruvarna runt gaffelbenen sitter åt. Sitter dom åt, loss för fan inte, då ökar risken för att styrlagret blir glappt. Men samtidigt måste muttern under strykronan lossa också.
Kör som folk, kolla regelbundet att grejerna sitter kvar runt gaffelkronorna, så kan du åka tills du hittar en ny skruv/Mutter.

Mats

övre gaffelkronan sitter fast i gaffelbenen nu utan den förlorade skruven,,, kolla det.

under övre gaffelkronan sitter en justermutter till lagringen i gaffel,,,,,,,,,,, kolla det.

Om detta stämmer så kan du köra.

Det här är givetvis inget du kan förlita dig på men hade JAG VARIT I DINA SKOR hade jag kännt ordentligt och extradragit dom skruvarna i övre kronan som håller gaffelbenen.

Sen kör hemåt försiktigt försiktigt, inte stegrat, inte gjort stoppies och inte kört fort över gupp.

Men det är ju bara jag det!

Undre kronan och styrstolpen låses ju som sagt i styrlagrena / ramen med en till mutter som sitter under övre styrkronan.

Det kommer säkert glappa och röra sig lite, men nog kan du ta dig hem.

Vill inte ha några moral tanter på mig, det är bara vad JAG skulle ha gjort.

Låter mer som anstftan till mord än stöld.

Jo, hade ju kunnat gå riktigt illa. Men varför just anstiftan? Menar du att det är ett beställningsjobb av någon som vill ha ihjäl ts? Låter obehagligt, men känns inte som att något i tråden antyder det iaf.

Är du i närheten av någon som har ett garage så borde lite bonnmek kunna lösa problemet. Gängstång genom hålet och mutter+bricka både uppe och nere.

Man får nog se till ha övervakningskamera på allt nuförtiden, en billig liten kamera och stort minneskort som man placerar undan i kåpan är en idé när hojen står. Verkar dock som det går att köra utan den muttern, men som sagt var försiktig och kolla allt först, bromsar, däck.. Luktar det bränsle? Osv..

Verkstan på senare tid?

Styrlagren brukar väl justeras om det finns behov vid service, en slarvig mekaniker som inte dragit åt tillräckligt??

Hmm... vet att Ulvhamne hade den på service i fredags. Kan den vara löst åtskruvad och ha hoppat bort av sig självt under körning? Skruvar man av den där skruven för att justera styrlagren?

Vi fick båda en plastmojäng som satt under startknappen där elkablarna går ut på våra hojar bortplockade i helgen då någon/ra troligen försökt stjäla våra hojar. Om det har något som helst sammanhang vet jag ju inte. Tittade på min motsvarande skruv till styrkronan på min hoj och det är några märken kring den som jag inte sett förut men jag har inte tittat speciellt på den tidigare får jag erkänna så jag vet inte om det är nytt eller inte. Dock verkade min "skruv" sitta fast i alla fall.

Man får nog se till ha övervakningskamera på allt nuförtiden, en billig liten kamera och stort minneskort som man placerar undan i kåpan är en idé när hojen står.

Nackdelen med detta är att om någon snor hojen så snor de kameran också, men det fungerar ju mot sabotage som i detta fallet.

Centrum muttern håller övre styrkronan!

Kör INTE hem utan den. Den kommer att släppa.

Undre kronan är låst på annat sätt.

Hmm... vet att Ulvhamne hade den på service i fredags. Kan den vara löst åtskruvad och ha hoppat bort av sig självt under körning? Skruvar man av den där skruven för att justera styrlagren?

Vi fick båda en plastmojäng som satt under startknappen där elkablarna går ut på våra hojar bortplockade i helgen då någon/ra troligen försökt stjäla våra hojar. Om det har något som helst sammanhang vet jag ju inte. Tittade på min motsvarande skruv till styrkronan på min hoj och det är några märken kring den som jag inte sett förut men jag har inte tittat speciellt på den tidigare får jag erkänna så jag vet inte om det är nytt eller inte. Dock verkade min "skruv" sitta fast i alla fall.

Jag hade tagit bort tjuvar från ekvationen om den var på service i fredags...

VEM stjäler en sån???? Speciellt från nån som är på genomresa..

Nackdelen med detta är att om någon snor hojen så snor de kameran också, men det fungerar ju mot sabotage som i detta fallet.

Jo så är det, om man nu inte har gps tracking på den också, vill man spendera lite mera går det att ha en liten mini laptop med usb webcam ihop med 3G som laddar upp filmen till en egen dator hemma. Då vet man hur många polare man behöver..

samma mutter på farsans cb500 lossna och flög av på motorvägen tidigar i sommar, han fortsatte och köra med den några dagar tills jag påpeka vad den höll fast och fixa en ny åt honom....

Jag hade tagit bort tjuvar från ekvationen om den var på service i fredags...

VEM stjäler en sån???? Speciellt från nån som är på genomresa..

Jo, vem fan skulle sno en sån, å andra sidan så har den inte sett ut att vara på väg upp de gånger jag titta på den. Och jag tittar där varje gång jag sätter i nyckeln av den lite knepiga anledningen att de sätter en liten läderbricka på nyckelringen som hamnar precis där på styrhuvudet, och jag kikar på den för att se hur den lägger sig. Helt utan anledning.
Får ringa stället jag gjorde servicen på och fråga om de försökt sig på något med styrhuvudet, om så är fallet så får de fan pröjsa att jag lämnar in hojen på en verkstad och får den tittad på efter fler skruvar och annat skoj som sitter löst samt ny del till styrhuvudet.

Problemet med att komma hem löstes genom att ta sig hem till mina föräldrar, där min syster som lånar min bil över sommaren befann sig, lämnade hojen hos föräldrarna och tog bilen hem. Syster fick skjuts hem av föräldrarna.

Lyckligtvis finns det dessutom en auktoriserad kawamek 1 mil från föräldrarna så det ska nog fan gå att få ordning på hojen iaf.

Vad gäller att inte ha verktyg med sig för att plocka bort just den detaljen på hojen så hade jag alltid en full verktygssats i bilen förr, så då hade jag utan vidare kunnat plocka den. ;)

Jo, vem fan skulle sno en sån, å andra sidan så har den inte sett ut att vara på väg upp de gånger jag titta på den. Och jag tittar där varje gång jag sätter i nyckeln av den lite knepiga anledningen att de sätter en liten läderbricka på nyckelringen som hamnar precis där på styrhuvudet, och jag kikar på den för att se hur den lägger sig. Helt utan anledning.
Får ringa stället jag gjorde servicen på och fråga om de försökt sig på något med styrhuvudet, om så är fallet så får de fan pröjsa att jag lämnar in hojen på en verkstad och får den tittad på efter fler skruvar och annat skoj som sitter löst samt ny del till styrhuvudet.

Problemet med att komma hem löstes genom att ta sig hem till mina föräldrar, där min syster som lånar min bil över sommaren befann sig, lämnade hojen hos föräldrarna och tog bilen hem. Syster fick skjuts hem av föräldrarna.

Lyckligtvis finns det dessutom en auktoriserad kawamek 1 mil från föräldrarna så det ska nog fan gå att få ordning på hojen iaf.

Vad gäller att inte ha verktyg med sig för att plocka bort just den detaljen på hojen så hade jag alltid en full verktygssats i bilen förr, så då hade jag utan vidare kunnat plocka den. ;)

Jag hade tatt ett snack med verkstan och sett till att nästa service inte blir så dyr:smasha

Jag hade tatt ett snack med verkstan och sett till att nästa service inte blir så dyr:smasha

Sedan vet jag väl iofs inte om jag vill serva hojen där de inte drar åt rätt viktiga detaljer efter sig. Plus att det känns osmidigt att serva hojen 50 mil hemifrån. ;)

Kör på! Men kör lugnt så du ser va som händer!

Hehe, jooo... Problemet med att köra lugnt är att det är åtminstone 10 mil kul och krokiga vägar av de 25 milen jag hade hem, och att jag redan lämnat hojen hos päronen nu. ;)

Du får gärna komma med uppdatering om du kommer på vad som hänt, för det här var fan det sjukaste jag läst på länge! Lycka till!

Sedan vet jag väl iofs inte om jag vill serva hojen där de inte drar åt rätt viktiga detaljer efter sig. Plus att det känns osmidigt att serva hojen 50 mil hemifrån. ;)

Hehe, jooo... Problemet med att köra lugnt är att det är åtminstone 10 mil kul och krokiga vägar av de 25 milen jag hade hem, och att jag redan lämnat hojen hos päronen nu. ;)

Bah nu fjollar du... det viktiga är ju att den startar.

Muttrar som lossnar i främändan är ju inte så viktigt. Har dom bytt bromsvätska eller något annat okomplicerat?

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup