stulen r1-07 utanför mc varuhuset 31/3

Fan vilken bitter jävla norrläning du blivit.

Varför är det bittert att MC firman ska stå för sina misstag och dåliga rutiner.

Hade det varit en repa på insidan av ramen på hojen hade hela SH sagt att firman skulle lacka om HELA hojen, helst flera gånger.

Nu är jag inte 100% säker om detta gäller även MC-verkstäder!!!

Men när jag jobbade som mek på Volvo så "Skulle" vi lämna ut ett mottagarbevis till kunden, dvs en utskrift där det stod: Reg nr, Datum, Klockslag, Arbetsordernummer mm mm

Detta mottagarbevis ska även kunden ha med sig tillbaka till verkstan när bilen skulle hämtas ut.

Förfarandet med detta mottagarbevis var för kunden lämnar ifrån sig sitt fordon till en verkstad.

• Kunden ska kunna styrka att bilen verkligen är inlämnad på verkstaden fom eller tom, mycket kan hända under den tiden som kunden inte her en aning om. Bilen har brukats på ett olagligt sätt som tex, Fortkörning, P-böter mm.

• Vissa försäkringar tillåter INTE att en viss åldersgrupp brukar fordonet

• Skador, stöld eller tvister om ovanstående tex

• Ja, mm mm... kommer inte ihåg allt vad det innebar

Men ett inlämnat fordon är verkstadens ansvar!

Det är verkstadens ansvar; de har full ersättningsskyldighet. Det är samma sak som om du lämnar in jackan på krogen mot betalning. Alla "saker förvaras på egen risk" och dylikt som kan förekomma i liknande situationer, dvs friskrivningsklausuler, är overksamma.

Helt jävla sjukt... Men vart tar hojjarna vägen? Är det ngn här på SH som har detta som hobby? eller förvinner det utomlands som så ofta med exlusivare bilar?
En del går till bana, en del grejjer säljs, en del grejjer används för att bygga upp krashade hojjar som inte varit helförsäkrade.

Sen vet jag folk som köpt nya hojjar i syfte för sin bankörning. Halvförsäkrat, sen har den råkat bli stulen.. några veckor senare dyker den upp som banhoj, men byts till en annan modell så att ingen ska minnas att den föraren just hade en sån som blev stulen på gata. Och vipps, gratis banhoj.

Alt 2, Pelle kvaddar sin nya R1 07, som var halvförsäkrad. Kåpor, tank mm är skit. Peller åker och plockar en annan R1a och flyttar över delarna... Resten säljs, och det mesta hamnar på banhojjar.

Alt 3, Pelle köper en krockad R1 07 billigt. Han åker sen och plockar en R1 07 och flyttar över grejjorna från den snodda hojjen till sin krockade. Säljer hojjen som nyskick för att köpa annan ny cykel. Säljer resten som beg delar, och även där går mkt till banhojjar.

Mc-id card är ett jäkla skämt att gå runt...

Jag säger inte alla alla banrävar är skojjare, men ett litet antal flitiga busar förstör för alla andra, som med så mkt annat...

Många vet nog inte ens att dom köpt en fd stulen hoj. Med falskt mc id-card. Så alla banhoj-ägare med fd stulna hojjar är inte skyldiga heller. Det är stor omsättning på fulhojjar...

Last edited:
Men ett inlämnat fordon är verkstadens ansvar!
En del MC-verkstäder har jäkligt luddiga rutiner. Jag kan inte minnas att jag har fått en kvittens någon gång när jag har lämnat en MC till en verkstad. Det finns säkert ställen som har bra rutiner för sånt också så jag säger inte att det gäller alla MC-verkstäder.

Värsta jag har varit med om var nog en gång för ett antal år sedan när jag skulle lämna en hoj till en verkstad. Då jag skulle lämna nyckel till meken så sa han "naa, jag hinner inte ta det där direkt så lämna nyckeln i tändningslåset så att jag inte tappar bort den".

Så fort man lämnar in en trampcykel till en för det avsedd verkstad så får man inlämningskvitto på cykeln och de ställer genast in den i verkstaden eller låser fast den utanför. Samma sak med en bil. Till och med om man lämnar in en mobiltelefon värd 500kr på ElGiganten för en garantiåtgärd så får man ett kvitto som bevis på att man har lämnat in den. Men inte om man lämnar en MC värd över 100000kr...

På vissa ställen kan säkert en förslagen tjuv helt enkelt gå in och hävda att han ska hämta hojen åt en kompis som lämnade den tidigare på dagen men blivit tvungen att jobba över. Få ut den och sedan köra därifrån med en nyservad hoj som har originalnyckel och allt.

Vissa MC-verkstäder är godispåsar för tjuvar med nerver av stål.

jag hade min hoj inlämnade på lelles nyligen för service. dom ville inte ha något lås av mig. vad jag förstod så stod den ute på natten. stod en jäkla massa ktm'er ute. jag har bilsport och mc och jag måste ha lås plus att hojen måste stå i garage. om min hade blivit stulen så undrar man ju om försäkringen ens hade gällt?

Stopp stopp jag har själv puttat in och ut cyklar halva natten på Lelles när jag jobbade där, det finns ingen cykel utomhus där nattetid och det sitter ett skivlås i cyklarna på dagarna när dom står utanför och väntar på plats på bänken.

Det springer alltid folk och pillar på kundcyklar som man får jaga bort, respektlösa småbarnsföräldrar som ska låta "lilla Viktor" provsitta är värst, för deras lilla bajsmaskin skulle väl aldrig repa en cykel?

Det springer alltid folk och pillar på kundcyklar som man får jaga bort, respektlösa småbarnsföräldrar som ska låta "lilla Viktor" provsitta är värst, för deras lilla bajsmaskin skulle väl aldrig repa en cykel?

Barnen vet såklart inte bättre men man kan alltid hoppas att föräldern råkar komma åt någon varm del och blir lite svedd. :mad:

Så säger MRF...
Stöld och Skadegörelse:
Om en bil stjäls eller inbrott skett i bilen skall stölden omedelbart polisanmälas.
Observera att detta gäller även om man tror sig veta att det är bilägaren som på detta sätt "hämtat" bilen.
Vid stöld under öppetider går verkstaden fri från ansvar om bilen varit låst och stölden inte skett med hjälp av nyckel.
Om tjuven använt nyckel så går verkstaden fri om nycklar förvarats på ett betryggande sätt.

Efterlyst på TV3 visade nyss ett inslag om hojstölden. Finns rätt bra bilder på gärningsmännen från övervakningskameran. Hoppas de åker fast! Håller tummarna.

Efterlyst på TV3 visade nyss ett inslag om hojstölden. Finns rätt bra bilder på gärningsmännen från övervakningskameran. Hoppas de åker fast! Håller tummarna.
Ja bilderna var ju ganska bra så nån måste ju känna igen dem.

Fick själv samtal från polisen förra veckan om att de hade hittat motor mm från min stulna hoj... fick även namn på killen de hittade grejerna hos så nu ska jag försöka följa fallet och se hur det går, om de får honom fälld för detta eller ej.

Ja bilderna var ju ganska bra så nån måste ju känna igen dem.

Fick själv samtal från polisen förra veckan om att de hade hittat motor mm från min stulna hoj... fick även namn på killen de hittade grejerna hos så nu ska jag försöka följa fallet och se hur det går, om de får honom fälld för detta eller ej.

Hoppas fanstyget åker dit rejält!

Sa precis efter inslaget om MC-varuhuset att med dem bilderna så borde ju någon känna igen svinen, hoppas det iaf.

dom fick in en hel del tips på namn på gubbarna i övervakninsbilderna..

Låter mycket lovande..:tummenupp :tummenupp

Hoppas det löser sig för han som blev av med hojen och att han snarast får en ny leksak..

Sommaren har knappt börjat.:tummenupp

dom hadde fått in namnförslag ialla fall... alltid något
:tummenupp

hrrrmmm.... några sekunder försen

Snacka om att den firman har noll koll. Hojen snos på måndagen å dom upptäcker det på onsdagen. Bedrövliga säkerhetsrutiner lär jag säga. Visst hade ena puckot peruk under kepsen. Han såg inte så lite misstänksam ut.

Jag störde mig dock på "bla bla bla gemensam hoj med pappa"

jäjä right... Det var så tydligt att det var pinsamt att se på inslaget, men jag förstår att kanske försäkringen inte funkat om man inte tagit med det? Men varför kunde då inte pappan gjort intervjun istället?

oerhört trisst dock att folk kan kliva på sådär å norpa en cykel.

Last edited:
Många vet nog inte ens att dom köpt en fd stulen hoj. Med falskt mc id-card. Så alla banhoj-ägare med fd stulna hojjar är inte skyldiga heller. Det är stor omsättning på fulhojjar...

Jag minns en gammal BIKE ( hette den så då? ) på åttiotalet där det stod att polisen aviserade ursprungskontroll inför en tävling i någon slags standardklass ( superbike?) och två tredjedelar av startfältet packade in grejerna i bilarna och drog innan:rolleyes:

Som jag minns det som femtonåring, lyssnandes på de "äldre" så var försäkringsbedrägeri standard & knappt olagligt, ungefär.

Jag störde mig dock på "bla bla bla gemensam hoj med pappa"

.

Haha, reagerade också på det. Vaken kille iaf, kunde blivit trubbel om han stått i tv och glappade om "sin" hoj som han betalt men av ngn anledning stod på pappsen..

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...