Stulen Röd Yamaha R6

det gör det inte när man lämnar sig ifrån nyckeln tydligen, men hittar vi/de honom så betalar försäkringen skadan, självrisken får jag betala, för att kräva det från snubben får jag ta honom till rättegång, och believe me I will, bärgning och skada är det minst 7 laxar som jag inte är så sugen på att pröjsa själv.
det hela är så jävla skumt, antingen är han så korkad att han "snor" hojen vid provkörning, kör på en bil, ringer mig och berätta det (var fan körda han på en parkerad bil eller? bilägaren måste ändå ha märkt något..), lämnar efter sig sin kompis, kör hem, parkerar den utanför sin port och går och lägger sig, eller är det så att han menade väl, kör på en bil, blir shockad, fattar ingenting, kör hem, går och lägger sig.. i så fall tänker jag tillämpa "you brake it you buy it" regeln.. vi får se, hoppas att polisen hittar honom, så vi slipper ta en tur i mölndals fina kvartér
Fast det känns ju lite som att om nu checkhäftet va fejk, så va det nog ganska planerat. Vem åker annars runt med nått sånt?

När han ringde, ringde han inte från sin telefon då? Går det inte att kolla det nummret? Och ringde han från Centralen, så finns det garanterat nån som sett honom där. Bara att gå in och höra i butikerna.
Och även om du inte kan kolla hans nummer själv, så lämna det till polisen, för dom kan kolla det om det är ledande till boven.

Säg till om du vill ha hjälp i kvarteren så åker jag med!

Och tyvärr... så är rättekostnaderna rätt höga, men å andra sidan, sätter dom dit honom så är det väl han som får stå för det med? Och även om du i slutändan kanske tycker att det inte är värt jobbet... så kommer dom kostnaderna och hela karusellen förhoppningsvis att hindra honom från att göra något liknande igen.

Fan va surt. Alltid lätt o va efterklok. Men kanske ta körkort av han innan han kör iväg nästa gång. Så ser du samtidigt om han har A kort oxå...

Hoppas de löse sig. Men ja tycker att man borde kunna kräma ur kompisen lite mer...
Nej, det krävs inte så mycket för att få folk att tala.... om det går att få tag i "kompisen"

Last edited:
Så jävla kalla snubbar då! Obehagligt att de lyckades ge ett sånt intryckt att du lämnade ut hojen men ändå var såna svin. Märkligt hur en del är funtade.
Hoppas länsman får tag på den andra idioten eller att du lyckas få info om han så vi kan åka och göra ett envars ingripande eller va det nu heter:rolleyes:

I detta fallet blir det inget Envarsgripande (Rättegångsbalken 24:7) pga stöld då det inte är på "bar gärning" eller "flyende fot" längre. Däremot kan ni kolla med länsman om killen är efterlyst för brott, eller som länsman säger "lyst". Är han det så kan ni på de grunderna gripa honom enl Envarsgripande. Då är det inte stölden han grips för i just det läget av envar, utan det är för att polisen vill ha tag i honom eftersom han är efterlyst för brott.
Brottet pågår inte längre dvs han stjäl inte hojen i detta nu. Just därför kan han inte längre gripas av envar. Nu kan han däremot om han är efterlyst för brott gripas av envar så att länsman kan gripa honom misstänkt för stölden. Sedan är det polisens sak att bolla det vidare så att han blir även gripen för själva stölden.
Jag vet..juridiken är rörig och krånglig innan man vet hur man skall läsa och tolka den:)
Lycka till ivf och ha detta i åtanke. Kan man lagen och man griper en person på de rätta grunderna och alla bestådsdelar i Envarsgripande infaller, så blir man ett mkt trovärdigt vittne. Dessutom finns det ingen advokat i hela världen som kan få ngn fri om alla beståndsdelar infaller i Envarsgripande. Man har lagen helt på sin sida, förutsatt att våldet man använder är försvarligt.
Med försvarligt kan man säga att våldet skall enbart räcka till att gripa mannen. Använder man mer våld än vad uppgiften kräver, så kan det bli "ej uppenbart oförsvarligt våld" eller ännu värre "oförsvarligt" våld. Då kan polisen eller hans advokat sätta dit er för det.

Kort och gott..låt inte frustrationen eller ilskan ta över, tänk till lite innan så löser det sig minst lika bra och tom bättre. Ni får mannen gripen på rätt grunder, ni har inte brukat mer våld än vad uppgiften krävde, polisen tar över och hela saken är i hamn:)

En grej man kan göra om inte dom har pengar med sig är att fotografera personen + körkort som kommer innan provkörning. Går dom inte med på det så ingen provkörning.

I detta fallet blir det inget Envarsgripande (Rättegångsbalken 24:7) pga stöld då det inte är på "bar gärning" eller "flyende fot" längre. Däremot kan ni kolla med länsman om killen är efterlyst för brott, eller som länsman säger "lyst". Är han det så kan ni på de grunderna gripa honom enl Envarsgripande. Då är det inte stölden han grips för i just det läget av envar, utan det är för att polisen vill ha tag i honom eftersom han är efterlyst för brott.
Brottet pågår inte längre dvs han stjäl inte hojen i detta nu. Just därför kan han inte längre gripas av envar. Nu kan han däremot om han är efterlyst för brott gripas av envar så att länsman kan gripa honom misstänkt för stölden. Sedan är det polisens sak att bolla det vidare så att han blir även gripen för själva stölden.
Jag vet..juridiken är rörig och krånglig innan man vet hur man skall läsa och tolka den:)
Lycka till ivf och ha detta i åtanke. Kan man lagen och man griper en person på de rätta grunderna och alla bestådsdelar i Envarsgripande infaller, så blir man ett mkt trovärdigt vittne. Dessutom finns det ingen advokat i hela världen som kan få ngn fri om alla beståndsdelar infaller i Envarsgripande. Man har lagen helt på sin sida, förutsatt att våldet man använder är försvarligt.
Med försvarligt kan man säga att våldet skall enbart räcka till att gripa mannen. Använder man mer våld än vad uppgiften kräver, så kan det bli "ej uppenbart oförsvarligt våld" eller ännu värre "oförsvarligt" våld. Då kan polisen eller hans advokat sätta dit er för det.

Kort och gott..låt inte frustrationen eller ilskan ta över, tänk till lite innan så löser det sig minst lika bra och tom bättre. Ni får mannen gripen på rätt grunder, ni har inte brukat mer våld än vad uppgiften krävde, polisen tar över och hela saken är i hamn:)
men, säg att denna personen redan är i polisregistret, efterlyst eller inte spelar det ingen roll, de har hans namn, förmodligen hans adress från hans "polare" som blev gripen igår, borde det inte vara ganska lätt för polisen att hämta honom? utan att man ger sig in och bråkar med en pundare.

trist som fan, måste ge dig eloge för att du var så kall med "polaren" dock, jag hade nog inte varit så snäll...

helt jävla sjukt att man knappt kan visa sig ute med hojen utan att tjuvasen är framme :mad:

men, säg att denna personen redan är i polisregistret, efterlyst eller inte spelar det ingen roll, de har hans namn, förmodligen hans adress från hans "polare" som blev gripen igår, borde det inte vara ganska lätt för polisen att hämta honom? utan att man ger sig in och bråkar med en pundare.

Jo, självklart är det så förutsatt att åklagare efterlyser honom. Polisen måste få det bekräftat att han är efterlyst innan de kan plocka in honom vad jag vet. I mitt jobb så kan vi få höra på omvägar att en person är "häktad i sin frånvaro" exempelvis, men det är först när det har kommit in hos polisen och de skickar ut en efterlysning som vi kan plocka in personen ifråga om vi ser honom/henne. Då blir det ett Envarsgripande.
Du har då rätten enl lag att gripa personen som envar, men som du säger så är det en egen bedömning man gör om man vill ingripa mot en pundare om man ser honom mitt framför ögonen eller överlåta det helt till polis. Det kan ju innebära en stor risk om det dessutom är en person som anser att han/hon vill komma undan till varje pris och då tom tar till grovt våld med tillhyggen eller vapen i ngn form. Oftast är det personer som har andra grova brott på sig som riskerar att åka dit även på dessa om han/hon blir gripen för ett simplare brott som stöld. Då kan det oftast bli tal om brutalt våld från deras sida.
Jag rekommenderar dig isf att om du ser personen på ngn plats och vet att denne är efterlyst, så ring polisen och berätta om ärendet och om de då kan komma och plocka in honom. Fram tills att de har kommit till platsen så övervaka från håll allt han gör och vart han tar vägen så att du kan meddela polisen när de anländer vart han har tagit vägen.

Hur går det mer? Nu är hojen på verkstad iaf va?

japp, den ska stå på yamaha center, ska dit efter jobbet och kolla skadan... nu återstår bara att hitta snubben så att jag slipper stå för reparationskostnaden..
vilken slöseri på energi, jag misstänker att idioten faktiskt krockade, fick panik för han inte ville betala för en "krockad" hoj, körde iväg, lämnade ifrån sig hojen och gömde sig.. maybe.. jaja.. inte så mycket att göra än så länge än låta polisen sköta sitt, pratade med hon som har hand om ärandet nyligen och fick ganska bra känsla att de kommer att hitta honom..

japp, den ska stå på yamaha center, ska dit efter jobbet och kolla skadan... nu återstår bara att hitta snubben så att jag slipper stå för reparationskostnaden..
vilken slöseri på energi, jag misstänker att idioten faktiskt krockade, fick panik för han inte ville betala för en "krockad" hoj, körde iväg, lämnade ifrån sig hojen och gömde sig.. maybe.. jaja.. inte så mycket att göra än så länge än låta polisen sköta sitt, pratade med hon som har hand om ärandet nyligen och fick ganska bra känsla att de kommer att hitta honom..

Hoppas verkligen att du har rätt!
Det bästa vore ju om han bara panikade lite när han hade krockat och sen löser sig resten.

Dock rimmar det illa med den falska cheboken eller vad det var som han gav dig i pant.

Lycka till!

Kolla om det finns någon rapporterad smitning med. Krockade han med någon borde ju denna rimligtvis polisanmält smitning.

Väldigt märklig händelse detta.. Skönt det ser ut att lösa sig för dig nu!

Ja vad säger man....

Skönt att du har hojen tillbaka i alla fall.
Lycka till med allt nu.

Ett tips kan vara att man tar kort på dom som skall kolla på hojen innan dom provkör. En ärlig människa har inget problem med det.
Då har man ett fint "mug shot" om man skulle behöva beskriva hur han ser ut.

Jonas

Man har lagen helt på sin sida, förutsatt att våldet man använder är försvarligt.

Bara ett litet påpekande i ett annars bra inlägg: Våldet som används skall vara ej uppenbart oförsvarligt.
Försvarligt våld som du skriver finns beskrivet i Polislagen och gäller personer som har laglig rätt att använda denna lag, t.ex polisman eller ordningsvakt. Skillnaden ligger i kunskapen av hur mycket våld man får använda. Polis/ordningsvakt skall kunna försvara sitt våld. Envar har lite "friare tyglar" då man inte kan kräva att dom skall kunna precisera exakt hur mycket våld som skall behöva användas, där med skall envars våld vara ej uppenbart oförsvarligt. Lite som du beskriver i den senare delen av din text.
Annars :tummenupp för ditt kunniga inlägg!

Precis som du skriver, vet man vad man har för rättigheter så kan man göra underverk utan att själv åka dit.

nu har jag varit och kollat på hojen, helt intakt.. vilket är väldigt väldigt skönt.. är förvånad själv.. han körde bara raka vägen hem (och lämnade hans polare som byte.. sjysst kille alltså), sen imorse någon ängel ringde in och tipsade vart den fanns (hittade på axgatan 12, mölndal).. hojen har ingen synlig skada, han låste inte ens styret, men tog med sig nyckeln, så det får bli nya trummor i vilket fall, och min hjälm (shoei xr-1000 diabolic zero), vilket är ganska surt men det hade kunnat gå värre.. ser ni en snubbe som kör i tofflor och en shoei så är det nog han..
Nu ska jag bara vänta att polisen och försäkring ska höra av sig..
På vägen tillbax från yamaha center körde jag en runda i mölndal (han bor där) bara för skojs skull.. jag har bra bildminne så jag skulle känna igen honom ganska lätt.. hittade inget denna gång.. men men, som man brukar säga, tur i oturen, överlag är jag ganska nöjd.. jag har varit dum att lita på de, men vad ska man säga om de... viljka jävla amatörer! jaja tur för mig.. nu vet jag bättre, gör inte samma misstag om ni ska sälja eran hojar!
håller er uppdaterade, tack för all stöd! sporthoj gänget rulez!!

ett tips är ju att hitta ett avskärmat område där dom kan provköra, tex en parkering där det bara finns en in/utfart där man kan mota om dom försöker dra.. sen givetvis allt det andra med ID handlingar osv..

helt sjukt att dte ska vara på detta viset egentligen.

iallafall, fan va gött att hojen va hyffsat oskadd.

Bara ett litet påpekande i ett annars bra inlägg: Våldet som används skall vara ej uppenbart oförsvarligt.
Försvarligt våld som du skriver finns beskrivet i Polislagen och gäller personer som har laglig rätt att använda denna lag, t.ex polisman eller ordningsvakt. Skillnaden ligger i kunskapen av hur mycket våld man får använda. Polis/ordningsvakt skall kunna försvara sitt våld. Envar har lite "friare tyglar" då man inte kan kräva att dom skall kunna precisera exakt hur mycket våld som skall behöva användas, där med skall envars våld vara ej uppenbart oförsvarligt. Lite som du beskriver i den senare delen av din text.
Annars :tummenupp för ditt kunniga inlägg!

Precis som du skriver, vet man vad man har för rättigheter så kan man göra underverk utan att själv åka dit.

Jo, det är rätt. Jag ville bara utveckla våldsanvändningen så att man kan ha det lite extra i åtanke även om man inte behöver försvara det i samma utsträckning som en polisman alt ordningsvakt. Polislagen 10 (PL10) är bara ämnad för som du säger poliser och ordningsvakter:)
För envar regleras våldsanvändningen i Nödvärnsrätten (Brb 24:1):tummenupp

Om man vid försäljning blir tvingad att ge sig sina nycklar till tjuven, hotad på något sätt - gäller försäkringen då?

Provkörning=cash i handen!

Dessutom lånar man inte ut sin hjälm det sabbar passformen.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage