Studera?

Som sagt, kolla på vhs-hemsida...

Funtar fan på sommarkurs, för att få lån å bidrag... Typ astronomi eller nåt =)

Fast det är ju iofs sent å bestämma det nu =(

:banana

hållundan skrev:
Funtar fan på sommarkurs, för att få lån å bidrag... Typ astronomi eller nåt =)
Jag har precis tackat ja till Astronomi X - Astronomiska världsbildens utveckling 5p :yoparty

Thundercat skrev:
Vart kan man hitta alla kurser som finns att läsa på högskola?

Vet inte vad jag vill läsa men tänkte läsa på distans/flex iaf.

:Bugar
Har du någon aning om ungefär vad du vill läsa? Naturvetenskap eller samhällsvetenskap? Svårt att ge tips om man inte vet vad du har för intressen, idéer och visioner.

mb skrev:
Har du någon aning om ungefär vad du vill läsa? Naturvetenskap eller samhällsvetenskap? Svårt att ge tips om man inte vet vad du har för intressen, idéer och visioner.

Ingen matematik, annars är jag öppen för allt... :D

Naturvetenskap kanske skulle vara något... Jag hittar bara hela program på vhs.se, vill hitta enstaka kurser.

Enstaka kurser är nog lättare att hitta på respektive universitets hemsida. Du måste förmodligen söka direkt till universitet för småkurser ivf.

Thundercat skrev:
Ingen matematik, annars är jag öppen för allt... :D

Naturvetenskap kanske skulle vara något... Jag hittar bara hela program på vhs.se, vill hitta enstaka kurser.

Ska man studera Naturvetenskap så brukar det ingå rätt mycket matte.
Men det beror nog lite på vilken typ av naturvetenskap du vill plugga, inom t.ex biologi är det väl kanske inte lika mycket matte.
Det borde mb kunna svara på, du pluggar väl biologi?
Jag tycker inte att du ska låta bli att studera nåt du är intresserad av bara för att du inte gillar matte, jag pluggar till civilingenjör i farkostteknik där det ingår väldigt mycket matte och det går bra trots att jag aldrig tyckt att matte varit speciellt kul.
Matten blir dessutom mycket roligare när den ingår i nåt som är intressant, t.ex hållfasthetslära eller mekanik.

Coola Ola skrev:
Enstaka kurser är nog lättare att hitta på respektive universitets hemsida. Du måste förmodligen söka direkt till universitet för småkurser ivf.

Jag vet inte vad jag vill läsa så jag är inte så insatt i vilka universitet jag skall söka på...

Micke_Lindstrom skrev:
Ska man studera Naturvetenskap så brukar det ingå rätt mycket matte.
Men det beror nog lite på vilken typ av naturvetenskap du vill plugga, inom t.ex biologi är det väl kanske inte lika mycket matte.
Jag tycker inte att du ska låta bli att studera nåt du är intresserad av bara för att du inte gillar matte, jag pluggar till civilingenjör i farkostteknik där det ingår väldigt mycket matte och det går bra trots att jag aldrig tyckt att matte varit speciellt kul.
Matten blir dessutom mycket roligare när den ingår i nåt som är intressant, t.ex hållfasthetslära eller mekanik.

Problemet är att jag är talanglös på matte... :kocko

I de flesta kurserna måste man ha lästa massa matematikkurser för att vara behörig... :(

Thundercat skrev:

I de flesta kurserna måste man ha lästa massa matematikkurser för att vara behörig... :(

Jöken, eller handelsrätt eller vad den kan tänkas heta nu. Finfin allmänbildning, startar jämt och går hel, halv och kvartsfart. Även på kvällar.

Micke_Lindstrom skrev:
t.ex biologi är det väl kanske inte lika mycket matte.
Det stämmer att det är betydligt mindre teoretisk matte jämfört med teknik och fysik, men det är fortfarande en del tillämpad matematik i form av olika modeller som man ska kunna hantera. Sen är statistiken svår att komma undan...

Kemi är det däremot riktigt gott om inom biologin. Inte så mycket kemi för kemins skull utan mer tillämpad kemi som behövs för att förstå specifika mekanismer.

Men har man ett naturintresse så ska man absolut inte avskräckas av varken kemin eller matten. Det brukar ge sig av sig själv. På det stora hela är det ett suveränt roligt ämne att studera :)

Thundercat skrev:

Högskole matematik har inget med talang att göra! Jag har klarat allt o jag är dum i huvudet!

Högskolematematik är gay... Har omtenta i Matematisk Statistik nästa söndag... Det är så innihelvete bull så det finns inte...

Har iofs klarat de andra mattekurserna... Men men. Det är inte så svårt. Man får bara hoppas på bra föreläsare. Typ.

Å plugga på gamla tentor. Brukar vara säkert kort, om det är samma examinator som på de gamla tentorna som på den man ska ha. (Lång, jobbig och oförståelig mening, men men)

:hej

HanneZ skrev:
Högskole matematik har inget med talang att göra! Jag har klarat allt o jag är dum i huvudet!

Så kan man ju också uttrycka det. :hihi
Men han har rätt i att hur bra man var på matte i gymnasiet inte säger speciellt mycket om hur mattestudierna kommer att gå på högskolenivå.
Om du vill läsa kurser som du måste ha läst vissa mattekurser för att vara behörig till så är det ju bara att sätta igång och läsa dom mattekurserna först.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul