Studentoverall - Detta satans påhitt!!

Jag är chockad men jag måste hålla med Mavve! Man kan plugga OCH behålla sin värdighet. Det är ovärdigt och förnedrande att bära overall, jag skäms bara jag ser en sådan person. Jag har varit med och supit på studentkåren, och det var till 90% töntar där och EN snygg tjej. Kanske för att det var på Chalmers, men ändå :D
Men å andra sidan, har de bara kul och håller sig borta från allmänheten så är de inte mer störande än en mimartist utanför NK en söndagförmiddag.

Precis!

Enhetlig klädsel är viktig för att man ska kunna känna samhörighet och kamratskap.

View attachment 219269View attachment 219270

Haha så jävla najs Bostongurka :D

Förstår mig inte (som så många andra) på overallerna, tycker det är apfult och skulle aldrig visa mig i en sådan och ej heller bära en kartongbit runt halsen där det står NOLLA och vilka uppgifter jag har och inte har utfört men men smaken är ju som baken... illaluktande hos vissa.

Rulla sig i lera, springa runt o svetta ner sig, supa o spilla överallt.
Sen e de bara hem o hänga den i garderoben i väntan på nästa gång.

Behöver de tilläggas att det är förbannat äckligt?

Usch...

Vi hade inga overaller

Jag pluggade på Materialtekniklinjen på KTH (Bergs) och det var den enda linjen som vare sig hade overaller eller frackar! Våra Phösare (lekledare och fyllefestarrangörer) under nollningen hade mörka kostymer. Vi teknologer hade vanliga kläder.

Steel och klass som vi brukade säga :tungan

Precis!

Enhetlig klädsel är viktig för att man ska kunna känna samhörighet och kamratskap.

View attachment 219269View attachment 219270

hmmm de där va dom dummaste bilderna som bara från din sida visar idioti.(speciellt den sista)

Jag är chockad men jag måste hålla med Mavve! Man kan plugga OCH behålla sin värdighet. Det är ovärdigt och förnedrande att bära overall, jag skäms bara jag ser en sådan person. Jag har varit med och supit på studentkåren, och det var till 90% töntar där och EN snygg tjej. Kanske för att det var på Chalmers, men ändå :D
Men å andra sidan, har de bara kul och håller sig borta från allmänheten så är de inte mer störande än en mimartist utanför NK en söndagförmiddag.

då har du tydligen inte vart i borås eftersom vårat består mest av tjejer tycker jag och dom flesta ser riktigt bra ut. och på vilket sett skulle de va förnedrande det är ju ingen som tvingar dig??

Rulla sig i lera, springa runt o svetta ner sig, supa o spilla överallt.
Sen e de bara hem o hänga den i garderoben i väntan på nästa gång.

Behöver de tilläggas att det är förbannat äckligt?

Usch...

För det första min hänger inte i gaderoben och för de andra de finns sätt du kan tvätta den på :P

Haha så jävla najs Bostongurka :D

Förstår mig inte (som så många andra) på overallerna, tycker det är apfult och skulle aldrig visa mig i en sådan och ej heller bära en kartongbit runt halsen där det står NOLLA och vilka uppgifter jag har och inte har utfört men men smaken är ju som baken... illaluktande hos vissa.

I borås så finns inte nollning vi har introduktion och tillåter ingen förnedring på den grejen har vi nolltolerans. Och om vi nu skulle haft de så e de ju inte som så att du har skylten resten av ditt studieliv. Och jag kan förstå om ni inte förstår er på overaller eftersom ni inte lever i de umgänges kretsar vi lever i men kan ärligt säga att gemenskapen i dessa kretsar är otroligt bra..

Last edited:
hmmm de där va dom dummaste bilderna som bara från din sida visar idioti.(speciellt den sista)

Det är förnedrande om man har en hjärna.

Jag såg Outsiders på kanal5 i måndags och de letade efter sopor för att äta eller inreda sina boende med. De klädde sig likadant i overaller såg det ut som så de kunde leta sopor i lugn o ro och sen rätt hem och hälla i sig skiten.

Då fick vi reda på ditt fritidsintresse. :rolleyes:

Och japp, det är VI ANDRA som är dumma i huvudet och idioter, inte overallsfolket alls.

Det är förnedrande om man har en hjärna.

Jag såg Outsiders på kanal5 i måndags och de letade efter sopor för att äta eller inreda sina boende med. De klädde sig likadant i overaller såg det ut som så de kunde leta sopor i lugn o ro och sen rätt hem och hälla i sig skiten.

Då fick vi reda på ditt fritidsintresse. :rolleyes:

Och japp, det är VI ANDRA som är dumma i huvudet och idioter, inte overallsfolket alls.

Jag påstår inte att nån e idiot mer att bilden va de och jämförelsen...
Och jag har en hjärna de kan jag garantera och den funkar alldeles utmärkt.
För mig är att bära overallen som tidigare sagt ett slags plagg som jag får vara mig själv i och jag behöver inte bry mig om vad jag har på mig de är ingen i den gemenskapen som kollar snett jag behöver inte bry mig om ifall jag har fel byxor på mig eller om min tröja inte e den nyaste på marknaden och det kan jag säga att jag tycker är lite befriande... Men som tidigare sagt overallslivet är inte för alla och det är frivilligt och alla behöver inte tycka samma

Last edited:
Men som tidigare sagt overallslivet är inte för alla och det är frivilligt och alla behöver inte tycka samma

Klart att det inte är för alla liksom punkstilen eller synthare eller va fan allt de vill kalla sig.
Men under tiden tills hjärnan aktiveras igen och de inser att det inte går att hålal på att klä ut sig som om varje dag vore nån salgs maskerad så ser de för jävliga ut.
Du kommer ändån inte ha din fula overall livet ut så bränn upp den nu så gör du hela riket en tjänst. :tungan

Tjejer ska inte ha overall, de ska ha kort kjol och en liten vit tight top. Nu vet du - spring o köp det.

Tjejer ska inte ha overall, de ska ha kort kjol och en liten vit tight top. Nu vet du - spring o köp det.

Näe fy fan, nu var du en riktig gris.

Dom får ha vilken färg dom vill på toppen, bara den är liten och tight!

Hahahaha...

Hela tråden och allt dess innehåll är en stor ormgrop ironi, eller? :va

:skrämd

Historiskt sett tror jag att overallen kom till för att skydda studenternas finkläder de hade under.

Under dagen träffades de, lekte, drack och hade kul, för att mot kvällen ta av sig overallen och gå på kvällens sittning, där då finkläderna var hela och rena.

Det var väl på den tiden när till och med en snickare gick till sitt arbete klädd i kostym, eller åtminstone kavaj. En tid när alla kanske inte hade råd med både "svinkostymer" och finkostymer i garderoben, även om de studerade och kom från lite "finare" familjer. T-shirt och jeans skulle ingen vid sitt sinnes fulla bruk sätta på sig, inte ens för att festa lite under dagen!

Hade inte ofta min egen overall, men vid vissa tillfällen togs den på. Bland annat under Brännbollsyran i Umeå och en gång under Lundakarnevalen.

Dessutom: Hellre en gräsfläck på overallen än på mina jeans/chinos/kostymbyxor. :)

För mig är att bära overallen som tidigare sagt ett slags plagg som jag får vara mig själv i och jag behöver inte bry mig om vad jag har på mig de är ingen i den gemenskapen som kollar snett jag behöver inte bry mig om ifall jag har fel byxor på mig eller om min tröja inte e den nyaste på marknaden och det kan jag säga att jag tycker är lite befriande... Men som tidigare sagt overallslivet är inte för alla och det är frivilligt och alla behöver inte tycka samma

Över 4 rader text och inte en enda punkt?

Förlåt, kunde inte låta bli :tungan

JAg hade ingen overall själv när jag pluggade på kth. Inte ens en B-Frack :D
Men jag tycker samma som du. Det är så mycket krav från omgivningar på vad unga - i synnerhet tjejer- ska ha på sig och hur de ska se ut mm. Så hela overallgrejen är ju en kul och varm tanke egentligen: man kan som teknolog (eller vad man nu pluggar) gå på alla festar på kåren och sektionen utan att alltid behöva anstränga den bräckliga studentekonomin med varierade och ofta dyra festkläder. Många som inte pluggat på teknisk högskola här tror nog dessutom att overallen är ngt som ägarna bär jämt. Det var ju ett partyplagg, som även användes vid nollningen för att de nyantagna skulle känna igen de äldre på alla kul arrangemang de ordnade för oss den första våren. Så sammantaget var det mest i tentapubstider och terminsstart man såg overaller på Teknis vad jag minns. Samma med B-frack

I borås så finns inte nollning vi har introduktion och tillåter ingen förnedring på den grejen har vi nolltolerans. Och om vi nu skulle haft de så e de ju inte som så att du har skylten resten av ditt studieliv. Och jag kan förstå om ni inte förstår er på overaller eftersom ni inte lever i de umgänges kretsar vi lever i men kan ärligt säga att gemenskapen i dessa kretsar är otroligt bra..

Flertalet skolor/universitet har ju dock nollning, talade inte bara om ditt utan i ren allmänhet.

Umgicks i princip bara med studenter då de flesta av mina kompisar studerade här i ske-å under den tiden så umgicks väldigt mycket i dom kretsarna.
Av dessa kompisar var flertalet overallfolk.
Förstår dock fortfarande mig inte på den...

Nä nu jävlar, hur kan jag missat den här tråden? :rofl
Håller med de stora tänkarna som Mavve och Dee i tråden, i en sådan där har man noll värdighet. :fakta

Flertalet skolor/universitet har ju dock nollning, talade inte bara om ditt utan i ren allmänhet.

Umgicks i princip bara med studenter då de flesta av mina kompisar studerade här i ske-å under den tiden så umgicks väldigt mycket i dom kretsarna.

Nollingen på KTH var verkligen skoj, man kunde ju välja om man ville delta i det eller inte som nyantagen, och jag tror jag deltog på så mycket jag kände att jag hann för studierna. Men det var verkligen kul, det var en otrolig massa arbete som phösarna la ner på att vi skulle känna oss välkomna och hitta i plugget. Det är väl mer på privatskolor och annat, med yngre elever som det där har spårat ur.
Overall tilltalade inte mig heller som sagt, så jag skaffade ingen. Men jag var ju lite äldre när jag började på kth, 28.

Tyckte nog ändå att de ballaste overallerna var roligare och mer personliga än den vanliga partyuniformen för yngre: jeans för 1500, tröja för lika mycket.

Den tuffaste B-fracken jag såg hade ägaren sytt av begagnade jeans, så att fickor, bakdelar mm hamnat slumpmässingt men mycket konstnärligt i lapptäcket, men fracken var sydd med perfekt passform och satt som en riktigt snygg frack. Det var en så skön absurditet, att först se silhuetten av det mest högtidliga festplagget, för att sedan när killen presenterade sig, se att fracken helt och hållet var sprungen ur gamla jeans :D

Trots att jag själv tyckte att overall inte var min påse så tyckte jag ändå att det var ett kul uttrycksätt, lite tuffare än det vanliga trendängsliga NK-runket.

Det absolut pubertalaste plagget tyckte jag var att gå och visa sina dyra björnborg-kallingar och halva röven genom att ha sina 1500-kronors jeans halvvägs nere. Det slapp man åas se på kth så ofta. :lol

Inte sedan augusti 2005. :mattias
F.ö. var de enda arbetare man såg skymten av importerade burmeser, det kommer ingen från Gubbängen över nyår, de får åka off season. :D

Aj då, jag minns bara att du sa att du skulle till ngt kao lak wak..ish. Så jag chansade :D

Last edited:
Klart att det inte är för alla liksom punkstilen eller synthare eller va fan allt de vill kalla sig.
Men under tiden tills hjärnan aktiveras igen och de inser att det inte går att hålal på att klä ut sig som om varje dag vore nån salgs maskerad så ser de för jävliga ut.
Du kommer ändån inte ha din fula overall livet ut så bränn upp den nu så gör du hela riket en tjänst. :tungan

Jadu va skall man säga. först och främst så lär ja ju ha min ovve några år till och ser inte på något sätt hur bränna min ovve skulle va att göra riket en tjänst. Sen så har man ju som sagt inte den varje dag... Och desista du skrev lär inte hända!!

Över 4 rader text och inte en enda punkt?

Förlåt, kunde inte låta bli :tungan

Så kan de gå hahah

JAg hade ingen overall själv när jag pluggade på kth. Inte ens en B-Frack :D
Men jag tycker samma som du. Det är så mycket krav från omgivningar på vad unga - i synnerhet tjejer- ska ha på sig och hur de ska se ut mm. Så hela overallgrejen är ju en kul och varm tanke egentligen: man kan som teknolog (eller vad man nu pluggar) gå på alla festar på kåren och sektionen utan att alltid behöva anstränga den bräckliga studentekonomin med varierade och ofta dyra festkläder. Många som inte pluggat på teknisk högskola här tror nog dessutom att overallen är ngt som ägarna bär jämt. Det var ju ett partyplagg, som även användes vid nollningen för att de nyantagna skulle känna igen de äldre på alla kul arrangemang de ordnade för oss den första våren. Så sammantaget var det mest i tentapubstider och terminsstart man såg overaller på Teknis vad jag minns. Samma med B-frack

Äntligen nån som förstår :D vi har den inte jämt . Och det är skönt att slippa pressen. Speciellt med tanke på att våra ekonomier inte är dom bästa. Och sen e de kul med :D Och eftersom jag var en av dom som planerade introduktionen här i borås i höstas så vet jag hur mycket dom nya uppskattar att vi har overall. :tummenupp

Som sagt det är inte för alla, alla förstår sig inte på det. Så kommer det nog alltid att vara.

Nollingen på KTH var verkligen skoj, man kunde ju välja om man ville delta i det eller inte som nyantagen, och jag tror jag deltog på så mycket jag kände att jag hann för studierna. Men det var verkligen kul, det var en otrolig massa arbete som phösarna la ner på att vi skulle känna oss välkomna och hitta i plugget. Det är väl mer på privatskolor och annat, med yngre elever som det där har spårat ur.
Overall tilltalade inte mig heller som sagt, så jag skaffade ingen. Men jag var ju lite äldre när jag började på kth, 28.

Tyckte nog ändå att de ballaste overallerna var roligare och mer personliga än den vanliga partyuniformen för yngre: jeans för 1500, tröja för lika mycket.

Trots att jag själv tyckte att overall inte var min påse så tyckte jag ändå att det var ett kul uttrycksätt, lite tuffare än det vanliga trendängsliga NK-runket.

Alla overaller bär på egna personliga ting. Det ligger mycket arbete i dom flestas overaller blaså sitter vi ju oftast och syr på alla märken för hand. Jag har massa saker på min som på något sätt representerar mig. Overallen är personlig så att säga. Och jo phösarna lägger ner enormt mycket arbete dom flesta tror att det bara tar nån månad att fixa allt inför introduktionen, eftersom jag själv suttit och planerat så vet jag att vi iaf hade möte varannan torsdag i ett år för att planera introduktionen och dom 2 veckor den e så har vi oftast ett helvete eftersom vi ansvarar för att allt skall rinna på. Och jag måste säga att det är lite roligare att ha på sig än jeansen för 1500 osv.. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back