Student letar MC som färdmedel

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Tjena!

Tog mitt hojkort för ett par år sedan och köpte mig en KTM 990 Supermoto. Tyvärr fick den hitta en ny ägare nu när jag började plugga i höstas.

Då det suger att åka buss har jag funderat på att skaffa mig ett nytt billigt åk. Tyvärr finns inte de bästa förutsättningarna för det.

- Inget garage, bara P-ruta alternativt i ett cykelställ med tak. (Detta påverkar ju de flesta försäkringar som slutar gälla så vitt jag vet?`)
- Prisklass 10-30.000
- Ska användas som färdmedel mer än nöjjes åk. Olika MC stilar absolut intressanta
- Låg driftskostnads (försäkring framförallt)
- Dålig tillgång till mek-möjligheter pga avsaknad av garage. Finns en lokal att tillgå men kan endast få in något mer Cross/enduroaktigt in i den pga trång svängradio/trappor.
- Inte intresserad av att meka som människa. Helst ska jag köpa den och sen slippa krångel i 4 år (förstår att detta inte är en hållbar önskan men så krångelfri som möjligt)
- Mer fokus på bra åk i alla väder än att den ska gå snabbt etc. Optimalt vore ju en 4-hjuling då den tar sig fram i alla väglag.


Förstår att detta är väldigt udda parametrar att arbeta efter men är fortfarande nyfiken på era förslag och tankar.

Mvh Chris
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Ren pendlarmaskin?
Köp en Scooter 125:a så kommer du riktigt billigt undan (försäkring och inköp) och du får förhoppningsvis ha den ifred.

Jag har en Piaggio jag kör nu på vintern. Med vindruta, packbox och 10" dubbdäck. Den är så ful så att man får ha den ifred och det är skönare än att åka tunnelbana - alla gånger.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Låter som en scooter.

Eller ännu hellre en liten bil.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
En XT, tillräckligt slö för att förhoppningsvis inte bli snodd men en f-b praktisk hoj som funkar hyfsat till allt. Brukar gå att hitta från 10K och uppåt. Sätt på dubbat så går den bra på vintern också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...Jag har en Piaggio jag kör nu på vintern. Med vindruta, packbox och 10" dubbdäck. Den är så ful så att man får ha den ifred...
Kör också scooter (Aprilia 200 cc) till vardags. Fullastad med "gubb-attiraljer" som gör den osexig, men praktisk. Stor vindruta från Givi som tar bort det mesta av vädret. Stor toppbox (Givi, 45 liter). Överdrag Termoscud (http://www.tucanourbano.com/Catalogo/Index/termoscud_e_coprimanopole/termoscud) som verkligen inte är vackert. Men varmt! Inga dubbdäck dock... Så min "jobbmoppe" vill ha barmark. Hoppas också att få ha den ifred - kidsen som snor scootrar vill nog köra något coolare. All min extrautrustning gör den fulare och tristare. Men bra på sin uppgift! :)

PS. Liiite coolt är det att den har ett slip-on från GPR. Race-varning! ;)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har en XRV 750 Africa Twin -92'a (kostar 1200spänn/år helförsäkring) som snart ska ut på blocket
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En hoj med en stor toppbox borde vara en höjdare om om du skall få med dig prylar. En 45- liters Givitopbox sväljer ett helt flak bira. När man var student så gick det åt mycket bira vill jag minnas. :)
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag hade en Yamaha Raptor 350. Dock så är la den ganska stöldvänlig då den är sportig. Men trevlig quad som funkar bra att pendla med och som du kan ha kul med i skogen. Köpte min 06:a för 30 000 och körde 100 mil utan att byta någon olja/filter och det var inga problem. 2011-Yamaha-Raptor350a.jpg
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Då du vill ha en fyrhjuling kan jag rekommendera Omega eller 740/940. Grymt prisvärda.
Annars skulle du kolla på NX250.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Honda Transalp. Funktionell, pålitlig och billig. Samt ganska tråkig fast fortfarande oerhört mycket roligare än buss.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför inte en vanlig cykel?
Själv köpte jag en damcykel på Coop Forum / OBS för ca 2000kr. Lätt kliva på och av.
Pendlade 1999 till 2004 2x18km varje arbetsdag. Även på vintern.
 

Tjita1

Guest
Hojar med scooterdäck är egentligen rätt bra, för det finns däck i scooterdimensioner med bra vinteregenskaper (Schwalbe).

För precis lite drygt 30k får du en sprillans Honda MSX125. :) 125:a är klart inte så himla roligt, men sålänge du inte ska göra några långresor utan nöjer dig med att tuffa runt i typ 50-70 lär du aldrig ha några problem. Dessutom ska det väl vara en av dom roligaste motorcyklarna i den klassen vad det låter som i recensionerna. Jag ska lätt ha en sån som leksak/vinterpendlarhoj "när jag blir stor". Jo, just det: deklarerad bränsleförbrukning är 0,15 liter milen. :) Helförsäkring på Svedea kostar 3600 per år på mig (25 år i tätort), Ifs märkesförsäkring lär vara ännu billigare, men deras hemsida vill inte som jag vill just nu.
Betänk sen att du köper en helt ny motorcykel! Hade den varit släppt och i lager när jag köpte hoj är risken ansenlig att det hade blivit en sån.

Annars kan du ju som sagt köpa en Scarver eller som min signatur (samma hoj i princip, men GS:en är lite mer offroadorienterad, och ser dessutom inte ut som ett missfoster), runt 30k får du typ en sån jag har som har gått nånstans 2-5000 mil beroende på utrustning och hur girig säljaren är. Soppa ungefär 0,45-0,5 liter milen, försäkring ungefär som ovan. Scarvern har rem, så du slipper smörja och kladda, byts när den visuellt ser dålig ut (står i serviceprotokollet 4000 mil, men det är det ingen som gör), GS:en har kedja, så där får du smörja, särskilt om du ska köra på vintern är det viktigt, och då och då byta drivpaket. Här har du dock inga problem att köra långturer om du vill, ligger kanske liite högt i varv i motorvägsfart, men fullt gångbart, vill man kan man klart dreva ner ett hack bak så blir det lite bättre, men den är inget vidunder av bottenvrid, så man tappar lågfartsprestandan istället då. Jag hade tänkt göra det på min, faktiskt.
Vinterdäck till CS och GS är väl närmast att hitta ett bra däck och få dubbat, antingen med skruvdubb (dyrt) eller också med landsvägsdubb. Dexon dubbar TKC80 tex med landsvägsdubb. Har inte haft råd, men det är också nåt jag hade velat göra.

Vanlig cykel funkar ju bra om man inte ska så långt, jag brukar cykelpendla till skolan, bara 1,5 kilometer, men när Karlstad kommun bortprioriterar gångvägarna utanför centrum kan det vara en utmaning ändå. Har dubbdäck på också, finns billiga på Jula eller dyrare (återigen Schwalbe) hos cykelfirmorna.

Ja, nu har jag skrivit lite för mycket, så det får räcka så. Lycka till i valet!
Och jo, jag är också student förresten, med hoj som enda fordon, och i april planerar jag att ha den som enda pendlarfordon till en praktikplats i Skåne. Måste bara investera i lite packutrustning.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top