Student letar MC som färdmedel

En Honda cbr125r är en riktigt skottsäkermaskin som alltid startar, dricker i princip inget allt och har mycket billig försäkring :tummenupp

Steelzciao.jpg
Möter alla dina krav med råge.
125 cc Ciao. Ingen dyr försäkring då ingen äbdå vill sno en. Skulle du vilja ha tak över den så släng den över axeln och ställ i lägenheten. Ingen skulle se skillnad på en cykel och denna ändå så inga sura miner från brf!:banana

När jag studerade i Sthlm hade jag en yamaha YZF600R Thundercat som jag använde som transportmedel i ca. 5 år. Jag klarade mig fint på bara studiemedel under de åren och den startade alltid utan problem! Om man räknar bort månadskort på Buss/Tunnelbana som blir kanske runt 8 kkr för de varmare delarna av året så får du ganska mycket körande.

Finns flera Yamaha som är original-registrerade på lägre effekt av Yamaha då de togs in i Sverige (25 kW), t.ex. YZF600R och FZR600 från mitten av 90 talet och kanske även strax efter 2000. De betalar du mycket låg försäkring på och motorcykeln kan du få för 15-20 kkr (fast idag har de alla full effekt då begränsningen var ett mjukt stålbläck vid förgasaren som böjdes bort av sig själv om man tog i lite i gashandtaget, man behöver inte vara orolig för någon skenförsäkring då det inte finns något nämnt om någon strypning i papperna)

Sedan har har Bilsport MC sjukt billiga försäkringar på veteranmotorcyklar, alltså de som är 20 år eller äldre. Du kan få en sporthoj med 100+hk från 94 och endast betala 1500 kr i helförsäkring helår även om du precis tagit körkortet!

Under min studietid bytte jag bara olja och filter varje år, bytte kedja något av åren och med hjälp av kompis plus några rep kunde jag ta av fälgarna och byta däcken genom att lämna in lösa fälgar för billigast möjliga kostnad.

Jag hade några få fler meksaker jag var tvungen att fixa själv, bränslefiltret satte igen, men det var bara att ta av tanken och trycka på ett nytt. Fick också lämna in den för att byta bakre hjullagret som hade skurit, (svårt att göra själv utan verkstadstillgång) men slår man ut den kostnaden på 5000 kr på 5 år så blir det ju inte så mycket.

Jag tror du får en roligare studietid om du skaffar en lite roligare men äldre motorcykel och så lär du dig att meka max någon dag eller 2 per år. Än att skaffa en modern skoter.:tummenupp

Tog mig igenom studierna på en XT 600, körde året runt, funka bra.

Ska du ha finlir, köp nyare än -90 så får du elstart.

Svår o döda, tål stryk, och enkel att skruva utomhus.

Som många har sagt tidigare. Yamaha XT600 från 90 och frammåt är det du söker. Vill man göra det lite roligare så har du en uppsättning motardfälgar för sommaren, men nästan onödigt dyrt om du inte kommer över några till ett bra pris, och en uppsättning vanliga fälgar för vintern med bildubbade däck.

Det är en i princip skottsäker hoj och väldigt lättmeckad (det lilla man behöver skruva).

BMW Scarver, så ful att du får ha den ifred men både lite rolig och mkt pålitlig.

Hade en sådan och kan svåreligen tänka mig en bättre pendlingshoj. Tillräckligt snabb för roliga småvägar (isch..) och helt underbart jättebra vid pendling. Billig, skottsäker och j*vligt praktisk.
Fördel med ABS, handtagsvärme, 12v på styret för mobilladdning och den går ju f*n gratis på runt 0.3-0.4l/mil. remdrift ger underhållsfria mil med byte var 4000:e mil.
Enda nackdelen är att den är lite trött, men gott om vrid i 650cc stånkan

Funderade på en funduro eller Dominator också, speciellt om du skulle vinterpendla.. På med några vinterdäck å bara åka.

BMW C1 :yoparty

EDIT: En bieffekt är att du kommer få apmycket brudar, för de tycker den är gullig.

Scooter alla dar i veckan skulle jag säga.
Hade en Yamaha 125cc scooter för några år sedan som användes till jobbet, mataffären, sommarstugan mm. Matkassar och annat får plats i toppboxen och man hade skitroligt när man körde och skrapade centralstödet i backen så gnistorna flög(en bit titanplåt gav fin färg på gnistorna). Sålde den för att köpa en offroad som skulle användas på samma sätt + grusvägsåka.
Offroadaren använde jag väl 2-3ggr till jobbet och noll ggr till mataffären under året jag hade den trots elstart och toppbox. Blev lite grusvägsturer och några turer till stugan. Sålde den förra våren och hör och häpna: I dagarna köpte jag tillbaka yamaha-scootern för en spottstyver och skall nu fixas till inför våren.

Sjukt tacksam för alla svar och idéer. Quad är något jag absolut funderat på men problemet ligger lite i parkeringsplats. Vet inte huruvida jag kan parkera den inne på skolans område eller om man måste fixa p-plats =)

Återigen, sjukt tacksam. Ska kika över alla idéer inom det närmsta!

/Chris

Har ni en mc-parkering så borde du få parkera den där. Sen är det jävligt smidigt med quad på vintern. Det är skönt att ha 4 hjul då. Och du kan ju köpa dubbdäck om du vill men jag körde utan och det funkade bra när jag bodde i Östersund. Jag tog quaden ut i skoterspåren på vintern, och det var jävligt grymt kan jag säga. Och så var den jävligt mycket mer bekväm än Crf:en och liknande som jag har haft.

Har ni en mc-parkering så borde du få parkera den där. Sen är det jävligt smidigt med quad på vintern. Det är skönt att ha 4 hjul då. Och du kan ju köpa dubbdäck om du vill men jag körde utan och det funkade bra när jag bodde i Östersund. Jag tog quaden ut i skoterspåren på vintern, och det var jävligt grymt kan jag säga. Och så var den jävligt mycket mer bekväm än Crf:en och liknande som jag har haft.

Går alldeles utmärkt och köra båge på vintern men man får inte fega för mycket...alltid iaf.
Gasa:tummenupp

Man har ju gyrokrafter från hjul som hjälper en(stabilisering - sök på gyro på nätet/youtube) - fick ta mig fan ta nytta av på en ishal högdhöjdsbro nu med odubbat däck och blåst:3freak.
Jag har ju kört vinter väldigt länge - 23 år på mc
Det var så jävligt så man klämde en bibel mellan skinkorna o tände ett ljus i toppboxen - men jag tog lite fart
och satsa allt på det:hihi

Funka fint om man tog sats och blåste me fart men aldrig att det skulle gått och susa över i moppefart

:4skrika - känns lite magiskt och lita på bärkraften av gyroeffekten, hjul med nära noll grepp(is under) - haha känns som att sväva lite - man arbetar med balansen.

Dubba för fan annars så är det lite lugnare:fakta

Varför skulle man välja en quad/atv framför bil på vintern? Speciellt när det gäller pendling. Är ungefär lika vettigt som att åka med cabben nere.

Jag förstår varför man har det på landet och ute i skogen men på vanliga vägar är dom bara till för folk som är för kassa för att ta mc kort.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back