Insuget är det första man ska göra något åt. Det sitter en snorkel på, som kan monteras bort helt (överdelen). Tar man bort den undre delen, så finns inget som håller kvar luftfiltret. Problemet är att man behöver bestycka om förgasarna ganska rejält om man tar bort snorkeln (den går ap-tunnt annars). Både huvudmunstycke, nålmunstycke och lågfart (pilot-jet). Bänkkörning med lambdasond krävs för att få det riktigt bra.
På min maskin ökade jag effekten med ca 10% genom att ta bort skumgummit i insuget (men lät snorkeln vara kvar pga att jag saknade rätt förgasarmunstycken), monterade ett K&N-filter, ett Leo Vinci-slipon, samt bestyckade om förgasarna med nålar och huvudmunstycken från Dynojet.
Jag tror inte det sitter något i förgasargummina (mellan förgasare och cylinder). Det är ju annars ett populärt ställe att peta in strypbrickor eller lämna en smalare öppning.
Flatslideförgasare vore inte heller helt fel, för att få den lite rappare i gas-responsen.