Strypning Xr600

Här ser ni hur insuget ser ut
 

Bifogat

  • g.jpg
    g.jpg
    44.4 KB · Visningar: 136
  • h.jpg
    h.jpg
    57.6 KB · Visningar: 89
  • i.jpg
    i.jpg
    33.4 KB · Visningar: 105
1) tror inte du kan räkna fram hur stora hålen ska vara, blir nog att prova.
2) xr600 väger ca 145 kg, Honda ljuger duktigt.
3) min gav 37 hk på bakhjulet, och ändå med lite öppnare dämpare.

==> väg (bara åka ner till bilprovningen) och bänka den. Du kanske inte behöver göra nåt åt den. Om du har (o)tur.
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) tror inte du kan räkna fram hur stora hålen ska vara, blir nog att prova.
2) xr600 väger ca 145 kg, Honda ljuger duktigt.
3) min gav 37 hk på bakhjulet, och ändå med lite öppnare dämpare.

==> väg (bara åka ner till bilprovningen) och bänka den. Du kanske inte behöver göra nåt åt den. Om du har (o)tur.
/u


bara 37 :va faen o jag tyckte min gick så dj*vulskt bra :rolleyes: lä ju knappast ha nå mer :(
 
Ok, nu sitter brickorna i. Efter att få fel saker av lelles två ggr så sitter jag nu med två 120 munstycken och 4st mikuni munstycken som inte passar. Jag plockade ihop hojjen ändå och satt i mina 120 och trodde den skulle få på tok för fet blandning. Det som satt i från början var 122 och redan då fick den för mycket :confused:. Så jag kickade till och till min stora förvåning så gick den igång på första kicken och motorn gick hur fint som helst. Mindre vibrationer än förut och lättstartad både varm som kall. Det jag också blev förvånad över var att den gick jäkligt bra. Hade inga problem att få upp den på bakhjulet på 3an och den varvade ur utan problem. Har nu plockat bort stiftet och visst får den lite för mycket men nu börjar man se att den bruna färgen komma fram. Så imorrn så ska ja ringa till lelles och fixa rätt munstycken, sen försöka hitta på någon som kan bänka hojjen!

Sen så har jag ett litet problem med elen. Har fixat en lite hårigare lampa, istället för original som var totalt urkass. Satt i en h4 i denna och det lyser bra på halvljus men hel så orkar den inte driva, ljuset blir sunkigt gult. Har fått uppgifter på att xr:en generator ligger på 150 watt men detta kanske inte stämmer? Det kommer två kablar från generatorn en röd och en blå vad är dessa, det hänger en lös brun kabel vad gör den? Kablarna som går från voltregulatorn är det lik eller växelström?

:banana
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    62.8 KB · Visningar: 138
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    45.2 KB · Visningar: 101
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    77.7 KB · Visningar: 126
Last edited:
Bomanrd skrev:
Det kommer två kablar från generatorn en röd och en blå vad är dessa, det hänger en lös brun kabel vad gör den?

:banana

Jag hade också 3 kablar, menar du inte att den ena är till halvljus, andra till helljus och den bruna i detta fallet är till parkeringsljus? För jag hade inget parkeringsljus så den hängde fritt.
 
Felet är att någon har pillat på elen förut, så jag har dragit om en hel del och kopplat in alla kontroller själv :) Vet att jag har tre sladdar framme vid lampan en grön med ström, en vit med jord och en svart-gul till dödarn. Trodde att någon av blå eller röd gav ström till cdi medans den andra matade elsystemet. Vågar man rycka ur och starta för att kolla detta utan att försöra någon viktig del? Om det är som du säger så är mitt system felkopplat. :rolleyes: Den bruna tror jag kommer framifrån cdi boxen.
 
Bomanrd skrev:
Om det är som du säger så är mitt system felkopplat. :rolleyes: Den bruna tror jag kommer framifrån cdi boxen.

Man kan aldrig lita på färgerna då alla kopplar om hej vilt. Min var helt fucked också när jag köpte den, fick byta alla kablar. Om du inte är rätt säker på vad du gör så ta med dig en polare. Faktiskt.. Iom att ingen av dina färger är org. så kan man ju inte följa någon som sa : koppla brun där o grön där :)

Lycka till hoppas det löser sig! Det gjorde det för mig, man får ta det försiktigt bara så man har någorlunda koll på vad man drar.
 
Ok, farsan är elektriker så jag kan iofs höra med han.

Ska gå och gräva lite till i dimman, nu funkar allt nästan bra och ett relä mellan heljuset och den blåa eller röda kabeln så kanske det kan funka :banana
 
I orginal ger den inga 150 W, långt därifrån, 80 W säger manualen. Fast den kan ju vara ombyggd.
Många tar bort likriktaren och kör allt på växelspänning. Ev. måste man byta blinkrelä då. Om man nu har blinkers.

Du ska vara glad om den pallar 55 W lampa utan problem. Däremot ska den klara hel lika bra som halv,
annars är det nåt fel på ledning el. kontakter. Men knappast hel+halv samtidigt.
Men i princip är det bara att prova, koppla in nån lampa till och mät spänningen.
/u
 
Last edited:
Då måste jag ha kopplat in h4 lampan fel eftersom båda glödtrådarna glöder i lampan när hel-lyset är på. Men hur ska jag då koppla h4an? Är det inte den i mitten som är jord och sen så matar jag ström på kontakterna på sidan beroende på om jag vill ha hel eller halv?

Var bara tvungen att pilla upp generatorkåpan och kolla vart sladdarna gick, men då pissade det ut olja på golvet. Är det motoroljan som runnit ut? Varför ligger svänghjulet i motorolja? Så nu måste jag ha en ny packning också. :mad:

Nu när jag ändå är igång och kletar hur byter jag motorolja? Antar att det finns ett oljefilter som ska bytas eller? Är det dyrt? Vad för olja?

Fan det ska vara tvåtakt iallafall när man mekar!
 
Det stiftet i mitten på en H4 är inte jord, det är ett av dom i sidan.
Minns dock inte vilket stift.
Ta en summer och kolla, eller mät på bil eller annan hoj om det finns i din närhet.
Eller så sitter ngn inne med denna infon i huvudet. :)
//Tobbe
 
Japp, det var stiftet till höger så nu tror jag det funkar. Detta förklarar varför min "instrumentpanel" med lysdioder inte ville som jag, den lös hela tiden. Hade också kopplat ihop blinkersen med bromsljuset så nu vet jag varför den såg ut som en karusell när man blinkade höger. :)

Hade ingen blå lysdiod, så jag satt dit en grön som helljusindikator går detta igenom besiktningen? Måste jag ha indikator för blinkers?

Har ett elschema som förövrigt inte stämmer alls. Men på detta kan jag se att det finns en lampa som ska lysa när man övervarvar. Finns denna funktion på min -86:a, isåfall vilken färg på sladd? Den bruna kanske? :D

Är det svårt att byta olja? Förra ägaren pratade om att man ska vara jäkligt försiktig så man inte förstör kammen. Så hur gör jag bara fylla på uppe vid locket eller?
 
Bomanrd skrev:
Japp, det var stiftet till höger så nu tror jag det funkar. Detta förklarar varför min "instrumentpanel" med lysdioder inte ville som jag, den lös hela tiden. Hade också kopplat ihop blinkersen med bromsljuset så nu vet jag varför den såg ut som en karusell när man blinkade höger. :)

Hade ingen blå lysdiod, så jag satt dit en grön som helljusindikator går detta igenom besiktningen? Måste jag ha indikator för blinkers?

Har ett elschema som förövrigt inte stämmer alls. Men på detta kan jag se att det finns en lampa som ska lysa när man övervarvar. Finns denna funktion på min -86:a, isåfall vilken färg på sladd? Den bruna kanske? :D

Är det svårt att byta olja? Förra ägaren pratade om att man ska vara jäkligt försiktig så man inte förstör kammen. Så hur gör jag bara fylla på uppe vid locket eller?

minus från blinkers ska väl å ihop med blinkersens minus iaf.
grön heljusindikator kan dom bli sne på..
jag hade ingen blinkersindikator o dom sa inget..bero nog lite på bes gubben
men man kan ju alltid säga att blinkersana sitter så nära nyllet så man ser dom diekt när man blinkar

Bomanrd skrev:
Då måste jag ha kopplat in h4 lampan fel eftersom båda glödtrådarna glöder i lampan när hel-lyset är på. Men hur ska jag då koppla h4an? Är det inte den i mitten som är jord och sen så matar jag ström på kontakterna på sidan beroende på om jag vill ha hel eller halv?

Var bara tvungen att pilla upp generatorkåpan och kolla vart sladdarna gick, men då pissade det ut olja på golvet. Är det motoroljan som runnit ut? Varför ligger svänghjulet i motorolja? Så nu måste jag ha en ny packning också. :mad:



Nu när jag ändå är igång och kletar hur byter jag motorolja? Antar att det finns ett oljefilter som ska bytas eller? Är det dyrt? Vad för olja?

Fan det ska vara tvåtakt iallafall när man mekar!

motorolja ska de tömma på 2 ställen..en under vänstra fotpinnen..aså på sidan inte under.
den andra längst fram på ramen strax under cyllen...mot hjulet till.
filtret e skitbilligt o de sitter ju på höger motor sida.
olja..tja jag kör min på castrol gps o den funka kanon med det :tummenupp :)
 
Last edited:
Jag är 99% säker på att en helljusindikering ska vara blå för att vara godkänd av SBP.
Rätt lustiga fenomen man kan få om man blandar plus och minus lite random på det viset :D
//Tobbe
 
Skaffa verkstadshandbok till den. Du kommer behöva den igen.
Orginal dyr o bra, Clymer handlar om flera XR-modeller.
/u
 
Tänkte skriva en liten uppdatering:

Efter att ha väntat ett tag på att få rätt munstycken så har jag nu storlek 115 och 110, och jag har kommit fram till att det ska vara någonting därimellan :huvet. Men hur blir det om jag sätter ett 110 i ena fuggen och 115 i andra? Den startar och går bra men kan något ta skada?

Sen så var det elsystemet som är åt helvete. Jag har fått någon blandning av lik och växellström fram till lamporna. Denna ström går inte att mäta men lamporna funkar ändå. :gnissla

Farsan har mätt upp vad som kom från generatorn och då var det en sladd med ca 9v och en med ca 41v. Vad är dessa till för? Är den låga strömmen för cdi och den höga till lampor? Har ett elshema i en handbok som jag laddat hem men på den går det tre sladdar ut, så det stämmer ju inte. Kan någon som har en xr600 ca-86 kolla hur många sladdar som det kommer ut från generatorkåpan?

Sen så tycker jag att motorn rycker mycket. Kör jag på låga varv och lägger i en tung växel så låter det som att kejan piskar på någe vis, antar att detta har att göra med att det inte sitter någon ryckutjämnare? På högre varv så spinner den på fint. Hur beter sig era xr600 när ni lägger i en (för) tung växel och gasar på?

Jaja, har iallafall bytt olja det blev biltemas 5w-40 och den har inte skurit än :banana
 
Min husqvarna rycker också när man har i för hög växel samma på hondan och på min gammla moppe. Antar att det ska vara så.
 
Ok, vet att det är ungefär lika på farsans (Klr 600) men jag tycker det är värre på min. Kan ju slänga på mig hjälmkameran så får ni höra.

Ingen som vet, något om generatorn?
 
ulf_lundin skrev:
Skaffa verkstadshandbok till den. Du kommer behöva den igen.
Innehåller även kopplingsschema......
Bomanrd skrev:
Sen så tycker jag att motorn rycker mycket. Kör jag på låga varv och lägger i en tung växel så låter det som att kejan piskar på någe vis, antar att detta har att göra med att det inte sitter någon ryckutjämnare?
En stånka verkar rycka mycket mer om det finns glapp nånstans; svinglager, dämparlänkage, hjullager,
styrlager (!), ryckutjämnare (inte på just xr600), motorfästena. Känn igenom hojen ordentligt.
/u
 
Last edited:
Bomanrd skrev:
Sen så tycker jag att motorn rycker mycket. Kör jag på låga varv och lägger i en tung växel så låter det som att kejan piskar på någe vis, antar att detta har att göra med att det inte sitter någon ryckutjämnare? På högre varv så spinner den på fint. Hur beter sig era xr600 när ni lägger i en (för) tung växel och gasar på?

Jaja, har iallafall bytt olja det blev biltemas 5w-40 och den har inte skurit än :banana

Ingen ryckutjämnare i kombination med att dom är encylindriga.

Kolvslagen känns specielt under hög belastning då den får kämpa lite,om du kör den på asfalt så är det elakt för lådan med alla sådan slag,dock är XR lådan gjord av pansarplåt (dvs skottsäker) har jag förstått.

Sen kan man dessutom räkna kolvslagen på dom svarta märkena som blir på asfalten.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top