Strypning på Cagiva Stalker

Steffo K

3 hojar på 35 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har fått besök av en Cagiva Stalker av äldre modell (mitten-slutet nittiotal skulle jag tro). Den har knappt körts på 15 år och bara stått utomhus under tak.

Så jag började med en ordentlig tvätt och isärtagning samt besiktning av det vanliga (gnista check, i med ny soppa i den tomma tanken check, tvåtaktsolja check, gjort rent luftfiltret och oljat detta check, meckat isär Weberförgasaren och gjort rent samt kollat att soppa flödar som det ska check). Efter visst nötande med kick och startgas hoppade den igång och den obligatoriska provturen bjöd på en överraskande vara acceleration. Så nu till frågorna som jag hoppas att några yngre forna mopedister kan svara på.

Var sitter/satt strypningarna på en sådan maskin och hur ser de ut?
Det enda som jag kunde se som misstänkt strypning var en slags bricka som satt i reedkorgen. Förgasaren ser onpluggad ut. Insugsplattan är fet, så där sitter det inget. Avgasröret (kröken) har någon lustig blindtarm som måste vara där för att sabba effekten, men trots det så kändes den alltså riktigt rapp och kom upp i toppfarten 45-50 i ett nafs. Men där tar det tvärstopp för att det helt enkelt varvar satan. Skulle tro att det finns något sätt att ändra utväxlingen så att den går bra
mycket snabbare. Någon som vet hur?

Jag har googlat en del i garaget, men det är så låg nivå på mycket av det jag hittade så jag hoppas få bättre svar här :).

Hej!
Det är alltid en viss känsla att få igång nåt som stått länge. Mc, Moppe, bil, ja allt med motor :)
Det brukar sitta en ring mellan skivorna på den främre variatorn (den som sitter på veven) som gör att inte skivorna går ihop helt. Den begränsar då utväxlingen och gör som du säger att den kommer upp i en viss hastighet sen bara varvar den. Bort m ringen så fortsätter den "växla upp".
Det som kan hända är att vikterna i variatorn är anpassade efter lägre utväxling så den vill "växla upp" för fort med lite segt acc som resultat. Då får man byta till lättare vikter för att få rätt utväxling vid rätt varv.

Japp som SKOMAKARN skrev av med Variatorkåpan, lossa muttern på vevaxeln sitter en ring emellan av med den så toppar den 20km/h mer~, den gör att remmen börjar slira vid ett visst varvtal.
http://www.youtube.com/watch?v=GK0RisTjKc4 fanns tydligen video på youtube.

OK, tack! Men borde det inte finnas effektbegränsningar också?
Vilka
Är dessa i så fall?

Jag hade förväntat mig en plugg av något slag i insuget, men hittade inte något som omedelbart kändes malplacerat. Är det blindtarmen på kröken som är "pluggen"? I så fall tycker jag att det är skumt att den är godkänd i Sverige. Det måste vara typ 3-4 hästar lätt i den original.

Det är olika från moped till moped, vet att det finns dem som har CDI boxen strypt, man fick borra igenom det.
Sen finns ju blindtarmen, variatorring, plugg i mynningen på röret(brukar vara).
Jo jag vet dem har säkert 3-4hk orginal, vet inte vad lagen säger men det är ju under det.

Bytta rubriken på tråden till bättre än "sportmoppefråga". Ansträng er gärna och formulera korrekta rubriker så folk enklare att veta vad tråden handlar om. Tack

Det lilla extra röret du beskriver på avgasröret är en form av strypning. (kallas blindtarm) Det gör så avgaserna åker in i röret sen tillbaka samma väg, och stoppar de andra avgaserna vilket innebär effektförlust.

Finns troligen en v-ring också, eller en plugg i kröken någonstans i mitten av avgasröret, det är väl dom alternativen som finns på dessa mopeder.

Tack Dubstep!
Nu är det ju tanken att moppen ska vara
laglig, men man vill ju ändå veta vad man har att göra med liksom ;)

Fast känner jag mig själv rätt så blir det nog en ny pipa. Den gamla var ju lite rostig... Å V-ringen kan ju inte vara bra för motorn. Den varvar ju ur med för lite motstånd. Man måste ju sköta grejorna på bästa sätt...

Pysslade lite med besten igår och passade då på att leta upp och ta bort dessa V-ringar (som i mitt fall var två stycken). Plötsligt toppade moppen 75-80 mätarfart på plan väg. Mycket imponerande tycker jag :).

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing