Steffo K
3 hojar på 35 år. Byter inte gärna.
Jag har fått besök av en Cagiva Stalker av äldre modell (mitten-slutet nittiotal skulle jag tro). Den har knappt körts på 15 år och bara stått utomhus under tak.
Så jag började med en ordentlig tvätt och isärtagning samt besiktning av det vanliga (gnista check, i med ny soppa i den tomma tanken check, tvåtaktsolja check, gjort rent luftfiltret och oljat detta check, meckat isär Weberförgasaren och gjort rent samt kollat att soppa flödar som det ska check). Efter visst nötande med kick och startgas hoppade den igång och den obligatoriska provturen bjöd på en överraskande vara acceleration. Så nu till frågorna som jag hoppas att några yngre forna mopedister kan svara på.
Var sitter/satt strypningarna på en sådan maskin och hur ser de ut?
Det enda som jag kunde se som misstänkt strypning var en slags bricka som satt i reedkorgen. Förgasaren ser onpluggad ut. Insugsplattan är fet, så där sitter det inget. Avgasröret (kröken) har någon lustig blindtarm som måste vara där för att sabba effekten, men trots det så kändes den alltså riktigt rapp och kom upp i toppfarten 45-50 i ett nafs. Men där tar det tvärstopp för att det helt enkelt varvar satan. Skulle tro att det finns något sätt att ändra utväxlingen så att den går bra
mycket snabbare. Någon som vet hur?
Jag har googlat en del i garaget, men det är så låg nivå på mycket av det jag hittade så jag hoppas få bättre svar här
.
Så jag började med en ordentlig tvätt och isärtagning samt besiktning av det vanliga (gnista check, i med ny soppa i den tomma tanken check, tvåtaktsolja check, gjort rent luftfiltret och oljat detta check, meckat isär Weberförgasaren och gjort rent samt kollat att soppa flödar som det ska check). Efter visst nötande med kick och startgas hoppade den igång och den obligatoriska provturen bjöd på en överraskande vara acceleration. Så nu till frågorna som jag hoppas att några yngre forna mopedister kan svara på.
Var sitter/satt strypningarna på en sådan maskin och hur ser de ut?
Det enda som jag kunde se som misstänkt strypning var en slags bricka som satt i reedkorgen. Förgasaren ser onpluggad ut. Insugsplattan är fet, så där sitter det inget. Avgasröret (kröken) har någon lustig blindtarm som måste vara där för att sabba effekten, men trots det så kändes den alltså riktigt rapp och kom upp i toppfarten 45-50 i ett nafs. Men där tar det tvärstopp för att det helt enkelt varvar satan. Skulle tro att det finns något sätt att ändra utväxlingen så att den går bra
mycket snabbare. Någon som vet hur?
Jag har googlat en del i garaget, men det är så låg nivå på mycket av det jag hittade så jag hoppas få bättre svar här
