Strypa ner Ducati 900 ss

swedcooper

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2017
Ort
lomma
Hoj
Ducati hypermotard 796 -10
Halli hallå!
Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av att strypa ner en Ducce 900ss till 35kw. Jag har letat runt men hittar ingen information om det! Tack på förhand!:tungan
 
Har den över 70kw i ursprungseffekt så går den inte att strypa alls. Men om den inte har det så kan du kolla med mc-kompaniet dom har strypningar till dom flesta hojar.
 
Jag gissar att för de Ducati som är aktuella för strypning (dvs de Ducati som har en originaleffekt på högst 70kW, Ducati 900SS har 80hp = ca60kW så kan det räcka med en strypbricka mellan förgasare och insug
(för det är väl förgasare på 900SS?) och när jag googlade på
reduce ducati to 35kW
så kom det upp diverse länkar, tex
https://amsducati.com/ducati-kit-plate-reduced-output-35kw
Googla på
Drossel / Leistungsreduzierung für Ducati 900 auf 35 kw
gav tex
https://shop.motofreakz.de/Drosseln...-Ducati-900-Monster-i-e-auf-35-kw::20471.html
och mycket mera. Du får snoka runt på de tyska sidorna.
Och gäller det bara att köra tills du tar A-kort så duger 25kW långt.
Topphastigheten lär ligga mellan 160 och 170km/h. Med 25kW.
Dvs fullt tillräckligt för att bli av med körkortet och vurpa riktigt illa.
Ta det lugnt.
Även om du gillar Ducati så finns det enklare hojar att börja med
tex ER6 eller ER5. Och billigare göra de 1a vurporna med.
 
MC kompaniet har dessvärre inte något till någon ducati ss modell.. Den har ca 60kw!
 
Tack för svaret! Har också tittat runt lite på tyska sidor! Frågan är hur bra den egentligen kommer gå om man stryper ner till 25kw? Jag har tittat lite på att importera en från tyskland eftersom priset är så pass mycket lägre där!

Dessvärre så har jag blivit uppfostrad till att inte gilla japanska hojjar :tungan Såg också att den strypningen på andra länken var till en monster 900 ie, antar att det är samma strypning om båda har förgasare?
 
Tack för svaret! Har också tittat runt lite på tyska sidor! Frågan är hur bra den egentligen kommer gå om man stryper ner till 25kw? Jag har tittat lite på att importera en från tyskland eftersom priset är så pass mycket lägre där!

Dessvärre så har jag blivit uppfostrad till att inte gilla japanska hojjar :tungan Såg också att den strypningen på andra länken var till en monster 900 ie, antar att det är samma strypning om båda har förgasare?

Rätta mig om jag har fel men ganska säker på att 900ie har insprutning.
 
Rätta mig om jag har fel men ganska säker på att 900ie har insprutning.

900SS tom -97 förgasare
900SSie -98 och uppåt, insprut

Tack för svaret! Har också tittat runt lite på tyska sidor! Frågan är hur bra den egentligen kommer gå om man stryper ner till 25kw? Jag har tittat lite på att importera en från tyskland eftersom priset är så pass mycket lägre där!

Dessvärre så har jag blivit uppfostrad till att inte gilla japanska hojjar :tungan Såg också att den strypningen på andra länken var till en monster 900 ie, antar att det är samma strypning om båda har förgasare?

Heter modellen något med 'ie' (SSie, 900ie, etc) är det insprutning, inte förgasare.
 
Last edited:
Tack för svaret! Har också tittat runt lite på tyska sidor! Frågan är hur bra den egentligen kommer gå om man stryper ner till 25kw? Jag har tittat lite på att importera en från tyskland eftersom priset är så pass mycket lägre där!

Dessvärre så har jag blivit uppfostrad till att inte gilla japanska hojjar :tungan Såg också att den strypningen på andra länken var till en monster 900 ie, antar att det är samma strypning om båda har förgasare?

Är det strypning med throttlestop så ska inte hojens gång påverkas så mycket, du kan bara inte gasa fullt.
 
Finns flera 900SS som såldes med 35kW i ursprungseffekt, finns även 750SS som såldes som 24kW ursprungseffekt.
 
Om inte jag har fel, står det inte att man får max strypa 50% av ursprungs effekten? dvs om den har 60kw får man inte strypa under 30kw. sedan om någon bryr sig vet jag inte, men det är väl så det står svart på vitt på transport styrelsens hemsida?

eller står det kanske att den får strypas till 35kw men dock inte mer än 50%? blev lite osäker ju...
 
Last edited:
Du funderar på att importera en Duccé från Tyskland eftersom priset är så mycket lägre. Tyder på att kostnaden spelar roll.
De stora kostnaderna är normalt försäkring och service. Är du inte van mekare genom t.ex mekat med äldre bilar så skulle jag rekommendera en vanligare hoj, tex Suzuki Sv650s eller Kawasaki Er5 eller Er6. Hojar där det är lätt hitta serviceverkstäder till.
 
Tack för svaret! Har också tittat runt lite på tyska sidor! Frågan är hur bra den egentligen kommer gå om man stryper ner till 25kw? Jag har tittat lite på att importera en från tyskland eftersom priset är så pass mycket lägre där!

Dessvärre så har jag blivit uppfostrad till att inte gilla japanska hojjar :tungan Såg också att den strypningen på andra länken var till en monster 900 ie, antar att det är samma strypning om båda har förgasare?
Italienska hojar är väl inte alltid guds gåva? Tänk utanför lådan:)
 
Klart du ska ha en ducce!. Jag har haft två 900 SSie som var reggade med 35 kw. Innan 1998 funkade det. Hitta en sån. Inte svårare att meka med än andra. Intresse och lite kärlek räcker långt. Jag byter inte kamremmar eller shimsar ventiler själv, vilket jag inte tror gemene Suzuki ägare gör heller (Ja de kanske inte behöver pilla på motorn överhuvudtaget de första 5000 milen, men så har de inte lika kul heller ;-). :):)

P
 
Klart du ska ha en ducce!. Jag har haft två 900 SSie som var reggade med 35 kw. Innan 1998 funkade det. Hitta en sån. Inte svårare att meka med än andra. Intresse och lite kärlek räcker långt. Jag byter inte kamremmar eller shimsar ventiler själv, vilket jag inte tror gemene Suzuki ägare gör heller (Ja de kanske inte behöver pilla på motorn överhuvudtaget de första 5000 milen, men så har de inte lika kul heller ;-). :):)

P

det är ju just det, ventilerna, kamremsbyte är ju inga större bekymmer, bara lite lätt nervöst när man gjort det första gången. Men bara att komma åt å mäta spelet på ventilerna är ju asbökigt och om spelet är för litet så är väl praxis att man slipar ner existerande shim. Vilket är, enligt mig, omständigt deluxe. Cch det är ju det som kostar vid inlämning.

Utöver det så är ju Ducati som vilken annan sporthoj som helst, i mek-väg dvs.

mitt första kamremsbyte på min 900ssie gick ju smärtfritt (bortkastat nu, men ändå), och ventilspelet behövde inte justeras. men när det är dags, så kommer jag nog fan ta mig tiden skruva ur motorn och lämna in bara motorn på service.
 
Inget japanskt här inte... Service är inget problem då fassan kan det mesta om duccar. Jag överväger dock om man ska inportera från tyskland med tanke på utbudet och priset. Jag tittar dock endast på de som är gjorda mellan 1989-1997.. Mest intressant år 1989-1990 men de är förmodligen för dyra( Inga ute på mobile).

Är de också reggade på 35kw i tyskland? Eller endast i sverige? Och när man importerar går de på vilken effekt de har i deras registreringsbevis i tyskland då?

mvh
 
Du funderar på att importera en Duccé från Tyskland eftersom priset är så mycket lägre. Tyder på att kostnaden spelar roll.
De stora kostnaderna är normalt försäkring och service. Är du inte van mekare genom t.ex mekat med äldre bilar så skulle jag rekommendera en vanligare hoj, tex Suzuki Sv650s eller Kawasaki Er5 eller Er6. Hojar där det är lätt hitta serviceverkstäder till.

Beganade 900ss brukar inte vara billigare i Tyskland, men det är möjligt att det skett en förändring!
 
Inget japanskt här inte... Service är inget problem då fassan kan det mesta om duccar. Jag överväger dock om man ska inportera från tyskland med tanke på utbudet och priset. Jag tittar dock endast på de som är gjorda mellan 1989-1997.. Mest intressant år 1989-1990 men de är förmodligen för dyra( Inga ute på mobile).

Är de också reggade på 35kw i tyskland? Eller endast i sverige? Och när man importerar går de på vilken effekt de har i deras registreringsbevis i tyskland då?

mvh

Då med egen van Duccemekaniker blir det en annan sits.
Den första MC jag fick köra var en Ducati 125. :) Kul och länge sedan.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top