Strypa en Yamaha R6

SweMatte2006

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha
Shuee alla mcfantaster, Tänkte att min första tråd får bli på denna avdelningen:) Jag är väldigt sugen på en Yamaha R6 03-05 och det är tänkt att den ska vara strypt till 25kw eftersom att jag ska ta mckort för mellanhoj nästan år. Har sökt i forumet om detta men hittar inga direkta svar till mina frågor så nu kommer dom:

Hur kommer hojen bli när man stryper ner den? naturligtvis så blir det ju en jäkla skillnad jämfört med original men kommer den gå och ha bra vridmoment samt duglig toppfart för att vara på 25kw? Vill ju helst inte köra någon säck potatis:D

Går det att strypa den till 25kw med bara brickor eller måste man också använda ett slags "stopp" vid gashandtaget för att det ska bli rätt effekt? Dels hur många rpm ligger den på vid fullvarv?

Blir det någon skillnad när man stryper ner en R6 med förgasare än med en som kör med insprutning?

Snackade också med en kille från Schweiz som kör strypt med en 00:a och han sa att det är näst intill omöjligt att få upp den på bakan, även på första växeln... tänkte nu kolla med er om detta stämmer?:va Om detta nu stämmer, verkar ju inte vridmomentet vara särskilt bra:huvet

Skulle särskilt gärna också vilja höra er åsikt ni som redan har kört med en strypt R6 och hur eran gick:)

Ha det bäst!

/Matte

Att man har stopp i gasen är väl för att den inte ska få för mycket soppa i förhållande till luft, eller? Sen kommer det väl inte vara så mycket vrid jämfört med andra hojjar då som vi alla vet att r6an är väldigt högvarvig. Det finns klart bättre hojjar om du ska köra 25kw hela tiden ut. (Tror jag^^)

Att man har stopp i gasen är väl för att den inte ska få för mycket soppa i förhållande till luft, eller? Sen kommer det väl inte vara så mycket vrid jämfört med andra hojjar då som vi alla vet att r6an är väldigt högvarvig. Det finns klart bättre hojjar om du ska köra 25kw hela tiden ut. (Tror jag^^)

Okey, jag har faktist inte en susning om det där med strypning men det kanske är så som du säger, att den inte ska få mycket soppa, dock vill man ju kunna varva hojen eftersom att det är en sporthoj. Det är väl mellan 10-13 000 varv all kraft kommer? ungefär som ketchupeffekten:P kanske inte på strypta dock? eller så är det nåt jag bara har fått för mig. Men jag är ju här för att få en så bra anledning och lösning som möjligt till att köra en Yamaha R6:D

Ett annat alternativ är ju att köpa en kawasaki Ninja 250R men jag är ju mer intresserad och förtjust i R6:an:D

Okey, jag har faktist inte en susning om det där med strypning men det kanske är så som du säger, att den inte ska få mycket soppa, dock vill man ju kunna varva hojen eftersom att det är en sporthoj. Det är väl mellan 10-13 000 varv all kraft kommer? ungefär som ketchupeffekten:P kanske inte på strypta dock? eller så är det nåt jag bara har fått för mig. Men jag är ju här för att få en så bra anledning och lösning som möjligt till att köra en Yamaha R6:D

Ett annat alternativ är ju att köpa en kawasaki Ninja 250R men jag är ju mer intresserad och förtjust i R6:an:D

Dom stryper ju hästarna så du kommer inte kunna varva upp den lika våldsamt som orginal och topfarten är nog inte mer än 180-190 då 32 hästar inte är så mycket att skryta med och färden till 190 är LÅÅÅÅÅNG. Tänk på att förhållandet ska va 0,16kw/kg så din FETA R6a är lika trög som vilken 25kw som helst, ser ju lite löjligt ut när du kommer med en R6a och blir omkörd av min UPS kära, Jag säger som killen innan, finns nog annan MC du kan ha mycket mer lära utav än en strypt R6a :tummenupp

Sen är det inte alla försäkringsbolag som försäkrar R6an på 25kw utan tar förgivet på ursprungseffekten = FÖR DYRT för den fjutiga kraften du får!

Jag kör just nu en R6 03 med 25 kw men den är för jävla tråkig,, tycker jag. visst rör det på sig men de var ju så man grät efter man hadde satt i strypsatsen å provkörde,, ska bara klara uppkörningen sen åker strypsatsen bort,,

Strypsatsen består av fyra st brickor i insuget å ett trothelstopp, Blir typ ingen gas kvar alls:huvet

Jag kör just nu en R6 03 med 25 kw men den är för jävla tråkig,, tycker jag. visst rör det på sig men de var ju så man grät efter man hadde satt i strypsatsen å provkörde,, ska bara klara uppkörningen sen åker strypsatsen bort,,

Strypsatsen består av fyra st brickor i insuget å ett trothelstopp, Blir typ ingen gas kvar alls:huvet

I rest my case!

Köp en annan billigare hoj sålänge du har Mellanklass kortet och spara pengarna till en VÄRSTING när du haft Mellanklass i 2 år och det övergår till Obegränsat! ;) Kolla på mig... Funka ju kanon, Har en 675 som skulle piska din R6a även om du körde ostrypt ;):Bugar:yoparty:fyllisar:tummenupp:D:tuttar

du har hellt rätt,, ska faktiskt sälja den nångång efter jag klarat uppkörningen men det beror på andra saker än att dom är tråkiga att köra. Typ att jag bor 76 mil irfån hojen,, har andra saker som tar tid så just nu står den bara å kostar en jävla massa i försäkringar hittills i år har jag kör ca 10 mil:gnissla ålär max hinna med 50 till innan sesongen är slut tyvärr menså är det var sak har sin tid

Finns betydligt bättre hojar att strypa än en R6:a. Dessutom; hur kul är det att prutta omkring på en R6:a som knappt går som en ER5:a? Skitball vid korvmojen, ifrånkörd av de flesta därifrån.

Jag kör en strypt cbr600fs, den gör kanske max 180 på mätarn i medvind och nedförsbacke (annars ca170). För mig är det omöjligt att ens lätta på framhjulet och då har jag ändå mer vrid än vad du har (ostrypt skiljer det 1.2nm vid top). Så att lägga dom försäkringspengarna på den hojen känns, för mig, lite onödigt. Ville först ha en 600RR men rätt så glad att det blev en FS iaf.

Körde också min hoj ostrypt lite i början, blev så förbannad när den stryptes att jag inte ville köra på 2 månader efteråt xD Det mest förnedrande var att gasen är kortare än på en moped^^ Men men, man kommer över det och nu längtar jag bara tills nästa sommar;)

Jag kör en strypt cbr600fs, den gör kanske max 180 på mätarn i medvind och nedförsbacke (annars ca170). För mig är det omöjligt att ens lätta på framhjulet och då har jag ändå mer vrid än vad du har (ostrypt skiljer det 1.2nm vid top). Så att lägga dom försäkringspengarna på den hojen känns, för mig, lite onödigt. Ville först ha en 600RR men rätt så glad att det blev en FS iaf.

Körde också min hoj ostrypt lite i början, blev så förbannad när den stryptes att jag inte ville köra på 2 månader efteråt xD Det mest förnedrande var att gasen är kortare än på en moped^^ Men men, man kommer över det och nu längtar jag bara tills nästa sommar;)

Kör man med trottelstopp är det ingen ide att jämföra vridmomentstopparna,
kolla istället hur mycket vridmoment du får ut vid 34häst och lägre, det är det du kan använda med strypning. Han kan ha mer därunder även om han har lägre maximalt vrid i orginalutförande. Stryper man med brickor och skit vet jag inte hur det blir, då borde man få en helt ny effektkurva.

Försök att hitta en så lätt hoj som möjligt (minst 155kilo för att få köra med 25kw), glöm inte att kolla upp om det är tjänstevikt eller torrvikt det gäller, där kan du tjäna ca 20kilo. Välj sedan något med så nära 25kw orginal som möjligt så att du får utväxling m.m. anpassat för det.
Min har ca 45hästar orginal och går riktigt bra även som strypt, visst saknar jag effekt, men det är ju inte så att hojen går dåligt av att vara strypt.

Jag har lyckats få upp den i 180 på mätaren när jag låg slickad på tanken,
men så saknar jag kåpor också, med kåpor kanske man skulle kunna få upp den i 185-190 nånting. Enligt ett test jag läste förut var det framförallt utformningen av bakdelen som spelade roll för aerodynamiken, så den kan man ju experimentera med om man vill ha högre toppfart. Tänk droppformat med spetsigt slut, som hayabusa, moto GP hojarnas bakdelar är byggda för att du lätt ska kunna slänga hojen från sida till sida så de är inte optimala för hög fart. ...Vet inte om du är intresserad av hög toppfart men nu har jag skrivit det iallafall så nu får det va.

Last edited:
Hm.. Verkar som att det är vettigare att köpa en hoj med 25kw som ursprungseffekt då! Blir nog en Kawasaki Ninja 250R... Hur som helst, så tackar jag för eran hjälp:) Får bli en R6 eller nån annan dunderhoj när man har fyllt 20^^

Det mest förnedrande var att gasen är kortare än på en moped^^

Bara jag som tycker det är drygt att behöva byta grepp för att gasa fullt :va

nu längtar jag bara tills nästa sommar;)
Samma här, då får man köra riktig hoj :)
Måste bestämma mig för vilken båge jag ska köpa bara... blir
förmodligen någon gammal sportis, tungt med förs. när man pluggar.

Hm.. Verkar som att det är vettigare att köpa en hoj med 25kw som ursprungseffekt då! Blir nog en Kawasaki Ninja 250R... Hur som helst, så tackar jag för eran hjälp:) Får bli en R6 eller nån annan dunderhoj när man har fyllt 20^^

Tänk på att du inte får köra upp med den, men det kan man hyra/låna hoj till.
Annars låter det som ett bra val :tummenupp. Personligen hade jag nog siktat in mig på en motard om jag kunde välja vilken hoj jag ville. Låg vikt och bra vridmoment + utväxling för lägre effekt. Sen att en del förväxlar den med en moppe kanske man får ta :gnissla

Last edited:
Tänk på att du inte får köra upp med den, men det kan man hyra/låna hoj till.

Jasså? varför får man inte köra upp med sin egen hoj på 25kw?:confused:

Personligen hade jag nog siktat in mig på en motard om jag kunde välja vilken hoj jag ville. Låg vikt och bra vridmoment + utväxling för lägre effekt. Sen att en del förväxlar den med en moppe kanske man får ta :gnissla
Den största anledningen till att jag väljer en 250R och att ha en sporthoj är för att jag inte är särskilt lång. Alla motard hojar är ju i stort sätt alldeles för höga för mig...

Jag körde KTM 640 strypt och det går faktiskt helt okej, visst den toppar ju typ 150 bara men det e hyffsat vrid endå tyckte jag, självklart gick den ju mkt bättre när jag tröttnade på strypningen och to bort den efter typ 1 månad men en helt okej hoj att köra strypt i jämförelse. Bara att koppla upp den på slangen. :hojsmilie

Fattar inte folk som köper sporthojar och stryper dessa, fan vad tattigt att sitta på en top-of-the-line maskin som sedan går som en säck potatis och inte får leva fullt ut. Tycker fan synd om dessa hojar som råkar ut för detta, får en tår i ögat...

Haha. rulla ut från korvkiosken och varva som fan på R6:an och ingenting händer... :banana

Last edited:
Jasså? varför får man inte köra upp med sin egen hoj på 25kw?:confused:

Den måste vara på minst 375cc, skitskum regel men så är det.
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____364.aspx

Den största anledningen till att jag väljer en 250R och att ha en sporthoj är för att jag inte är särskilt lång. Alla motard hojar är ju i stort sätt alldeles för höga för mig...

Jaha, ja då kan det ju bli lite knepigt med en motard, jobbigt om man inte når ner ordentligt.

Jag körde KTM 640 strypt och det går faktiskt helt okej, visst den toppar ju typ 150 bara men det e hyffsat vrid endå tyckte jag, självklart gick den ju mkt bättre när jag tröttnade på strypningen och to bort den efter typ 1 månad men en helt okej hoj att köra strypt i jämförelse. Bara att koppla upp den på slangen. :hojsmilie

Gjorde den inte mer än 150? Har för mig att de ska göra kring 180 orginal, men då kanske man ligger på toppvarv... och om den inte går upp på tillräckligt höga varv med strypningen så blir det inga 180.

Fattar inte folk som köper sporthojar och stryper dessa, fan vad tattigt att sitta på en top-of-the-line maskin som sedan går som en säck potatis och inte får leva fullt ut. Tycker fan synd om dessa hojar som råkar ut för detta, får en tår i ögat...

Haha. rulla ut från korvkiosken och varva som fan på R6:an och ingenting händer... :banana

Jo fast vill man ha ett ordentligt chassi så finns det inte så många alternativ annat än att strypa ner en 600 sporthoj. Eller så köper man nya 250 ninjan, alternativt köper man en äldre 400 sporthoj. Fast kör man R6 eller något så plockar man väl bort strypningen också. Tror inte det är många som verkligen behöver det bättre chassit heller.
För min del fick billig försäkring och bra strypning avgöra, och med 140kr/mån för helförsäkring så är jag nöjd :)
Men fan va muppigt det skulle se ut att köra omkring på en strypt retta som inte orkar dra ur första växeln :hihi

Last edited:
Gjorde den inte mer än 150? Har för mig att de ska göra kring 180 orginal, men då kanske man ligger på toppvarv... och om den inte går upp på tillräckligt höga varv med strypningen så blir det inga 180.

nää har för mig att det var ungefär 150 med strypningen i o då låter de som motorn ska explodera närsomhelst.
Utan strypningen däremot gjorde den ju 180 utan några större problem.
Cbr:en däremot, den går desto fortare :whip

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...