Jag har kört tre olika 25 kW-hojar...
På den tiden jag hade begränsat körkort köpte jag en lite ovanlig mc, en Kawasaki GPX250R (känd som Ninja 250 i USA). Den var på 25 kW utan strypning, och det märktes att hojen var dimensionerad för den effekten. Den var helt enkelt jäkligt skoj, trots låg effekt. Det kändes som den gick snabbare än den gjorde. Andra jag känner som provat den håller med... den stora fördelen är att den är så lätthanterad pga låg vikt. Och den pinnade på rätt bra, toppade väl ca 180 km/h
...jag har kört en Yamaha XT600E i 25-kW-version. Äger en ostrypt XT och kan säga att det inte är så stor skillnad alls. Upp till ca 4500 rpm (där den effekten man oftast använder finns) är det lika bra drag, sedan händer det inte så mycket mer, medan en ostrypt går att pressa upp till 6000 för lite extra knuff, men det är inte mycket skillnad. Och XT:n kan man ha rätt kul med trots låg effekt...
Så har jag även kört en Suzuki RF600 med 34 hästar. Den var tristast av dem alla. Eftersom hojen är dimensionerad för ca 100 hk så märktes det verkligen att det var något "fel" med den. Den varvade ungefär halva varvräknaren ut innan man var tvungen att växla, och eftersom växellådan är dimensionerad för 100 hk och kanske 250 km/h kändes det väldigt segt då hojen toppade 160 på högsta växeln... petade man ned till femman gick den att pressa till 170, så det var i princip aldrig någon idé att lägga i sexan. Möjligtvis om man ville sänka motorvarvet vid laglig motorvägshastighet.
Det som främst talar mot att strypa hojar med hög effekt i originalutförande är utväxlingen. 250-kawan kom upp i kanske 50 km/h vid maxvarv på ettan, medan RF:en kanske skulle göra hundra. Att starta från stillastående med ettan i på RF:en var alltså ungefär som att starta med trean i på Kawan. Visst, RF:en hade effekten längre ned i registret, men Kawan var ändå mycket kvickare iväg. Dessutom var RF:en mycket tyngre, och därför mer trögjobbad.
Så - det jag skulle vara ute efter om jag skulle köpa en mellanklasshoj igen skulle vara en med en originaleffekt på så nära 34 hk som möjligt, och därtill gärna låg vikt. Det är vad man nog kommer ha mest kul med, och dessutom tror jag man lär sig köra bättre på en sådan hoj än en ostrypt 600 radfyra...
Så kan du tänka dig en offroadhoj (som faktiskt går utmärkt på asfalt trots namnet), blir du nog väldigt nöjd med en Yamaha XT600E, Honda Dominator 650, Suzuki DR650 eller liknande.
Mer inplastade maskiner med låg effekt och vikt är det lite sämre ställt med, men en Kawasaki GPZ500 eller en Suzuki SV650 kanske kan vara något.
Sedan finns det fina kåplösa hojar också. Ducati Monster 600 exempelvis, eller kanske Kawa ER-5 som körskolorna brukar använda.
Som sagt - 25 kW räcker faktiskt i början om man inte är intresserad av att pressa i 300... låt den låga effekten tvinga dig till att bemästra kurvor istället!