Stryp-fråga

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag och pappa var i våras ner till tyskland och köpte oss varsin hoj, båda var strypta till 25kw på grund av att det var dom som låg bra till.
Sen var det inreggning som gällde och jag sa åt pappa att han skulle regga in den som fulleffekt så kunde vi bekymra oss för strypningar sen.
Men inte då...
Besiktningsmannen tyckte att han skulle regga den som strypt "då blir den lättare att sälja"(Jo tjena... inte många 18-åringar som har råd att köpa förstahojen för nära 50000kr)
Han försäkrar för full effekt och han vill nu ha det också, den är jääääävligt slö.
Nu påstår han att besiktningsmannen sagt att "det är bara att plocka ur strypningarna sen".
Jag tycker inte det låter riktigt, det är ju besiktigad som 25kw och allt och då kan man ju inte bara "rycka pluggen" tycker jag.
Vad är det som gäller egentligen?

Så länge man har rätt försäkring och rätt körkort så spelar de nog ingen roll va de står på reg. beviset!!

bara plocka bort strypningarna och va glad :)

Dezert skrev:
Så länge man har rätt försäkring och rätt körkort så spelar de nog ingen roll va de står på reg. beviset!!

bara plocka bort strypningarna och va glad :)

Det där nog:et gillade jag inte :)
Fler som har samma åsikt?

Brorsan kör så med sin i alla fall inga problem :)

Sen anledningen till att försäkringsbolaget inte vill försäkra hojar med 25kw är ju att dom flesta som har 25kw på pappret har de inte i motorn !!
Så försäkringsbolaget kommer du inte ha problem med i alla fall..

Polisen lär knappast bry sig eftersom du har körkort för hur tung som helst? :D
Ring polisen och kolla om du vill vara riktigt säker! eller nått..

Mitt tips är att låta den vara strypt på papperet, även om du vill plocka bort strypningen. Så har jag gjort i alla fall, och det är ingen som har velat kolla om den verkligen är strypt. På besikningen fick jag till och med tipset att " du vet väl att vi inte kollar om du har strypningen på?"

Så svaret blir att det borde vara okej?
Jag ska kolla med farbror-blå för att vara säker ändå.
Tack för svaren.

Knappast troligt polisen bryr sig om effekten i reg.beviset om du har tungt kort. Varför skulle dom det ? Skulle det, mot förmodan, bli nåt trubbel får du väl besiktiga om den m högre effekt. Värre är det ju inte.
/u

ulf_lundin skrev:
Knappast troligt polisen bryr sig om effekten i reg.beviset om du har tungt kort. Varför skulle dom det ? Skulle det, mot förmodan, bli nåt trubbel får du väl besiktiga om den m högre effekt. Värre är det ju inte.
/u

Tänkte det jag med, så länge försäkringen är för full effekt så bör det väl inte spela någon roll.
Men mer udda saker har krävt massor av byråkrati och annat trubbel innan det är okej.
så länge som man slipper betala massor med pengar för en ny reg.bes.

Mvh Jon

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back