Strul Suzuki Gsxr 750

Yenz

Jonsson
Gick med
20 May 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 750
Hej!

Jag har problem med min hoj och är i behov av tips..
Suzuki Gsxr 750 -88

Hojen har stått ett år, gick perfekt när jag ställde den. När jag startade gick den som en påse skit. Misstände och spottade, stiften var kolsvarta. Då jag vet att en nersurad gsxr = byta stift så gjorde jag detta..

Hojen går mycket bättre men den blurrar mellan 5 000 rpm och 10 000 rpm över 10k rpm så går den som ett spjut.. Om jag drar på med 1\2 gas så går den rent på alla varvtal, men om jag gasar mer än 1\2 så blurrar den mellan 5 000 rpm och 10 000 rpm. Vid "normal" körning märker man inte mycket, bara när man drar på...

Det jag redan provat är:

Bytt från gammal bensin till ny (98 oktan)
Bytt stift
Rengjort förgasarna
Gängat om tändkablar i tändhattarna (inte på tändspolarna)
Undersökt om den tar tjuvluft med hjälp av startgas (tar troligen inte tjuvluft)

Hur beter sig hojen om förgasarmenbranen är slut?
Kan det vara en tändspole eftersom den började gå bättre när jag bytte stift?
Kan det vara tändstyrningen, boxen, kan man "resetta" den på något sätt?
Behöver förgasarna cynkas? (cynkades för 3 år sedan)

Mycket tacksam för tipps..

Är det någon som har erfarenhet av fel då hojen blurrar mellan 5 000 rpm och 10 000 rpm?

jag tycker de låter lite som att en spole är dålig eller att kablarna har dåligt med kontakt.:gnissla

Är det någon som har erfarenhet av fel då hojen blurrar mellan 5 000 rpm och 10 000 rpm?

Om membranen är kass så börjar den blurra när man varvar med belastning. Från runt 4000 varv på min 1100 när mina membran var slut. Beror på att trotteln i fuggen med kass membran inte lyfter när alla andra lyfter. Men de brukar inte gå rent efter 10000... brukar vara kass hela vägen från 4k och uppåt.

Tack!

Jag misstänker att det är nått membran som inte hänger med.. Men den går ju som sagt bra över 10 000 rpm samt på 1\2 gas..

Hej du.
Du skrev att du hade rengjort förgasarna,,,
Då borde du väl ha sett hur membranen såg ut,,eller??
Eller lossade du bara flöttörhuset och tittade lite,,? ;-)
Ut med dem igen och "gör om".:)
Håll upp membranen mot nåt ljust så ser du snart om du har sprickor i dem.
Hälsar Frostie.

Jo.. Jag har kollat membranen, visuellt ser dom okej ut.. Inga sprickor iaf. Däremot tycker jag att om är lite "slappa" jag upplever dom som lite slitna.. Har dock inte mycket att jämföra med. Ingen som vet hur länge som dom har varit med. Hojen är ju över 20 år gammal..

Någon som vet ungefär hur mycket nya membram kostar?

Någon som vet ungefär hur mycket nya membram kostar?

För 10 år sedan kostade de 538:- styck till cv34:or som sitter på gixxer 1100 86-88. Anledningen till att det är så dyrt är att man inte kan köpa membranet löst, utan man måste köpa hela trotteln... lite kass. Men det är kanske annorlunda till 750:in?

EDIT: skit i vad jag skrev, kollade på Bikebandit.com nu och till gixxer 750 går det tydligen att köpa membranen separat. $18.41 usd styck.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing